Jazda na łyżwach - 10 powodów, dla których warto jeździć na łyżwach

Trzymaj formę również zimą. Snowboard i narty to nie jedyne sporty, które możesz uprawiać, kiedy za oknem pada śnieg. Nie musisz organizować dużej wyprawy na stok, żeby aktywnie spędzić trochę czasu ze znajomymi i rodziną. Znajdź lodowisko w okolicy i razem ślizgajcie na zdrowie. Oto lista powodów, dla których warto jeździć na łyżwach.

Jazda na łyżwach fot.shutterstock.com

Dlaczego warto jeździć na łyżwach

  1. Zbudujesz masę mięśniową
  2. Wzmocnisz kręgosłup
  3. Poprawisz elastyczność stawów
  4. Spalisz kalorie
  5. Poprawisz kondycję
  6. Wzmocnisz odporność organizmu
  7. Możesz jeździć niezależnie od pogody
  8. Aktywnie wypoczniesz
  9. Spędzisz przyjemny czas z bliskimi
  10. Dużo korzyści w niskiej cenie

Zbudujesz masę mięśniową

Podczas jazdy na łyżwach pracują głównie mięśnie kończyn dolnych (czworogłowe uda oraz łydki) i pośladków, ale nie tylko. Ze względu na konieczność utrzymania równowagi angażowane są także mięśnie brzucha, pleców oraz ręce i obręcz barkowa. Chcesz wyrzeźbić sylwetkę zimą? Koniecznie dorzuć do swoich planów treningowych jeszcze łyżwiarstwo.

REKLAMA

Wzmocnisz kręgosłup

Wiele z nas spędza dużo czasu przed komputerem – w pracy, ale też poza nią. Do tego dochodzi jeszcze regularne wpatrywanie się w telefon, co często skutkuje zastojami, które wywołują ból kręgosłupa. Najlepszym sposobem na zapobieganie bólom jest nie leżenie, a ruch. Spacer, bieganie, joga, a zimą dołóż do tego jeszcze jazdę na łyżwach, która do utrzymania równowagi wymaga od nas stabilnej, wyprostowanej postawy, dzięki czemu wzmacniamy mięśnie i dbamy o mocny kręgosłup.

Poprawisz elastyczność stawów

Płynna jazda na łyżwach może pomóc Ci uelastycznić stawy, dzięki czemu będą lepiej przygotowane do innych treningów, a ryzyko wystąpienia urazu (na przykład podczas biegania) będzie dużo mniejsze. Zrezygnuj jednak z aktywności na lodowisku, jeśli masz niewyleczone kontuzje kolan i kręgosłupa, bo możesz wyrządzić sobie tylko więcej krzywdy.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Ból kolana po bieganiu: przyczyny, ćwiczenia, jak leczyć

Spalisz kalorie

Możemy śmiało powiedzieć, że łyżwiarstwo wspomaga odchudzanie, ponieważ podczas godzinnej jazdy na łyżwach możesz spalić od 300 do 500, a nawet 800 kalorii – w zależności od intensywności jazdy oraz wagi trenującego. Kto powiedział, że trening aerobowy i szybkie spalanie tłuszczu na świeżym powietrzu zimą nie jest możliwe?

Poprawisz kondycję

Poprawić kondycję możesz na wiele sposobów, ale po co skupiać się na jednym czy dwóch czynnościach, skoro możesz urozmaicać swoje aktywności. Zimą poza jazdą na nartach, możesz przecież także biegać lub jeździć na łyżwach, dzięki czemu poprawisz krążenie krwi oraz dotlenisz organizm. A przecież lepsza wydolność oznacza bardziej efektywne treningi.

Wzmocnisz odporność organizmu

Trening na zewnątrz w niskiej temperaturze może hartować organizm, czyli wzmacniać jego odporność na infekcje. Musisz jednak pamiętać o odpowiednim stroju, bo wbrew pozorom gruba, zimowa kurtka wcale nie będzie dobrym wyborem, ponieważ podczas jazdy ciało szybko się rozgrzewa, a poruszanie się w przepoconych warstwach ubrań po pierwsze nie jest przyjemne, a po drugie mogłoby skutkować przeziębieniem. Z tego względu najlepiej wybierać ubrania, które dobrze odprowadzają wilgoć i chronią przed zimnem. W tym przypadku na pewno sprawdzi się porządna bielizna termoaktywna, bluza i kurtka typu softshell. Poza tym warto wyposażyć się również w rękawiczki i czapkę, która dodatkowo ochroni głowę przed urazem w momencie upadku.

Nie zapomnij, że podstawą silnej odporności jest również bogata w witaminy i minerały dieta.

SPRAWDŹ: Snowboard czy narty: co wybrać tej zimy?

REKLAMA

REKLAMA

Możesz jeździć niezależnie od pogody

Mimo że jazda na łyżwach to typowo zimowy sport, warunki pogodowe wcale nie muszą zniszczyć Twoich planów na łyżwiarskie szaleństwo. W wielu miastach znajdziesz nie tylko odkryte, ale także kryte lodowiska, gdzie możesz jeździć do woli, nawet kiedy pada deszcz, a temperatura powietrza jest zdecydowanie na plusie.

Aktywnie wypoczniesz 

Zimowe wieczory nie zawsze muszą wyglądać tak samo. Owszem, kominek, ciepłe kapcie i rozgrzewające herbaty mają ogromną moc przyciągania, ale minusowe temperatury na zewnątrz wcale nie są sygnałem do natychmiastowej zmiany aktywnego wypoczynku na bierny. Zimą zamiast siatkówki plażowej wybierz łyżwiarstwo, które nie tylko podnosi poziom endorfin, ale jest także rewelacyjną formą treningu. Na lodowisko możesz wybrać się z rodziną, gronem przyjaciół, ale również w pojedynkę – jeśli wolisz jazdę w swoim rytmie. 

Spędzisz przyjemny czas z bliskimi

Zabierz rodzinę i znajomych na lodowisko i spędźcie razem miło, a przede wszystkim aktywnie, czas. Zobaczysz, że frajdę z jazdy będą miały nie tylko dzieci, ale także dorośli. Pamiętaj, że nigdy nie jest za późno, żeby rozpocząć przygodę z jazdą na łyżwach. Jeśli nigdy wcześniej nie miałaś na nogach łyżew, najlepiej wykup kilka lekcji jazdy z instruktorem, który pokaże Ci podstawy i poprawną technikę jazdy.

Dużo korzyści w niskiej cenie

Amatorskie łyżwiarstwo nie wymaga dużych nakładów finansowych – wejście na lodowisko to koszt od 5 do 25 zł w zależności od dnia oraz miejsca. Co roku sezonowe lodowiska otwierają się nawet w niewielkich miejscowościach, dlatego nie musisz martwić się o dodatkowe koszty, jak w przypadku dojazdu na najbliższy stok narciarski. Poza tym oprócz pary łyżew nie potrzebujesz żadnego dodatkowego sprzętu, a te możesz wypożyczyć w większości obiektów. Cena wypożyczenia jednej pary łyżew wynosi około 10 zł za godzinę.

ZOBACZ TEŻ: Jak utrzymać dobrą formę w zimie?

Zobacz również:
Nie ma to jak chodzenie własnymi ścieżkami. I to uczucie zostawiania pierwszych kroków na świeżym śniegu! Ale nie ma przyjemności z outdooru bez pewności, że trafi się z powrotem do domu.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA