Nie rezygnuj z treningów podczas okresu

Na co dzień dbasz o aktywność, ale w trakcie okresu najchętniej leżałabyś zwinięta w kulkę na kanapie z kubełkiem lodów pod ręką? Choć może się to wydawać najlepszą opcją, nawet jeśli masz obfite miesiączki, lekka aktywność sprawi, że poczujesz się lepiej. Sprawdź, jak i co ćwiczyć w trakcie krwawienia.

joga fot. shutterstock.com

Na twój nastrój i twoją energię wpływają hormony, których poziom zmienia się w zależności od fazy cyklu (głównie chodzi tu o progesteron i estradiol). To więc całkowicie naturalne, że tuż przed okresem możesz być rozdrażniona, w jego trakcie możesz odczuwać znaczne zmęczenie, które znika wraz z ostatnim dniem krwawienia. Ten hormonalny rollercoaster może być wyjątkowo uciążliwy, zwłaszcza w pierwszej fazie cyklu, czyli podczas menstruacji. Wówczas błona śluzowa macicy złuszcza się, a progesteron i estrogen spadają do najniższych poziomów. Jeśli na dodatek masz naturalnie obfite miesiączki i tracisz więcej krwi, wówczas nieprzyjemne dolegliwości się nasilają. Podczas krwawienia dochodzi do utraty czerwonych krwinek, które odpowiadają za transport tlenu do mięśni, a to oznacza, że kondycyjnie nie będziesz wtedy w najlepszej formie. Poza tym możesz odczuwać jeszcze większy spadek nastroju, zmęczenie i bolesność.

To prawda, że wysiłek fizyczny w trakcie okresu zwiększa intensywność krwawienia, jednak regularna aktywność  pomaga łagodzić ból i zmniejsza objawy PMS.

Dyskomfort związany z miesiączkami może też odbierać ci chęci do podejmowania aktywności. Mowa tu nie tylko o 2-3-dniowej rezygnacji z regularnych treningów, ale wręcz o unikaniu codziennej aktywności nawet przez tydzień. Oczywiście, każdy ma do tego prawo, ale jeśli też tak masz, zwróć uwagę, czy wynika to z silnego bólu, czy może raczej typowej “niemocy”.

Jeśli ból uniemożliwia ci normalne funkcjonowanie, nie forsuj się na siłę. Pozwól sobie na odpoczynek, ale koniecznie też udaj się na wizytę do lekarza. Silny, długotrwały ból w trakcie okresu może być objawem różnych chorób, które specjalista powinien jak najszybciej zdiagnozować.

Natomiast jeśli nie doskwiera ci silny ból, rozważ wstanie z kanapy, bo delikatna aktywność fizyczna powinna pomóc ci czuć się lepiej (nawet jeśli twoje miesiączki są obfite). Oczywiście, jeśli nie masz ochoty ruszać się pierwszego czy drugiego dnia menstruacji, nie naciskamy, ale już w kolejne dni warto rozważyć ruszenie się z kanapy. Aby zapewnić sobie maksymalny komfort w tych dniach, musisz tylko wiedzieć, jaką aktywność wybrać i jak się do niej przygotować.

Na jakie aktywności postawić w trakcie miesiączki

W trakcie miesiączki zrezygnuj z wykańczających długotrwałych treningów. Konkretny rodzaj treningu zależy od tego, jak się czujesz i na co masz ochotę - może to być zarówno trening cardio, siłowy, przejażdżka na rowerze czy taniec. Zwłaszcza podczas pierwszych dni krwawienia, warto jednak postawić na łagodną i niezbyt długą aktywność. Wybierz taką formę ruchu, która pomoże ci się rozluźnić i rozciągnąć. Poniżej kilka naszych propozycji.

JOGA

W tym czasie dobrą opcją będzie np. joga, która zadziała dobroczynnie nie tylko na twoje ciało, ale i umysł. Jeśli zdecydujesz się udać na zajęcia w szkole jogi, poinformuj nauczyciela, że jesteś w trakcie menstruacji. W przypadku niektórych pozycji zaproponuje ci alternatywy i poinformuje, których pozycji nie powinnaś w ogóle wykonywać. Możesz też poszukać na YouTube specjalnych sesji na czas menstruacji lub po prostu wybrać jakąś spokojną jogę. Pamiętaj, by nie wykonywać pozycji odwróconych i tych zbyt obciążających mięśnie brzucha. Dobre asany na ten czas to m.in. pozycja dziecka, mostek i szereg pozycji rozluźniających plecy. Podczas sesji postaraj się raczej zrelaksować niż zmęczyć na macie.

SPACERY

Bieganie w pierwszych dniach menstruacji może nie być zbyt przyjemne, ale już chodzenie to aktywność, którą możesz wykonywać bez większych problemów we wszystkich fazach cyklu. Udaj się na dłuższy spacer do pobliskiego parku lub lasu, bo kontakt z naturą to również istotny czynnik poprawiający nastrój i wpływający dobroczynnie nie tylko na zdrowie fizyczne, ale i psychiczne. Jeśli nie masz sił na dłuższą wędrówkę, zafunduj sobie chociaż kwadrans spaceru dookoła osiedla. Nawet krótki spacer jest lepszy od braku ruchu.

TRENING Z GUMAMI

Kolejna propozycja będzie idealnym rozwiązaniem na czas menstruacji, jeśli tylko zadbasz o to, by zbyt się nie forsować. Unikaj ćwiczeń koncentrujących się na mięśniach brzucha, a postaw raczej na lekką gimnastykę i rozciąganie. Gumy oporowe to akcesoria, które przydadzą się podczas wykonywania serii ćwiczeń rozciągających i siłowych, ale równie dobrze możesz sięgnąć po piłkę do ćwiczeń czy hantle. Wszystko zależy bowiem od twojego samopoczucia.

Naturalne wsparcie w trakcie okresu

Jeśli chodzi o aktywność podczas okresu, to kobiety, które zmagają się z obfitym naturalnym krwawieniem mają utrudnione zadanie. Na szczęście krwawienie można w naturalny sposób zmniejszyć. A to oznacza większą swobodę ruchu i lepsze samopoczucie. Suplement diety Hemorigen femina to preparat uzupełniający codzienną dietę w składniki wspomagające prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego i prawidłowy proces krzepnięcia krwi. Znajdziesz w nim następujące składniki:

  • kompleks HEMOSTATIC – witamina K przyczynia się do prawidłowego przebiegu krzepnięcia krwi, a tasznik pospolity wspomaga narządy płciowe i układ krążenia, zapewniając komfort podczas miesiączki;
  • gryka zwyczajna – wspiera prawidłową funkcję naczyń krwionośnych;
  • żelazo – pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego;
  • witamina C – zwiększa przyswajanie żelaza, pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych;
  • krwawnik pospolity – wspiera funkcję układu naczyniowego i przyczynia się do utrzymania komfortu podczas miesiączki;
  • przymiotno kanadyjskie – tradycyjnie stosowane przez kobiety w czasie menstruacji.

Hemorigen Femina pozwoli nie rezygnować z aktywności fizycznej, zwiększy Twój komfort w trakcie miesiączki podczas urlopu czy ważnych wydarzeń, które wypadają akurat w trakcie twojej menstruacji. To szansa, by pozostać w dobrej formie przez cały miesiąc i cieszyć się życiem, nawet w trakcie miesiączki.

Suplement diety Hemorigen femina znajdziesz w aptekach (jest dostępny bez recepty).

REKLAMA