[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Czy trening po alkoholu to dobry pomysł?

Która z nas nie lubi zamówić lampki wina do obiadu albo drinka na spotkaniu z przyjaciółkami? Alkohol pity z umiarem potrafi uprzyjemnić popołudnie, co jednak, jeżeli wieczorem planujesz jeszcze trening? Czy ćwiczenie po drinku jest skuteczne, a co ważniejsze – bezpieczne? Niestety, nie - po alkoholu lepiej sobie odpuścić trening.

Może się wydawać, że robimy z igły widły: przecież nieraz wyskakiwałaś po pracy na piwo z przyjaciółkami, a później biegłaś do fitness clubu – i jakoś nadal żyjesz. Irene Lewis-McCormack, fizjolog ćwiczeń i międzynarodowy specjalista ds. fitnessu uważa, że w ten sposób igrasz z ogniem – z kilku powodów.

 

REKLAMA

Po pierwsze, alkohol źle wpływa na wydajność Twojego treningu. I nie chodzi nam tutaj o spadek wydajności w rodzaju: „Poszłam ostatnio lekko wcięta na jogę i wywaliłam się, robiąc psa z głową w dół”. Nie, nie, to bardziej fizjologiczna kwestia. „Kiedy ćwiczysz, Twój organizm wykorzystuje glukozę zgromadzoną w wątrobie jako zapas paliwa. Problem w tym, że kiedy się napijesz, alkohol również trafia do wątroby, gdzie jest metabolizowany – hamuje to zdolność do efektywnego wykorzystywania zapasów glukozy” – mówi Lewis-McCormack. W rezultacie, nie będziesz w stanie dostarczyć organizmowi całej energii, jakiej potrzebuje podczas treningu i zwyczajnie nie będziesz tak dobra, jak zwykle.

Po drugie, alkohol odwadnia. Sama dobrze wiesz, jaki jest moczopędny i jak bardzo pragniesz choćby szklanki wody następnego dnia. A biorąc pod uwagę, że kiedy ćwiczysz i tak potrzebujesz więcej płynów, żeby uzupełnić wodę, którą tracisz wraz z potem, elektrolitów i energii – po drinku będziesz jeszcze bardziej odwodniona. A to zakłóca również zdolność do produkcji ATP, który jest ogromnym źródłem energii dla mięśni. To nie tylko niebezpieczne, ale też szkodliwe dla ogólnej wydajności Twojego organizmu.

I po trzecie, ćwiczenie na rauszu bardzo podwyższa ryzyko kontuzji. Powód? Kiedy ćwiczysz, dochodzi w Twoim organizmie do stanów zapalnych i mikrourazów. Sam alkohol również zwiększa podatność na zapalenia. Zsumujmy więc: narażasz na stany zapalne już naturalnie zaogniony organizm. Takie podwójne obciążenie poważnie podwyższa ryzyko kontuzji podczas treningu.

Pytanie brzmi: co, jeśli w południe wypiłaś lampkę wina do obiadu, a wieczorem chcesz pójść na siłownię? Jak długo musisz czekać, by bezpiecznie zacząć ćwiczyć? Trudno powiedzieć. Wszystko zależy od indywidualnych zdolności organizmu, przy czym szczególnie budowa ciała wpływa na tempo, w jakim metabolizujesz alkohol. Chude dziewczyny na przykład spalają go stosunkowo szybko, podczas gdy nieco większe potrzebują dłuższego czasu, by pozbyć się pozostałości po popołudniowym piwie lub lampce wina.

Najlepszym rozwiązaniem jest pójście na siłownię w pierwszej kolejności. Później – jako nagrodę – możesz zaserwować sobie ulubiony trunek. Na przykład wino, które w odpowiednich ilościach, może nawet wydłużyć Ci życie. Ile to jest "odpowiednia ilość"? Sprawdź w naszym artykule "Wino: ile pić, by długo żyć?".

zdjęcie: Artem Furman , Dmitri Gristsenko 2013/shutterstock.com

 WH

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij