Kangoo jumps - trening, zalety, buty

Chcesz poprawić swoją wydolność? Przedstawiamy nową formę treningu kardio, znaną jako kangoo jumps. To trening w butach ze specjalnymi amortyzatorami, dzięki którym ćwiczenia w podskokach są bezpieczne dla stawów.

Kangoo jumps fot. shutterstock.com

Kangoo jumps – spis treści 

Co to jest kangoo jumps? 

Ćwiczenia, podczas których wykonujemy dużo skoków, zwykle kojarzone są z silnym obciążeniem stawów. Buty kangoo jumps, które wyglądem przypominają trochę buty narciarskie, wyposażone są w specjalne sprężyny i amortyzatory IBS, dzięki którym stawy i kręgosłup podczas ćwiczeń nie są obciążane. „Kosmiczne” buty można wykorzystywać nie tylko podczas zajęć fitness i ćwiczeń aerobowych, ale także do biegania w terenie czy tańca.

Warto jednak na początku udać się na trening z certyfikowaną instruktorką, która pokaże Ci jak złapać balans, prawidłowo skakać i wykonywać poszczególne ćwiczenia.

Kangoo jumps – historia 

Buty kangoo jumps zostały po raz pierwszy zaprezentowane w 1994 roku na wystawie sprzętu sportowego zorganizowanej w Paryżu. Stworzył je kanadyjski lekarz ortopeda, Gregory Leghtman, a opatentował je Szwajcar – Dennis Neville. Od tego czasu buty były dokładnie badane oraz poddawane eksperymentom w celu sprawdzenia ich wpływu na organizm człowieka i efekty treningowe. Buty kangoo jumps szybko stały się bardzo popularne, a obecnie – znacznie udoskonalone – są coraz częściej wykorzystywane do urozmaicenia treningów kardio i ćwiczeń na całe ciało.

Buty i strój do kangoo jumps

Buty do kangoo jumps

Najważniejszym elementem w tego rodzaju ćwiczeniach są oczywiście specjalne buty do kangoo jumps. Wyposażone w amortyzatory IPS umożliwiają, bezpieczny dla stawów, skoczny trening. Elastyczność sprężyn w butach do kangoo jumps, czyli tzw. jumperów, powinna być dostosowana do wagi osoby trenującej, dlatego warto skonsultować zakup wcześniej z instruktorem lub dystrybutorem sprzętu sportowego. Przed treningiem upewnij się, że Twoje buty są dobrze zapięte (powinnaś usłyszeć charakterystyczne kliknięcie) – wtedy możesz zacząć bezpiecznie ćwiczyć w podskokach.

Koszt jednej pary butów kangoo jumps to między 700 a 900 zł, ale jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z kangoo jumps, nie musisz od razu kupować sprzętu za kilkaset złotych. Zwykle kluby fitness, które organizują tego typu zajęcia, zapewniają również sprzęt dla wszystkich osób trenujących.

Strój do kangoo jumps

Oprócz butów, które często można wypożyczyć na czas trwania treningu, powinnaś zaopatrzyć się w wygodny strój sportowy – mogą być to legginsy lub spodenki oraz top sportowy lub koszulka z oddychającej tkaniny. W tym przypadku istotne są również skarpetki – zapomnij o stopkach, które nosisz na co dzień i koniecznie zaopatrz się w długie skarpety lub getry, które naciągniesz na stopy i kostki. Trening w butach kangoo jumps bez długich skarpetek mógłby skończyć się bolesnymi otarciami.  

Kangoo jumps – zalety 

Nowa forma treningu cardio, podczas którego pracują mięśnie całego ciała – w zależności od dobranych ćwiczeń. To jednak niejedyna zaleta skocznego treningu z wykorzystaniem butów kangoo jumps. Buty kangoo jumps stosowane są także w celach rehabilitacyjnych, do czego początkowo zostały stworzone. Poza tym…

  • Buty amortyzują stawy
  • To intensywny trening cardio, który szybko poprawia wydolność
  • Poprawa krążenia krwi w organizmie
  • Rozwija masę mięśniową
  • Pomaga szybko spalić kalorie
  • Poprawia postawę ciała
  • Usprawnia koordynację ruchową
  • Pobudza produkcję endorfin

Trenerzy zapewniają również, że dzięki amortyzacji IPS po treningu kangoo jumps nie będziesz miała tzw. zakwasów.

SPRAWDŹ: Co na zakwasy? 10 sposobów, jak pozbyć się zakwasów

Kangoo jumps – przeciwwskazania

Nie ma wielu przeciwwskazań do treningów w butach kangoo jumps, ale zanim zaczniesz ćwiczyć w podskokach, porozmawiaj z lekarzem. Przeciwwskazaniem do treningu w butach kangoo jumps mogą być między innymi:

  • urazy i stany zapalne narządu ruchu
  • przewlekła dyskopatia
  • ciąża
  • niestabilność połączeń stawowych
  • niektóre choroby układu krążenia (np. nadciśnienie tętnicze)

Kangoo jumps – trening 

Ćwiczenia w butach kangoo jumps to najczęściej godzinny trening aerobowy – choreografia wykonywana do energetycznej muzyki. „Kangoo Jumps różnią się od zwykłych zajęć fitness przede wszystkim tym, że nie odczuwamy skutków ubocznych w postaci zakwasów, jak czasem bywa po intensywnym treningu w siłowni czy tradycyjnych zajęciach fitness. Poza tym zajęcia kangoo jumps są uznawane za jedną z najskuteczniejszych metod treningu kardio, działających na wszystkie grupy mięśniowe” – mówi instruktorka Kangoo Jumps, Oksana Rats. Ponadto trening kangoo jumps to ćwiczenia nie tylko z obciążeniem własnego ciała, ale także z obciążeniem butów – każdy z nich waży około 2 kilogramy.

Oprócz samych podskoków i tanecznych kroków podczas treningu wykonywane mogą być również:

  • wymachy rąk i nóg
  • przysiady
  • wykroki
  • wszelkiego rodzaju skipy (skip A, skip B, skip C)
  • wznosy bioder w leżeniu na plecach
  • urozmaicone formy brzuszków
  • ćwiczenia na pośladki w podporze przodem z dodatkowym obciążeniem butów

Kangoo jumps – jak zacząć?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z kangoo jumps, dołącz do grupowych zajęć lub zapisz się na indywidualne lekcje kangoo jumps z certyfikowaną instruktorką, która nauczy Cię poprawnej techniki trenowania w podskokach.

Nie musisz od razu kupować specjalnych butów – wystarczy, że wypożyczysz je przed zajęciami w klubie fitness. Zabierz ze sobą wygodny strój sportowy, wodę i koniecznie długie skarpety.

Do treningu kangoo jumps potrzebujesz wyłącznie płaskiej i w miarę twardej powierzchni – może być to sala gimnastyczna, tartan, chodnik czy kawałek asfaltowego podłoża. Jeśli decydujesz się na trening na zewnątrz, sprawdź, czy nawierzchnia jest sucha, aby uniknąć poślizgnięcia i upadku.

Ile można spalić kalorii podczas godzinnego treningu kangoo jumps?

„Opatentowany sprężynowy system butów pochłania aż 80% uderzenia, a odbicie pomaga spalić o 20% więcej kalorii niż chodzenie, skakanie lub bieganie w zwykłych tenisówkach. Dlatego w ciągu 40 minut (średni czas trwania treningu) nasze ciało spala średnio 700-1000 kalorii” – wyjaśnia certyfikowana instruktorka Kangoo Jumps, Oksana Rats.

Ekspertka

Oksana Rats – certifikowana instruktorka Kangoo Jumps (@kangoowro).

ZOBACZ TEŻ: Trickboard – ćwiczenia na desce

Zobacz również:
REKLAMA