Jaki rower kupić? Poradnik

Przymierzasz się do kupna roweru i nie wiesz jaki model wybrać? Spokojnie, przygotowałyśmy poradnik, który ułatwi Ci tę decyzję. 

Jaki rower kupić? Shutterstock.com

Na rynku dostępnych jest wiele modeli rowerów, więc nic dziwnego, że trudno nam się zdecydować na jeden konkretny. Przyjrzeliśmy się tym najpopularniejszym, tłumaczymy czym się różnią i na co zwrócić uwagę przy ich zakupie.

REKLAMA
  1. Rower miejski
  2. Rower elektryczny
  3. Rower crossowy i trekkingowy
  4. Rower szosowy
  5. Rower górski

Zanim jednak kupisz rower, zastanów się nad kilkoma kwestiami. Gdzie i po jakich nawierzchniach zamierzasz nim jeździć, czy i jakie przerzutki będą Ci potrzebne? Gdzie będziesz trzymać rower, czy masz garaż z podjazdem, rowerownię czy raczej będziesz musiała wnosić go do mieszkania? Jeśli chcesz kupić specjalistyczny rower do jazdy wyczynowej, który też słono kosztuje to lepiej udać się do sklepu rowerowego, gdzie pracują eksperci i z pewnością pomogą Ci dokonać odpowiedniego wyboru. Jeśli nie masz wiedzy na temat rowerów i jest to twój pierwszy zakup to też radzimy udać się do sklepu stacjonarnego. Zakup online może okazać się nietrafiony.

Oprócz typu roweru, który chcesz kupić, należy też wziąć pod uwagę kilka innych aspektów, które ułatwią i uprzyjemnią nam rowerowe przejażdżki. Jednym z nich jest odpowiedni rozmiar kół, który będzie dopasowany do naszego wzrostu a także terenu po którym zamierzamy się poruszać zależności od terenu po którym będziesz się poruszał. Waży jest też odpowiedni rozmiar ramy i materiał jej wykonania ( te ze stali nierdzewnej są najbardziej wytrzymałe ale też najcięższe, wysoką wytrzymałość, ale też większą lekkość zapewniają ramy węglowe, najlżejsze ale też najmniej odporne na uszkodzenia są ramy aluminiowe) a także właściwe ustawienie siodełka i kierownicy. Te dwa ostatnie zapewnią właściwą pozycję, co przekładać się będzie na komfort jazdy i nie będzie powodować bólu pleców.

Rower miejski

Przeznaczony jest do swobodnej i rekreacyjnej jazdy po mieście. Sprawdzi się na płaskim, twardym podłożu. Rower miejski wyposażony jest w liczne akcesoria, takie jak błotniki, światła, czy dzwonek. Jeżdżąc na nim mamy najbardziej wyprostowaną pozycję, która zapewnia nam nie tylko dobrą obserwację tego co się dzieje na ruchliwej ścieżce rowerowej, jezdni czy skrzyżowaniach ale zapewnia wygodę w przejechaniu do celu i to bez konieczności posiadania sportowego stroju.
Taki środek transportu pozwoli nam nie tylko dojechać do pracy, ale także sprawdzi się także podczas codziennych obowiązków, jak zawiezienie dziecka do przedszkola czy zrobienie zakupów. Bez problemu możemy zamontować fotelik dla dziecka i koszyk, w którym przewieziemy zakupy. Dzięki niskiej ramie wsiądziemy na rower i z niego zejdziemy, nawet w spódnicy czy sukience. Uproszczone napędy z małą ilością przełożeń zapewniają optymalną prędkość i mniejszy wysiłek. Rower miejski sprawdzi się też poza miastem, ale niestety tylko na płaskim terenie i tylko i wyłącznie podczas jazdy rekreacyjnej. Brak odpowiednich przerzutek nie sprzyjają pokonywaniu dużych dystansów a wyprostowana pozycja nie będzie zbyt wygodna przez długi czas.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co daje jazda na rowerze? 9 powodów, by kręcić kilometry

Rower elektryczny

Obecnie popularne są rowery elektryczne, na które decyduje się coraz więcej osób. Choć na pierwszy rzut oka wydawać się może, że zakup takiego roweru nie ma sensu, bo wbudowany silnik uniemożliwia nam wysiłek, który wkładamy w pedałowanie. Owszem, silnik ułatwia nam jazdę pod górkę czy na trudnej nawierzchni, ale wcale nie musisz z niego korzystać. Taki rower to też świetna alternatywa dla osób, które chcą na rowerze dojeżdżać do pracy, ale nie mogą pozwolić sobie na przepocone ubranie. W drodze do pracy śmiało więc mogą skorzystać z silnika a w drodze do domu postawić na wysiłek własnych mięśni. W domu mogą bowiem szybko wziąć prysznic. Rower elektryczny przez wbudowany akumulator jest dość ciężki i wymaga ładowania, więc dobrze jest parkować nim w garażu z dostępem do gniazdka. 

Rower crossowy i trekkingowy

To modele uniwersalne, które sprawdzą się zarówno jako środek transportu do pracy a także na weekendowy wypada poza miasto. Można w nich zamontować pełne błotniki, bagażnik, który umożliwi przewożenie dodatkowego bagażu. Charakter tych rowerów jest daleki od sportowego przez chociażby pozycję rowerzysty za kierownicą. W rowerach crossowych będzie ona bardziej pochylona niż w trekkingowych, jednak nadal nie będzie to sportowa wersja. Rower trekkingowy ma lekko wygiętą kierownicę i koła mniej dostosowane do jazdy po sypkiej nawierzchni w odróżnieniu od roweru crossowego. O ile rowery trekkingowe nie należą do sportowych, to ich zastosowanie nie musi być w pełni rekreacyjne. Jak sama nazwa wskazuje stworzone są do trekkingu rowerowego, co oznacza, że sprawdzi się na  trasach o długości nawet tysięcy kilometrów przy przewożeniu całego potrzebnego ekwipunku na rowerze obciążonym sakwami.

SPRAWDŹ: Fotelik na rower dla dziecka – jaki fotelik rowerowy wybrać?

Rower szosowy

Jeśli lubisz jeździć po równej nawierzchni i pokonywać długie dystanse na rowerze, to postaw na rower szosowy. Konstrukcja tych rowerów ma aerodynamiczny sportowy kształt, odpowiednią liczbę przerzutek i niską wagę. Rowery tego typu stworzone są przede wszystkim do szybkiej i wydajnej jazdy po asfaltowych drogach, co możliwe jest to dzięki przyjmowanej na nich przez kolarza pozycji, w czym pomaga kierownica typu baranek. W ostatnich latach kolarstwo szosowe stało bardziej dostępne dla szerszego grona odbiorców o mniej bezwzględnie sportowym zacięciu. Dlatego też można kupić rowery szosowe z geometrią typu endurance - wyższą główką ramy pozwalającą na nieco mniej pochyloną pozycję za kierownicą, czy rowery typu road plus pozwalające na zainstalowanie szerszych opon. Te modele rowerów nadal nadają się wyłącznie do jazdy po drogach.

Rower górski

To już dużo bardziej wyspecjalizowany typ roweru przeznaczony do trudniejszych, wymagających terenów. Rodzina tych rowerów jest bardzo szeroka. Wśród nich znajdziemy rowery wyścigowe XC do startów w zawodach cross country, które polegają na pokonywaniu okrążeń na trasie usianej przeszkodami i podjazdami. Takie rowery sprawdzą się też do podjeżdżania pod strome góry ze względu na niską masę, pozycję umożliwiającą dociskanie przedniego koła do podłoża i napęd z "lekkimi" przełożeniami.
Wśród rowerów górskich znajdziemy także  rowery DH - downhillowe. Te z kolei przeznaczone są do zjazdu po stromych zboczach. Mają pełną amortyzację o nawet dwukrotnie większym skoku niż rowery XC pozwalającą na zjazd i skoki w najgorszym terenie. Nie nadają się do  podjeżdżania i jazda po płaskim terenie też jest mniej wydajna.
Bardziej wyśrodkowanymi modelami rowerów górskich są te do jazdy trailowej, czy enduro. Ten typ rowerów z pewnością zostanie doceniony również przez tych którzy biorą udział w maratonach po mniej wymagającym terenie czy też po terenie zjazdowym.
Dobrym wyborem będzie też rower MTB, który dobrze trzyma się śliskiej nawierzchni, i zapewnia też bezpieczną jazdę po nierównościach.
W gamie rowerów górskich są także rowery do jazdy rekreacyjnej. Ich zastosowanie może być zbliżone do rowerów crossowych, charakteryzują się one jednak zwykle nieco bardziej pochyloną pozycją, szerszymi oponami i większym skokiem amortyzatora. Nadają się one zatem bardziej do nieco szybszej jazdy, zwłaszcza po gorszym podłożu.

Zobacz również:
REKLAMA