Snowboard czy narty: co wybrać tej zimy?

Nie odpuszczaj i trzymaj formę również zimą. Ujemną temperaturę i śnieg potraktuj jak okazję do urozmaicenia codziennych treningów. Nie jeździłaś nigdy na nartach ani snowboardzie? Spróbuj! Wcale nie jest za późno. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportami zimowymi, przeczytaj i sprawdź, który z nich będzie dla Ciebie najlepszy.

Snowboard czy narty fot.shutterstock.com

Snowboard czy narty – sporty zimowe

Snowboard czy narty dla początkujących? 

Nie da się jednoznacznie powiedzieć, która z tych dyscyplin figuruje na liście łatwiejszych sportów, ponieważ jest to bardzo indywidualna kwestia. Dla jednego balansowanie tułowiem na unieruchomionych i przytwierdzonych, do pojedynczej deski, nogach będzie łatwiejsze, a dla innego amatora sportów zimowych praca nóg, szczególnie kolan, przypiętych do osobnych nart, może okazać się dużo bardziej naturalną pozycją. Ponadto, jeśli wcześniej jeździłaś na deskorolce lub pływałaś na desce surfingowej, bez wątpienia dużo łatwiej będzie Ci zacząć od nauki jazdy na snowboardzie.

REKLAMA

Nanartach mogą jeździć już dzieci od trzeciego roku życia, natomiast naukę jazdy na desce można rozpocząć najwcześniej z dzieckiem, które ukończyło 5-6 lat.

Snowboard czy narty – zaangażowane grupy mięśniowe

Zaangażowane grupy mięśniowe

Snowboard

Narciarstwo

Mięśnie dwugłowe i czworogłowe ud

Uda

Podudzia (łydki)

Podudzia (łydki)

Pośladki

Pośladki

Mięśnie obręczy biodrowej

Mięśnie obręczy biodrowej

Mięśnie grzbietu

Mięśnie grzbietu

Mięsnie brzucha

Mięśnie brzucha

 

Mięśnie rąk

Snowboard czy narty – przygotowanie

Zarówno zapaleni narciarze, jak i snowboardziści powinni odpowiednio przygotować się do sezonu. Dzięki temu nie tylko szybciej opanujesz poprawną technikę jazdy, ale także zmniejszysz ryzyko wystąpienia urazów. Instruktorzy sportów zimowych polecają rozpocząć treningi nawet do kilku tygodni przed sezonem. W tym czasie należy nie tylko wzmacniać kondycję, ale przede wszystkim skupić się na odpowiednich partiach mięśniowych oraz stawach, które będą najbardziej obciążone podczas jazdy. Przed sezonem narciarskim poza treningiem cardio, skup się na treningu nóg i wzmacniaj kolana. Jeśli wybierasz snowboard, zacznij od poprawy kondycji i zadbaj o mięśnie skośne brzucha oraz nogi. 

Skorzystaj też z naszych planów treningowych.

Pamiętaj, żeby przed rozpoczęciem dnia na stoku poświęcić przynajmniej kilka minut na rozgrzewkę. Nawet wykonując kilka podstawowych ćwiczeń, jak krążenia ramion czy wznosy nóg, zmniejszasz ryzyko wystąpienia urazów i kontuzji.

REKLAMA

REKLAMA

Snowboard czy narty – kontuzje

Jeśli spojrzymy na jakikolwiek stok, zdecydowanie częściej dostrzeżemy przewracających się snowboardzistów. Może wynikać to z chwilowej utraty kontroli nad deską czy zaburzonego balansu ciała. Jednak wcale nie oznacza to, że każdy upadek kończy się kontuzją. Kolizje narciarskie natomiast najczęściej skutkują urazem kolana lub naderwanym ścięgnem.

Zarówno w przypadku narciarstwa, jak i jazdy na desce snowboardowej bardzo ważne jest porządne przygotowanie, opanowanie poprawnej techniki jazdy, a także wyposażenie się w dobry sprzęt oraz kask. Niektórzy snowboardziści zakładają też ochraniacze i stabilizatory, co oczywiście dodatkowo chroni niektóre części ciała.

Najczęstsze kontuzje snowboardzistów:

  • Uraz ramienia, barku lub nadgarstka
  • Urazy kolan
  • Urazy stawu skokowego
  • Urazy głowy
  • Stłuczenia kości ogonowej

Najczęstsze kontuzje narciarzy:

  • Uraz stawu kolanowego
  • Uraz barku
  • Uraz nadgarstka
  • Naderwane ścięgna
  • Skręcenia i zwichnięcia

SPRAWDŹ: Zwyrodnienie stawów: jak ochronić kolana

Snowboard czy narty – wyciągi

Nie zapominajmy o wyciągach – o ile wjazd gondolą na stok w obu przypadkach jest bardzo prosty, ponieważ przed wejściem należy wypiąć narty lub deskę, o tyle korzystanie zarówno z wyciągów krzesełkowych, jak i orczykowych czy talerzykowych sprawia zwykle więcej problemów początkującym snowboardzistom. Przed wejściem na wyciąg krzesełkowy snowboardzista wypina z deski jedną nogę, co utrudnia mu balans podczas zsiadania. W przypadku narciarzy sprawa jest dużo mniej skomplikowana, ponieważ narty są cały czas przypięte do butów, więc podczas wysiadania wystarczy odepchnąć się lekko rękami od krzesła i od razu rozpocząć jazdę.

Wyciągi orczykowe lub talerzykowe są zwykle sporym wyzwaniem zarówno dla początkujących narciarzy, jak i snowboardowych amatorów, choć w pierwszym przypadku dużo łatwiej jest opanować technikę wjazdu. Wystarczy, że narciarz złapie orczyk, włoży go między nogi (pod uda w przypadku orczyka lub pod pośladki w wyciągu talerzykowym) i pozwoli, żeby wyciąg „wciągnął” go na górę. Najczęstszym błędem, jaki popełniają adepci narciarstwa, jest siadanie na talerzyku, co automatycznie skutkuje upadkiem.

W przypadku snowboardzistów sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ przed wejściem na wyciąg należy wypiąć tylną nogę z deski, następnie ustawić deskę w kierunku jazdy wyciągu. Orczyk trzeba oprzeć o udo nogi, która jest wpięta w wiązanie, a drugą nogę postawić przed tylnym wiązaniem. Wjeżdżając na stok wciągiem orczykowym lub talerzykowym, snowboardzista musi utrzymać odpowiedni balans ciała przez cały czas trwania wjazdu, ponieważ nawet lekkie przechylenie do przodu lub tyłu może skutkować upadkiem (barki i ramiona powinny być w tej samej linii co miednica). 

Snowboard czy narty – cena

Cena obu sportów zimowych zależy przede wszystkim od wybranego sprzętu. Nowa, podstawowa deska snowboardowa to koszt około 1500 zł, do tego należy doliczyć jeszcze wiązania (500-1000 zł) oraz buty (500-800 zł). Narty, które zwykle sprzedawane są już od razu z wiązaniami, kupisz za 1000-2000 zł, a buty nowe buty narciarskie za 600-1500 zł. Dodatkową ochronę podczas uprawiania obu sportów zapewnia kask, który znajdziesz w niejednym sklepie ze sprzętem sportowym nawet w cenie 150 zł. Nie można też zapomnieć o wygodnym stroju (kurtka + spodnie lub kombinezon) oraz bieliźnie termoaktywnej, która zapewni odpowiednią wentylację, a co najważniejsze uchroni Cię przed wyziębieniem. 

Jeśli nie wiesz jeszcze, który z powyższych sportów skradnie Twoje serce, nie musisz od razu kupować pełnego sprzętu – zamiast tego możesz skorzystać z wypożyczalni, którą znajdziesz niemalże przy każdym stoku narciarskim. Koszt wypożyczenia deski snowboardowej lub nart z butami to około 40-90 zł za dzień.

ZOBACZ TEŻ: Morsowanie: jak zacząć, zalety i wady

Zobacz również:
Cheerleading to oczywiście pompony, taniec z elementami akrobatyki i zagrzewanie drużyn sportowych podczas rozgrywek, ale to także powszechnie znany w Stanach Zjednoczonych sport, który zyskuje na popularności na całym świecie, również w Polsce. Już 2024 roku zobaczymy cheerleading na Igrzyskach Olimpijskich. O treningach, sprzęcie i elementach konkurencji porozmawiałyśmy z trenerką kadry narodowej cheerleadinguSylwaną Patłaszyńską. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA