Odzież kompresyjna dla sportowców: czym jest, co daje, jak o nią dbać?

Czy możemy zwiększyć efektywność treningów, przesunąć granicę wytrzymałości i zapobiegać kontuzjom? Jednym ze sposobów jest odpowiednie uciskanie mięśni, a to może zapewnić sportowcom odzież kompresyjna. Jak działa i dla kogo jest przeznaczona? Odpowiadamy. 

odzież kompresyjna fot. Shutterstock.com

Odzież kompresyjna – co to jest? 

Odzież kompresyjna to wykonany ze specjalnych, elastycznych materiałów rodzaj odzieży sportowej, której zadaniem jest dotlenienie mięśni i poprawa ukrwienia poprzez specjalny ucisk. Odzież kompresyjna przeznaczona jest przede wszystkim dla sportowców, ale jej zastosowanie nie ogranicza się wyłącznie do siłowni czy środowiska biegaczy i rowerzystów. Wielu lekarzy i fizjoterapeutów wykorzystuje odzież kompresyjną w celu niwelowania bóli mięśniowych, mikrourazów, zakrzepic i niewydolności żylnych, obrzęków limfatycznych, czy oparzeń. 

REKLAMA

Jak działa odzież kompresyjna? 

Głównym zadaniem odzieży kompresyjnej jest uciskanie konkretnych partii mięśniowych w celu poprawy ich ukrwienia i natlenienia. Ponadto odzież kompresyjna ogranicza wibracje i wstrząsy, które zwykle są odczuwane przez mięśnie podczas treningu. Takie działanie niesie ze sobą szereg pozytywnych skutków, do których możemy zaliczyć m.in.:

  • Szybszą regenerację organizmu 
  • Zapobieganie pojawieniu się mikrourazów, które potocznie nazywane są zakwasami 
  • Zapobieganie pojawieniu się obrzęków 
  • Zmniejszenie bólu, który jest spowodowany intensywnym wysiłkiem 
  • Termoregulację (odzież wykonana jest ze specjalnych materiałów, które odprowadzają wilgoć i ciepło od skóry na zewnątrz, dzięki czemu latem ciało nie jest przegrzane, a zimą zmarznięte)
  • Zwiększoną wydajność sportowca 
  • Poprawę procesów przemiany materii
  • Optyczne wyszczuplenie sylwetki 

Odzież kompresyjna – dla kogo? 

Jeżeli nie uprawiasz sportu profesjonalnie i regularnie w Twoim przypadku odzież kompresyjna może okazać się zbędnym zakupem, ale na pewno Ci nie zaszkodzi. Po odzież kompresyjną powinny sięgać przede wszystkim osoby, które ćwiczą siłowo. Podczas treningu wytrzymałościowego i siłowego odzież kompresyjna uciska ciało, dzięki czemu zwiększona jest siła mięśniowa oraz zakres ruchu w stawach. Intensywne dotlenienie mięśni jest również bardzo ważne w przypadku sportów rowerowych i biegowych. Odzież kompresyjna do biegania i na rower to przede wszystkim skarpety, getry i legginsy, ponieważ tego typu ubrania uciskają dolne części ciała, które podczas biegu czy jazdy na rowerze są najbardziej obciążone. Przy wyborze odzieży kompresyjnej na siłownię zwróć szczególną uwagę na to, jakie mięśnie będą angażowane podczas treningu, bo to właśnie one powinny być uciskane.

Każdy czynny sportowiec wie, jak ważna jest regeneracja po treningu. W tym przypadku odzież kompresyjna również zda egzamin, ponieważ ucisk mięśni po treningu stymuluje przepływ krwi i limfy, co prowadzi do szybszego powrotu do formy. Z tego względu odzież kompresyjna może sprawdzić się nie tylko w przypadku aktywnych biegaczy czy rowerzystów. 

Pamiętaj, aby przed zakupem przymierzyć wybrane części garderoby, ponieważ ich rozmiary mogą nieco różnić się od tych tradycyjnych, a odzież kompresyjna powinna być odpowiednio dopasowana, aby w pełni mogła spełniać swoją funkcję i przede wszystkim nie szkodzić. Ubrania kompresyjne prawdopodobnie przed założeniem będą wydawały Ci się zbyt małe – już taki jest ich urok. Dobrze dobrane spodenki czy koszulka powinny mocno przylegać do ciała, uciskać, ale nie ograniczać ruchów. 

ZOBACZ TEŻ: Prosty trening bez sprzętu

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje odzieży kompresyjnej 

Przed zakupem poszczególnych elementów odzieży kompresyjnej powinnaś zastanowić się, które partie mięśniowe są najbardziej obciążone, kiedy uprawiasz swój ulubiony sport. 

  • Skarpety i getry kompresyjne – wspomagają mięśnie łydek, dlatego są szczególnie polecane dla biegaczy, rowerzystów czy chodziarzy. 
  • Legginsy kompresyjne – podobnie jak skarpetki i getry, uciskają kończyny dolne. Z tego względu sprawdzą się podczas długich wycieczek górskich, intensywnego treningu biegowego czy rowerowego.
  • Hiperkompresyjne szorty – sprawdzą się przede wszystkim podczas treningu w siłowni, gdzie wykonujesz przysiady, podskoki, wyskoki. Tego typu szorty nie ograniczają ruchów, a w dodatku mogą poprawić wyniki na przykład w skoku. 
  • Koszulki kompresyjne – zarówno te z długim, jak i krótkim rękawem uciskają górną część ciała, dlatego polecane są podczas treningów siłowych i wytrzymałościowych, które wymagają wspomagania klatki piersiowej, pleców, ramion i mięśni brzucha. 
  • Rękawki kompresyjne – alternatywą dla koszulek kompresyjnych są rękawki, które uciskają i dotleniają przede wszystkim okolice ramion, dlatego sięgaj po nie, jeśli intensywnie ćwiczysz bicepsy i tricepsy. 
  • Kombinezony kompresyjne – polecane są przede wszystkim osobom, które trenują zawodowo, a podczas częstych i intensywnych treningów angażowane są mięśnie całego ciała. 
  • Opaski kompresyjne – często stosowane w medycynie do leczenia obrzęków, urazów, żylaków, a także po operacjach kończyn dolnych. Opaski kompresyjne poleca się także osobom, które mają pracę stojącą lub siedzącą, a ich nogi są regularnie obciążone. W przypadku sportowców opaski kompresyjne stosuje się najczęściej w trakcie lub od razu po intensywnym treningu w celu przyspieszenia regeneracji mięśni. 

Jak dbać o odzież kompresyjną? 

Odzież kompresyjna wykonana jest z delikatnych materiałów, dlatego należy zachować szczególną ostrożność podczas ich czyszczenia. Przede wszystkim pamiętaj o czytaniu metek, na których znajdziesz wszystkie informacje dotyczące temperatury prania, suszenia, czy prasowania. O tym, jak czytać oznaczenia na metkach możesz przeczytać w tym artykule. Ponadto zwróć uwagę na to, co znajdzie się w pralce razem z Twoją odzieżą kompresyjną. Ostre zamki czy rzepy mogą bardzo szybko uszkodzić delikatne tkaniny. Umieść delikatną odzież w specjalnych workach na bieliznę, dzięki czemu ostre elementy nie spowodują zaciągnięć czy rozpruć delikatnych ubrań. Jeżeli nie posiadasz tego typu worka, zrezygnuj z prania takich ubrań razem. Ważnym elementem jest także detergent, którego użyjesz do prania odzieży kompresyjnej. Najlepiej postaw na delikatne płyny lub proszki do prania, które przeznaczone są do czyszczenia ubranek dziecięcych. Możesz również kupić specjalne preparaty do prania odzieży sportowej. Podczas prania odzieży kompresyjnej nie powinno się używać płynów do zmiękczania tkanin, aby nie straciły swoich właściwości. 

ZOBACZ TEŻ: Bieganie zimą - jak się ubrać?

Zobacz również:
Nie brakuje Ci żadnych supermocy, tylko treningu mocy. Zobacz, jak ćwiczyć, żeby mieć power.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA