Joga - 8 korzyści z praktykowania asan

Joga działa wszechstronnie, wprowadzając pozytywne zmiany w ciele, umyśle i życiu. Nie wszystkie jej zalety są widoczne gołym okiem, dlatego postanowiłyśmy Ci o nich opowiedzieć.

Korzyści z jogi fot. JASMina007/Getty Images

Po czym rozpoznać joginkę? Najłatwiej po niesionej pod pachą zrolowanej macie, ale nawet pozbawiona sportowych akcesoriów wyróżnia się z tłumu. Dzięki godzinom spędzonym na macie kobiety praktykujące jogę mają piękną postawę ciała, a ich ruchy są miękkie i sprężyste. Ale to nie wszystko. Nie bez powodu korzyści płynące z jogi dzieli się często na fizyczne, psychiczne i duchowe. Regularna praktyka jogi, jak żadna inna aktywność, pozwala bowiem zadbać o swoje wnętrze. Dosłownie, wpływając m.in. na układ hormonalny, ale i w przenośni, gdyż stanowi idealne narzędzie samorozwojowe. Poznaj jej cudowne właściwości.

Korzyści z jogi – spis treści 

  1. Joga zmniejsza stres
  2. Podczas praktyki jogi ciałem pracujesz nad emocjami
  3. Joga poprawia nastrój
  4. Joga pomaga w rozwoju osobistym
  5. Joga reguluje gospodarkę hormonalną
  6. Joga wpływa na satysfakcję seksualną
  7. Joga przynosi ulgę w bólu
  8. Joga pobudza mózg

Ekspertka

””

MAŁGORZATA KOBUS-KWIATKOWSKA
fizjoterapeutka i joginka z wieloletnim doświadczeniem

Swoją miłością do jogi zaraża tysiące uczniów na kanale YouTube – Anatomia Jogi oraz w szkole jogi online – Obserwatorium Jogi.

1. Joga zmniejsza stres

Regularna praktyka jogi zmniejsza skutki przewlekłego stresu nie tylko na poziomie psychicznym, ale i fizycznym

Choć wszyscy zalecają, by go unikać, w dzisiejszym świecie nie da się, ot tak, żyć bez stresu. Remedium na niespokojne i wymagające czasy może okazać się joga. Liczne badania wykazały bowiem, że dzięki regularnej praktyce możesz znacząco zmniejszyć poziom stresu oraz nauczyć się odpowiednio reagować na stresujące sytuacje. Konkrety? Autorzy badania opublikowanego na łamach „Frontiers of Human Neuroscience” wykazali, że u osób, które przez trzy miesiące praktykowały jogę (ćwiczenia połączone z medytacją i śpiewaniem mantr), obniżył się poziom kortyzolu i odczuwanego stresu. Naukowcy w organizmach badanych osób zaobserwowali także spadek wywołujących stany zapalne cytokin, przy jednoczesnym wzroście poziomu ochronnych markerów przeciwzapalnych. Na tym nie koniec, bo badacze zauważyli również, że poziom BDNF (białka, które stymuluje produkcję nowych komórek mózgowych i poprawia nastrój) potroiły się. Uczestnicy czuli się dzięki temu mniej przygnębieni i mniej niespokojni. Pokazuje to wprost, że joga może spowolnić szkodliwe skutki przewlekłego stresu zarówno na poziomie psychologicznym, jak i fizycznym.

2. Podczas praktyki jogi ciałem pracujesz nad emocjami

O zmniejszeniu poziomu stresu mówi się dosyć często, natomiast rzadko wspomina o terapeutycznym działaniu tej dyscypliny. Stając na macie, warto sobie uświadomić, jak ciało, umysł i oddech (kluczowy element w jodze) są ze sobą ściśle połączone. „W praktyce jogi najbardziej cenię sobie jej aspekt psychosomatyczny, a dokładniej fakt, jak przez ciało możemy pracować z umysłem” – mówi fizjoterapeutka i joginka Małgorzata Kobus-Kwiatkowska. Rzeczywiście, wszystkie emocje, które przeżywasz, są najpierw doświadczane w ciele (np. motyle w brzuchu w wyniku podniecenia czy ścisk w gardle z powodu wzruszenia), a dopiero potem definiowane przez umysł.

„Nasza uważność po sytuacji stresującej może być przeniesiona na inny przedmiot koncentracji, ale ciało nie zapomina przeżytych emocji. Dlatego to, jak ukształtowane jest ciało danej osoby, jest ściśle powiązane z przeżyciami i sytuacjami, które pojawiły się w jej życiu. Zaokrąglone plecy, schowane serce, pochylona głowa i stopy, ledwo odrywające się od ziemi w czasie chodu, są w stanie powiedzieć mi więcej niż rozmowa przed zajęciami, w której często wypytuję o stan zdrowia czy ewentualne kontuzje – wyjaśnia ekspertka. – Gdy dana osoba rozpoczyna praktykę jogi, konfrontuje się z ograniczeniami własnego ciała, które są konsekwencją wcześniejszych przeżyć. Na początku odczuwa w ciele blokady, ale z biegiem czasu dostrzega, że przyczyna tych blokad tkwi po części w umyśle”.

3. Joga poprawia nastrój

Joga okazuje się także nieocenioną metodą wspomagającą w leczeniu zaburzeń zdrowia psychicznego, w tym jednego z najpowszechniejszych rodzajów – zaburzeń lękowych. Metaanaliza badań opublikowana w 2016 roku wykazała, że praktykowanie hatha jogi obniża poziom lęku. Z kolei w starszym badaniu, z 2010 roku, zaobserwowano, że joga poprawia nastrój i zmniejsza poziom lęku skuteczniej niż chodzenie. Jak to możliwe? Otóż u osób z zaburzeniami lękowymi i nastroju poziom kwasu GABA zazwyczaj jest niższy niż przeciętnie. Tymczasem u osób praktykujących jogę jego poziom przekracza normę. Co ciekawe, joga działa nie tylko na dorosłych. W badaniu z 2017 roku sprawdzano, czy szkolna praktyka jogi może pomóc dzieciom doświadczającym lęku. Poranna praktyka prowadzona przez osiem tygodni wystarczyła, by wśród grupy kontrolnej zaobserwować poprawę nastroju i zdrowia emocjonalnego. To m.in. dlatego w coraz większej liczbie krajów joga wprowadzana jest do szkół. W Stanach Zjednoczonych szacuje się, że co trzecia joginka praktykuje wraz z dziećmi, od najmłodszych lat zaszczepiając w nich jogowego bakcyla. Brzmi rozsądnie.

SPRAWDŹ: 4 zestawy asan na różne potrzeby

joga korzyści z praktyki fot. shutterstock.com

4. Joga pomaga w rozwoju osobistym

Joga działa terapeutycznie, pozwalając Ci uwolnić negatywne emocje, które nagromadziły się w ciele.

Regularna praktyka jogi to także świetne narzędzie w rozwoju osobistym. „Dzięki jodze możemy m.in. zmniejszyć napięcia i poziom stresu, osiągnąć większą akceptację siebie i innych, uzyskać równowagę psychiczną oraz uwolnić emocje, które pod wpływem różnych wydarzeń nagromadziły się w naszym ciele – wymienia ekspertka. – Podczas praktyki możemy dotrzeć do takich obszarów w sobie, których nie byliśmy wcześniej świadomi. Przebywanie ze sobą na macie pozwala nam lepiej zrozumieć siebie, co jest pierwszym krokiem do transformacji wewnętrznej”. W poszukiwaniu wewnętrznej harmonii i budowaniu samoświadomości pomagają zresztą nie tylko asany, ale i pozostałe elementy jogi, jak medytacja czy praktykowanie wdzięczności. Naprawdę wystarczą trzy dodatkowe minuty na macie, by popracować nad sobą. Jest tylko jedno „ale”: by rytuały przyniosły Ci korzyści, musisz je praktykować, dlatego uprość je, na ile to możliwe, by łatwiej było Ci się ich trzymać. Zamiast 30-minutowych sesji medytacji w pozycji lotosu zacznij od czegoś prostego. Zamknij oczy i przypomnij sobie dobre momenty minionego dnia. Wymień trzy, za które jesteś wdzięczna (może to być np. pyszna kawa wypita w ulubionym kubku, uśmiech mijanej na klatce sąsiadki czy rozmowa z mamą przez telefon). Następnie pomyśl nad mantrą na kolejny dzień. Może to być coś prostego, jak chociażby: „Uśmiecham się, bo czeka mnie cudowny wtorek”. Przywołuj tę mantrę w ciągu dnia – potem przyjdzie czas na wyższy poziom wtajemniczenia.

5. Joga reguluje gospodarka hormonalną

Joga wpływa pozytywnie także na pracę układu hormonalnego. Dlatego zalecana jest kobietom zbliżającym się do menopauzy, mającym nieregularne miesiączki, problemy z płodnością czy w przypadku PCOS oraz chorób tarczycy. „Niektóre asany wykonywane regularnie mają wpływ na produkcję hormonów. Są to np. wygięcia, skłony i pozycje odwrócone. Te ostatnie w szczególności oddziałują na przysadkę mózgową, która związana jest z pracą jajników” – wyjaśnia Gosia. Oczywiście na układ hormonalny oddziałuje całokształt Twojego samopoczucia czy zachowań, w dużej mierze także poziom stresu czy przestrzeganie cyklu dobowego. Wszystkie te czynniki zyskują dzięki regularnej praktyce jogi. „Znaczący wpływ na pracę hormonów ma również samoistnie pojawiająca się regulacja cyklu dobowego im lepszy kontakt z ciałem, tym bardziej zaczynamy rozumieć jego potrzeby. Wszystko to prowadzi do regulacji pracy hormonalnej” – dodaje joginka.

6. Joga wpływa na satysfakcję seksualną

Uregulowana praca hormonów to także stały poziom libido. Dzięki jodze możesz nie tylko mieć ochotę na seks, ale i czerpać z niego więcej satysfakcji. „Podczas praktyki warto skupić się na asanach zwiększających mobilność bioder. Rozluźniają one region miednicy, uwalniają napięcia (także te emocjonalne) i zwiększają krążenie krwi. To wszystko ma bezpośrednie przełożenie na satysfakcję seksualną – przekonuje Gosia. I dodaje: „W praktyce jogi, nie bez przyczyny, zwraca się również uwagę na oddech. Bycie świadomą potęgi oddechu i zsynchronizowanie go z ruchem miednicy daje inny rodzaj doznań seksualnych”. Potwierdzają to chociażby badania opublikowane w czasopiśmie „Journal of Sexual Medicine”. Czytamy w nim, że joga zwiększa pożądanie, podniecenie, nawilżenie pochwy oraz intensywność orgazmów, satysfakcję z seksu, a jednocześnie zmniejsza bóle związane ze współżyciem. A i gibkość wyćwiczona podczas jogi nie zaszkodzi, jeśli chcesz wypróbować którąś z bardziej akrobatycznych pozycji seksualnych.

7. Joga przynosi ulgę w bólu

Ból podczas współżycia czy bóle menstruacyjne to zaledwie wycinek dolegliwości, w których ulgę mogą przynieść regularne sesje na macie. „Praktyka asan jest wspaniałą, holistyczną techniką pracy z ciałem. Patrząc pod kątem fizjoterapeutycznym, widzę, jak przemyślana sekwencja jogi pozwala przywracać optymalne napięcie mięśniowe w ciele. Skutkuje to zmniejszeniem bólu, który często pojawia się w konsekwencji długotrwałych napięć statycznych. Takim napięciem statycznym jest np. wielogodzinna praca za biurkiem. Już 30 minut praktyki jogi dziennie potrafi przynieść ulgę napiętym mięśniom” – mówi ekspertka. Oczywiście w przypadku większych problemów z kręgosłupem przed podjęciem praktyki koniecznie skonsultuj się z fiozjoterapeutą – choć joga rozluźnia napięcia mięśniowe, nieodpowiednie ćwiczenia mogą ból nasilić.

8. Joga pobudza mózg

A skoro już przy pracy jesteśmy, to warto dodać, że joga wpływa pozytywnie także na pracę mózgu. Gdy Ty rozwijasz matę, Twoje komórki mózgowe rozwijają nowe połączenia, a w strukturze mózgu dochodzi do zmian, które skutkują m.in. poprawą umiejętności poznawczych, takich jak uczenie się i pamięć. Podczas praktyki jogi w mózgu uaktywniają się obszary odpowiedzialne za motywację, funkcje wykonawcze, uwagę i neuroplastyczność. Jak widać, dzięki jodze możesz być sprawna na ciele i na umyśle. I to przez wiele lat, bo regularna praktyka asan i medytacji oddala ryzyko chorób starczych. A teraz wyobraź sobie, że jesteś dziarską staruszką, która zasuwa z matą do parku, by poćwiczyć na świeżym powietrzu zestaw ulubionych asan. How cool is that?

ZOBACZ TEŻ: Czy joga odchudza?

REKLAMA