Joga kundalini – najbardziej mistyczna praktyka jogi

Tym razem przedstawiamy Ci jogę kundalini, czyli holistyczną praktykę, która skupia się nie tylko na wykonywaniu asan, medytacji i śpiewaniu mantr, ale przede wszystkim na pobudzaniu w ten sposób energii. O najbardziej tajemniczym rodzaju jogi porozmawiałyśmy z nauczycielką jogi i autorką książki „Podróż po czakrach”, Agnieszką Berą.

Joga kundalini fot. shutterstock.com

Joga kundalini – spis treści

Czym jest joga kundalini?

Białe stroje, turbany, medytacja i mantry wypowiadane w języku sanskryckim i pendżabskim – między innymi z takimi elementami możesz spotkać się podczas praktyki jogi kundalini. Uważna jest za najbardziej mistyczny rodzaj jogi, ale nie są to żadne czary ani sekciarskie spotkania – to po prostu kolejna odmiana jogi – tak samo, jak ashtanga, iyengara czy vinyasa. W jodze kundalini natomiast to nie asana jest najważniejszym elementem praktyki, a praca z oddechem i emocjami podczas konkretnych ruchów, medytacji i śpiewania mantr. Dla mnie joga kundalini jest jogą świadomości, ponieważ podczas praktyki stajemy się świadomi naszego ciała, oddechu i emocji. W jodze kundalini bardzo szybko przychodzi ten moment zetknięcia z własnym wnętrzem – tutaj jesteśmy w pewnym stopniu własnymi terapeutami”– mówi nauczycielka jogi kundalini, Agnieszka Bera.

Samo słowo „kundalini” w sanskrycie dosłownie oznacza „zwiniętego węża”, który ma symbolizować wewnętrzną, często uśpioną, energię każdego człowieka. We wschodnich systemach filozoficznych uważano, że aby osiągnąć szczęście i otworzyć się na świat, należy rozbudzić „kundalini”, a można zrobić to przez konkretne praktyki, np. poprzez medytację lub stymulację czakr przez ruchy ciałem.

Na jogę kundalini składa się 5 elementów:

  • mantry – powtarzanie konkretnych słów lub śpiew
  • asany – pozycje wykonywane w zestawie ćwiczeń tzw. kryjach
  • mudry – ruchy rąk
  • praca oddechem (pranajama)
  • medytacja

Skąd pochodzi joga kundalini? 

Joga kundalini pochodzi oryginalnie z Indii, natomiast została spopularyzowana przez hinduskiego nauczyciela Yogi Bhajana, który w 1969 roku rozpoczął szkolenie joginów w Toronto. Jego nauki były dostosowane do kultury Zachodu w taki sposób, aby każdy mógł rozpocząć praktykę bez większych wyrzeczeń (według tradycji wybrani uczniowie praktykujący jogę kundalini stosowali specjalne diety i musieli w pełni się jej oddać).

Dzisiaj joga kundalini jest szczególnie popularna w Stanach Zjednoczonych (praktykują ją między innymi: Cindy Crawford, Demi Moore, Madonna, a także Kate Hudson czy Jennifer Aniston), ale nauczyciele z całego świata coraz chętnie szkolą się w tym kierunku. W Polsce również w wielu szkołach jogi znajdziesz już zajęcia kundalini, opracowane na podstawie metod Yogi Bhajana.

Joga kundalini – zalety 

  • Uelastycznienie ciała
  • Poprawa koncentracji
  • Wzmocniona intuicja
  • Lepsza świadomość ciała i oddechu
  • Redukcja stresu i napięć mięśniowych
  • Większa wiara w swoje możliwości
  • Polepszenie samopoczucia
  • Poczucie harmonii
  • Poprawa elastyczności ciała
  • Pobudzone krążenie
  • Dotleniony mózg

Jak wygląda praktyka jogi kundalini?

Tradycyjnie jogę kundalini praktykuje się przy muzyce, z zamkniętymi oczami, w większości wykonując dynamiczne ruchy oraz pozycje w konkretnym rytmie i czasie. Stałe elementy godzinnej praktyki jogi kundalini to: 

  • Mantra początkowa– każda praktyka jogi kundalini zaczyna się od wypowiedzenia adi mantry Ong Namo Guru Dev Namo.

„Mantry to nie magiczne zaklęcia, które powtórzone kilka razy zaczną działać cuda i uzdrawiać– podkreśla ekspertka i tłumaczy – Kiedy kilkukrotnie wymawiamy tę samą sylabę, dotykamy językiem podniebienia, gdzie znajdują się punkty energetyczne, które stymulujemy poprzez powtarzanie”.

  • Rozgrzewka– bardzo ważny element każdego treningu, jak również jogi kundalini, który przygotowuje Twoje ciało do kolejnych ćwiczeń.
  • Kryje – stałe zestawy ćwiczeń (ruchów i oddechów), które są wykonywane w konkretnym celu. „Często pracujemy nad układem nerwowym lub hormonalnym – wykonując konkretne ruchy, możemy stymulować na przykład pracę tarczycy czy nerek” – mówi ekspertka.
  • Relaks i medytacja – medytacja najczęściej jest dynamiczna, np. połączona z oddychaniem w konkretny sposób lub mantrą końcową (śpiewem). 

Ziołowe herbatki

Wielu nauczycieli jogi kundalini podaje po swoich zajęciach ziołowe herbaty. Nasza ekspertka tłumaczy, że taki rytuał nie jest w żaden sposób ściśle związany z jogą kundalini – „Jest to po prostu sposób na stworzenie przyjemnej atmosfery w grupie, ale nie wszyscy to robią”.

SPRAWDŹ: Vinyasa joga – dynamiczna praktyka w zgodzie z oddechem

Joga kundalini – przeciwwskazania

Nasza ekspertka podkreśla, że nie ma większych przeciwwskazań do tego rodzaju praktyki, bo jogę kundalini może praktykować w zasadzie każdy. „Ewentualnym przeciwwskazaniem do praktykowania jogi kundalini mogłyby być choroby takie jak: dwubiegunowość czy schizofrenia, które nie są pod kontrolą lekarza”– tłumaczy nauczycielka jogi kundalini. Podczas praktyki pamiętaj o swoich ograniczeniach i wykonuj tylko te ćwiczenia, na które pozwala Ci Twoje ciało. Warto również przed rozpoczęciem zajęć powiedzieć nauczycielowi o ewentualnych chorobach lub urazach.

Joga kundalini – strój i sprzęt

Strój do jogi kundalini 

Przyjęło się, że strój do jogi kundalini powinien być jasny, najlepiej biały, ale nie jest to wymogiem. „Biel, w tradycji kundalini jogi, reprezentuje wszystkie inne kolory. Zakładając na siebie biel, wzmacniamy kolory naszej aury i naszą energię. Dzięki temu dodajemy sami sobie siły oraz zwiększamy moc naszego oddziaływania na innych”– mówi autorka książki „Podróż po czakrach”. Poza tym nauczyciele jogi sugerują, aby na praktykę zakładać naturalne tkaniny, np. len czy bawełnę, w których ciało oddycha. Najważniejsze, żebyś wybrała taki strój, w którym Ty czujesz się najlepiej, więc może być to również top sportowy i legginsy.

Kontrowersyjnym elementem stroju do jogi kundalini jest często nakrycie głowy, które z pewnością dostrzeżesz, oglądając zdjęcia czy nagrania z praktyki tego rodzaju jogi. Sytuacja wygląda następująco: możesz, ale nie musisz zakrywać głowy. Niektórym okrycie głowy pomaga w skupieniu się, a tym samym w lepszym doświadczaniu medytacji – inni wcale tego nie potrzebują. Tradycję wiązania turbanów do praktyki zapoczątkował Yogi Bhajan, który oryginalnie był sikhiem, więc zawsze miał zawiązany turban. Ludzie, których nauczał, chcąc upodobnić się do niego, również zaczęli zakrywać głowę.

Sprzęt do jogi kundalini

Do praktyki jogi kundalini nie potrzebujesz specjalnego sprzętu. Wystarczy mata do jogi i tyle. Niektórzy używają także poduszek do siedzenia podczas medytacji i koca do okrycia się w czasie relaksu.

SPRAWDŹ: Akcesoria do jogi

Jak przygotować się do pierwszego spotkania z jogą kundalini?

„Przede wszystkim warto podejść do pierwszej praktyki z ciekawością, obserwacją i spokojem. Nie powinniśmy mieć żadnych oczekiwań, tylko przyjść i zaufać osobie prowadzącej” – mówi autorka bloga Aga Yoga. Nie musisz na pierwszych zajęciach robić wszystkiego, co robi grupa. Jeśli jakaś pozycja nie jest dla Ciebie komfortowa, nie rób jej. Nie musisz też wykonywać wszystkich ćwiczeń z zamkniętymi oczami – jeśli nie czujesz się pewnie, otwórz oczy. Wskocz w wygodne ubrania, zabierz matę i na początek dołącz do grupy, a samodzielną praktykę zacznij, kiedy poznasz najważniejsze techniki.

Ekspertka

””

AGNIESZKA BERA

joginka, nauczycielka jogi praktykująca od ponad 20 lat

Agnieszka żyje w Kopenhadze, ale na co dzień naucza jogi kundalini joginów z Polski przez platformę jogi kundalini online Sat Nam Klub. Agnieszka jest autorką podręcznika jogi kundalini „Podróż po czakrach”.

REKLAMA