Skoki do wody – sport dla odważnych

Niesamowicie widowiskowa dyscyplina sportowa, która w Polsce dopiero zyskuje na popularności, ale ma wielu miłośników na całym świecie. O skokach do wody opowiedziała nam trenerka i wielokrotna Mistrzyni Polski w skokach do wody, Magdalena Wróbel.

Skoki do wody fot. shutterstock.com

Rodzaje skoków do wody

W skokach do wody wyróżniamy następujące konkurencje:

• Skoki z trampoliny 1 m
• Skoki z trampoliny 3 m
• Skoki z platformy, czyli tzw. wieży (5 m, 7,5 m, 10 m)
• Skoki synchroniczne wykonywane z 3 m lub z platformy przez pary żeńskie i męskie

REKLAMA

Pod tymi kategoriami kryją się jeszcze podkategorie wykonywanych skoków, do których zaliczamy:

• Skoki w przód (ewolucje wykonywane są przodem do basenu)
• Skoki w tył (ewolucje wykonywane są tyłem do basenu)
• Skoki auerbacha (zawodnik stoi przodem do basenu i wykonuje ewolucje do tyłu)
• Skoki delfina (zawodnik stojąc tyłem do basenu, wykonuje obroty do przodu)
• Skoki śrubowe (skoki wykonywane z obrotami wokół osi wzdłużnej do wysokości człowieka – mogą być to skoki śrubowe w przód, w tył, auerbacha lub delfina)
• Skoki ze stania na rękach (zawodnicy zaawansowani wykonują ten rodzaj skoku wyłącznie z platformy)

Skoki do wody mogą być wykonywane z miejsca lub z rozbiegu.

Skoki do wody – zalety

Niewątpliwie skoki do wody są świetnym rozwiązaniem dla tych, którym zależy na wszechstronnym rozwoju ciała. Podczas treningów wzmacniane są mięśnie całego ciała, a sylwetka z czasem staje się coraz bardziej smukła i wysportowana. Skoki do wody kształtują nie tylko ciało, ale także osobowość, co jest bardzo ważnym elementem (szczególnie w przypadku młodych zawodników). „Zawodnicy stają się bardziej odpowiedzialni, potrafią pracować w grupie, dzieci uczą się szacunku do siebie nawzajem, jak i do trenera, systematyczności i świadomej pracy nad własnym ciałem, a poza tym jest to dla nich ogromna frajda” – mówi trenerka skoków do wody.

ZOBACZ TEŻ: Indoor diving, czyli nurkowanie pod dachem dla wielbicieli głębokości

Skoki do wody – dla kogo?

Zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, dla dzieci i dorosłych, czyli tak naprawdę dla wszystkich, choć po rozmowie z naszą ekspertką dochodzimy do wniosku, że na treningi skoków do wody przychodzi zdecydowanie więcej dzieci niż osób dorosłych, a to pewnie dlatego, że dorośli są mniej odważni, a dzieci traktują skoki również jako formę zabawy. Czy mamy rację? „Uważam, że każdy może spróbować swoich sił w skokach do wody, ale idealny kandydat powinien wyróżniać się bardzo dobrą sprawnością fizyczną, odwagą i determinacją, ponieważ skoki do wody nie należą do najłatwiejszych dyscyplin sportowych – wymagają maksymalnego skupienia na wielu elementach, w krótkim czasie” – mówi ekspertka.

Jeśli chcesz uprawiać skoki do wody, będziesz musiała uzbroić się w cierpliwość i być wytrwała w dążeniu do celu, ponieważ potrzeba trochę czasu i regularnych treningów, aby nauczyć się wszystkich podstaw. W niektórych klubach przeprowadzane są wstępne testy sprawnościowe, które są potrzebne do selekcji zawodników i przypisania ich do odpowiedniej grupy. Głównym wymogiem są podstawy pływania.

Skoki do wody – treningi

„Treningi skoków do wody rozpoczyna się w sali gimnastycznej, gdzie zawodnicy przygotowywani są przez trenera pod kątem odpowiedniej motoryki. Do skoków do wody niezbędne jest przygotowanie koordynacji ruchowej czy wzrokowo-ruchowej, siła, szybkość i gibkość. Podczas skoków bardzo ważna jest także estetyka wykonywanych elementów, czyli tzw. czystość ruchów. Zawodnicy dążą do znakomitego czucia własnego ciała, co jest niezbędne w tej dyscyplinie. Później doskonalimy technikę na basenie, ucząc się też skoków, najpierw z niskich wysokości, a z czasem idziemy wyżej” – mówi trenerka Wróbel.

Pamiętaj, żeby sprawdzić, czy w Twojej okolicy znajduje się klub skoków do wody, ponieważ w Polsce nie jest ich dużo. Skakać do wody możesz w Rzeszowie, Częstochowie, Tychach, Warszawie, Łodzi i Poznaniu. Koszt przystąpienia do klubu różni się w zależności od miasta – dla przykładu w częstochowskim klubie zawodnicy muszą zapłacić 250 zł.

Skoki do wody – oceniane elementy

Podczas zawodów w skokach do wody oceniane są:

• pozycja wyjściowa zawodnika
• odbicie od trampoliny
• lot
• moment wejścia do wody
• stopień trudności wykonywanej ewolucji

„Dobry skok powinien być wykonywany w linii prostej w bezpiecznej odległości od trampoliny. W czasie skoku zawodnik może przyjąć pozycję prostą, kuczną lub łamaną. Wykonuje on skoki obowiązkowe (np. półtora salta w przód) i skoki dowolne (np. dwa i pól lub trzy i pół salta)” – tłumaczy ekspertka.

REKLAMA

REKLAMA

Skoki do wody – przeciwwskazania

Głównym przeciwwskazaniem do rozpoczęcia treningów skoków do wody są choroby stawów (stawy są mocno obciążane) oraz wady kręgosłupa (skolioza lub boczne skrzywienie kręgosłupa). Nie do końca wyleczone kontuzje i urazy również mogą być przeszkodą do uprawiania tego sportu, dlatego warto skonsultować się najpierw z lekarzem.

Skoki do wody – strój

Do wody skacze się w zwykłym stroju pływackim. Mężczyźni skaczą w slipach, a kobiety w kostiumach jednoczęściowych. Ważne, aby strój w żaden sposób nie ograniczał Twoich ruchów. „Przydatna jest również ircha, czyli niewielka ściereczka szybkoschnąca, którą zawodnik wyciera się przed samym skokiem, aby zapobiec poślizgowi w trakcie skoku” – dodaje Magdalena Wróbel. Włosy powinny być związane, aby nie ograniczały widoczności w trakcie wykonywania ewolucji. Skoków nie wykonuje się w czepku, ponieważ mógłby się rozerwać i tym samym stwarzać niebezpieczeństwo dla zawodnika.

Skoki do wody – figury

„Jest wiele figur w skokach do wody. Skoki zaczynamy od połówek, czyli zwykłego skoku na głowę w danej pozycji (prostej, kucznej, łamanej, czy dowolnej) po dwa i pół, trzy i pół czy nawet cztery i pół salta w przód, w tył, auerbacha, czy delfina” – mówi Magdalena Wróbel.

Przykładowe ewolucje

Skok w przód: półtora salta w przód w pozycji łamanej
Skok w tył: półtora salta w tył w pozycji kucznej lub dwa i pół salta w tył w pozycji łamanej
Śruby: dwa i pół salta w przód z pełną śrubą lub półtora salta w tył z pół obrotem

 

Bio ekspertki

Magdalena Wróbel – wielokrotna Mistrzyni Polski w skokach do wody. Czterokrotna uczestniczka Mistrzostw Europy i wielokrotna członkini kadry Polski. Obecnie trener skoków do wody Częstochowskim Ośrodku Szkolenia Wyczynowego.

ZOBACZ TEŻ: 3 aplikacje, które pomogą Ci wrócić do formy

Zobacz również:
Choć na szali lądują zawsze ci sami dwaj przeciwnicy – dieta i ćwiczenia – to wynik w każdym przypadku jest inny. Wszystko zależy bowiem od tego, jaki cel chcesz osiągnąć.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA