Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Nauka jazdy na rolkach

Rolkowa mistrzyni freestyle'u – Klaudia Hartmanis pokazuje, jak przemierzać miasto w świetnym stylu, a przy okazji budować smukłe nogi i wąską talię. Zapraszamy na naukę jazdy na rolkach.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

Zalety jazdy na rolkach

Z rolek, tak jak ze skakanki i hula-hop, się nie wyrasta. Bo niby po co, skoro taka zabawka to najlepszy fitnessowy gadżet. Zakładasz je i zapominasz, że jesteś na treningu. Licznik kalorii bije, nogi się wysmuklają, a Ty po prostu masz fun. Nie robiłaś tego od dzieciństwa? Przejdź naszą krótką szkołę jazdy, a Twoje ruchy będą mniej przypominały nieudolną jazdę figurową, a bardziej jazdę po lepszą figurę.

Jadąc, możesz spalać tak jak w biegu, ale większa płynność ruchu oszczędzi stawom sporo wstrząsów. Angażujesz też mięśnie pośladkowe średnie i małe, które w czasie joggingu mogą się obijać (w biegu noga zostaje z tyłu, na rolkach odpycha w bok). Na kółkach musisz ciągle kontrolować balans, co wzmacnia mięśnie stabilizujące (= smukła talia i seksowne plecy).

„A gdy jazda do przodu Ci się znudzi, możesz bawić się w slalom, który jest dużo ciekawszy i wygląda świetnie – mówi Klaudia Hartmanis, wicemistrzyni świata w tej dyscyplinie. – Freestyle to nieograniczona ilość trików, które pozwalają jeszcze bardziej rozwijać swoje ciało”. Przejdź kurs jazdy z Klaudią, a treningi będą Twoim ulubionym sposobem spędzania czasu.

Ekspertka WH – Klaudia Hartmanis

Ma 21 lat i już należy do światowej czołówki slalomu na rolkach. Zdobyła srebrny medal mistrzostw świata oraz wielokrotnie mistrzostwo Polski i wicemistrzostwo Europy. Aktualnie prowadzi w światowym rankingu freestyle slalom par ze swoim partnerem Michałem Sulinowskim i jest trzecia w kategorii freestyle slalom kobiet. Jeździ w teamie Seba Poland i można ją śledzić na facebook. pl/klaudiaimichal.

Jakie rolki wybrać

Do nauki jazdy wystarczą Ci rekreacyjne rolki. Bardziej zaawansowane modele i te stworzone do freestyle'u pozwalają nabrać większej prędkości, lepiej usztywniają kostkę, mają krótsze szyny i specjalne ustawienie kółek, dzięki czemu są bardziej zwrotne. Zanim będziesz jeździć jak mistrzyni, zakładaj kask i ochraniacze (na kolana, łokcie i nadgarstki). Jeżeli chcesz spróbować slalomu, przydadzą Ci się kubeczki (na początek wystarczy kilka zwykłych, plastikowych, jak te na grilla).

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

Szkoła jazdy na rolkach WH

1. Jazda do przodu

(a) Ugnij kolana, opierając piszczele o języki w bucie, i pochyl plecy, cofając pośladki. Kolana i barki powinny być nad palcami stóp. Nie prostuj się w czasie jazdy – to najczęstszy błąd i powód upadków.

(b) Ustaw stopy w kształcie „V”. Przenieś ciężar na jedną nogę, drugą odepchnij się w bok. I tak na zmianę. Wracaj stopami do środka. Rękami pracuj naturalnie, pomagając sobie w łapaniu balansu.

Niektóre rozrywki w gronie znajomych możesz potraktować także jako trening. Zobacz, jak połączyć fitness z zabawą w gronie znajomych.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

2. Jazda do tyłu

(a) Zacznij w pozycji jak do jazdy przodem. Znów pamiętaj o tym, żeby nie odchylać się do tyłu. Tym razem ustaw stopy odwrotnie – złącz palce, rozszerz pięty.

(b) Kontrolując wzrokiem to, co się dzieje za Tobą, powtarzaj ruchy jak przy jeździe do przodu: odpychaj się nogami na zmianę w bok.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

3. Hamowanie hamulcem

(a) Możesz hamować pługiem, dokładnie tak jak na nartach, ale jeżeli Twoje rolki mają hamulec, naucz się go bezpiecznie używać. Ustaw rolki równolegle i ugnij nogi. Przenieś ciężar ciała na rolkę bez hamulca.

(b) Drugą nogę (najczęściej hamulec jest na prawej rolce) wyciągnij równolegle przed siebie, unieś palce i wytracaj prędkość hamulcem.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

4. Hamowanie T-STOP

(a) To najczęściej używany sposób zatrzymywania, a jego nazwa pochodzi od prostopadłego ustawienia rolek podczas hamowania. Przenieś ciężar na jedną nogę i pilnuj, żeby kółka były pionowo. Drugą rolkę przenieś za siebie pod kątem prostym do kierunku jazdy, tak by pięty były na jednej wysokości. Hamuj, dociskając piętę, ale nie przenoś do tyłu ciężaru ciała.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

5. Pokonywanie przeszkody

(a) Zbliżasz się do studzienki albo chcesz zjechać z krawężnika? Ustaw nogi równolegle blisko siebie i jedną wysuń do przodu, odciążając ją.

(b) Zbliżając się do przeszkody, musisz mieć ciężar ciała na rolce z tyłu. Ugnij trochę mocniej nogi i przejedź przez próg, nie odchylając się do tyłu.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

6. Skręcanie przekładanką

(a) Wymaga sporego promienia skrętu, ale pozwala się rozpędzić. Rozstaw rolki na szerokość bioder i przenieś ciężar na nogę od strony zakrętu. Zewnętrzną odepchnij się i przenieś przed drugą rolkę od strony jej zewnętrznej krawędzi.

(b) Pracuj na zmianę, odpychając się jak przy jeździe w przód.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

7. Skręcanie równoległe

(a) Pozwala na wąski łuk skrętu. Ustaw rolki obok siebie i ugnij kolana.

(b) Wysuń nieco do przodu rolkę, w kierunku której chcesz skręcić. Pochyl się trochę bardziej do przodu, przenieś ciężar ciała w kierunku skrętu i wypychając biodro w tę samą stronę, przejdź na boczne krawędzie kółek.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

8. Slalom– cross

(a) Rozstaw kubeczki lub narysuj je kredą na początku co 120 cm (normalnie rozstaw wynosi 80 cm). Podjedź do pierwszego powoli. Wysuń jedną rolkę przed drugą.

(b) Skrzyżuj nogę z tyłu za nogą z przodu, tak by mijając kubeczek, znalazł się on między rolkami. Wróć nogami do pozycji równoległej, kolejny kubeczek mając między wewnętrznymi krawędziami rolek. I tak na zmianę.

nauka jazdy na rolkach Klaudia Hartmanis fot. Michał Sulinowski

9. Slalom – Fish

(a) Ten podstawowy manewr w slalomie przypomina jazdę na nartach. Rozstaw kubeczki co 80-120 cm (im bliżej, tym trudniej). Nie rozpędzając się za mocno, podjedź do nich z jednej strony powoli, trzymając rolki blisko, równolegle do siebie.

(b) Przenosząc ciężar ciała z jednej strony na drugą (w kierunku skrętu), mijaj kolejne kubeczki raz z prawej, raz z lewej strony.

WH 09/2016 

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij