Czy joga odchudza?

Joga dba o nasze ciała i umysły, ale w kwestii odchudzania na pewno znajdziesz bardziej skuteczne formy aktywności, jak chociażby bieganie, które pomogą Ci spalić nadprogramowy tłuszczyk. Nie oznacza to jednak, że joga nie wspomaga odchudzania. W jaki sposób? Sprawdź w artykule.

joga a odchudzanie fot. shutterstock.com

Joga a odchudzanie

Czy joga wspomaga odchudzanie?

Joga nie bezpośrednio, ale pośrednio wspomaga proces odchudzania oraz utrzymania zdrowej sylwetki.

Jeśli chcesz schudnąć, pierwszą aktywnością, która przychodzi Ci do głowy na pewno nie jest joga. Ba, nie znajdzie się pewnie nawet w TOP 10 czy 20 aktywności najskuteczniejszych w spalaniu kalorii. I nic dziwnego, bo założeniem jogi nigdy nie było odchudzanie, więc bezpośrednio praktyka nie ma przełożenia na utratę kilogramów. Nie oznacza to bynajmniej, że ta aktywność nie wspomaga procesu odchudzania lub utrzymania zdrowej sylwetki. Wśród benefitów płynących z regularnej praktyki jogi wymieniane są m.in. zwiększenie tętna, poprawa snu i zmniejszenie stresu – wszystko to pośrednio pomaga w utracie wagi.

"Joga to aktywność z nurtu body & mind, co oznacza, że podczas praktyki dbamy o naszą kondycję psychiczną i uwalniamy nagromadzone emocje, a odchudzanie jest miłym efektem ubocznym – mówi joginka Karolina Erdmann, twórczyni metody Yoga Beat – Oczywiście joga może w bardzo skuteczny sposób pozwolić nam schudnąć, wysmuklić i wzmocnić nasze ciało, ale dobrze jest też pamiętać o tym, że przede wszystkim uspokaja nasz umysł. Praktykując jogę, możemy spodziewać się więc holistycznego efektu dla naszego organizmu – silnego, smuklejszego ciała i spokojnej głowy, a przede wszystkim większej akceptacji siebie, niezależnie od rozmiaru".

ZOBACZ KONIECZNIE: Joga dla początkujących: zestaw ćwiczeń

Jaki rodzaj jogi najskuteczniej wspomaga odchudzanie?

Istnieją różne rodzaje jogi – niektóre są bardziej spokojne i relaksujące, podczas gdy inne są dość intensywne. W przypadku odchudzania najskuteczniejsze będą wszystkie dynamiczne formy jogi, które sprawiają, że można się porządnie spocić.

Vinyasa joga

Vinyasa yoga to dynamiczna forma jogi, polegająca na płynnym przechodzeniu z jednej pozycji do następnej. W tej praktyce bardzo ważne jest zgranie ruchów z oddechem. Zbliżone do  vinyasa jogi są też zajęcia typu mobility flow.

Hot joga

Ciesząca się wielka popularnością na Zachodzie hot yoga to również intensywna vinyasa, z tym, że ćwiczona w podgrzanym do 36°C pomieszczeniu.

Yoga Beat

"To moja autorska metoda, w której przy dobrym beacie, łączę tradycyjne asany z elementami fitnessu i dużą ilością wzmacniania. Taka forma jogi pozwala spalić sporo kalorii" zachwala joginka Karolina Erdmann.

Asany na odchudzanie

"Na pewno pomocne przy odchudzaniu będą wszystkie pozycje skrętne, które masują nasze narządy wewnętrzne przyspieszając metabolizm. Z kolei pozycje wzmacniające takie jak pozycja łodzi, czy pozycja deski, pomogą nam zbudować siłę mięśni głębokich, poprawiając postawę i wysmuklając ciało" podpowiada joginka Karolina Erdmann. Przykładowe asany znajdziesz poniżej.

1. Pozycja mostka (Urdhva Dhanurasana)

joga odchudzaniefot. shutterstock.com
  • Połóż się na plecach, nogi rozstawione na szerokość bioder zegnij w kolanach i przybliż pięty do pośladków. Dociskaj stopy mocno do podłoża. Ręce ugnij w kolanach i umieść za głową z palcami skierowanymi w stronę pięt. Dociśnij je mocno do podłoża. Weź wdech.
  • Na wydechu powoli wyprostuj łokcie (przedramiona powinny znajdować się prostopadle do podłoża). Po kolei unieś klatkę piersiową, a następnie miednicę. Odchyl głowę, starając się jej czubek ściągnąć w dół.
  • Wyjdź z pozycji na wydechu, kładąc kolejno miednicę i klatkę piersiową na ziemi.

2. Pozycja deski (Kumbhakasana)

joga odchudzaniefot. shutterstock.com
  • Przyjmij pozycję jak do pompki, opierając się na dłoniach z rozstawionymi palcami.
  • Aby zapobiec opadaniu bioder, napnij mocno mięśnie brzucha i pośladki.

3. Pozycja łodzi (Navasana)

joga odchudzaniefot. shutterstock.com
  • Usiądź z nogami wyciągniętymi do przodu i z dłońmi ułożonymi na podłożu obok bioder.
  • Złącz nogi i zegnij w kolanach, postaw stopy na macie. lekko ugnij łokcie.
  • Wspierając się na dłoniach przechyl tułów do tyłu. Zachowaj prosty kręgosłup.
  • Na wydechu podnieś ugięte nogi do góry, a po chwili powoli prostuj nogi.
  • Trzymaj pozycję mięśniami brzucha.
  • Wyjdź z pozycji na wydechu: ułóż dłonie na podłożu, a następnie ugnij nogi i stopniowo je opuszczaj.

Joga a odchudzanie – wpływ pośredni

Jak już wspomniano wyżej, joga nie zalicza się do aktywności, podczas których spalisz setki kalorii, ale ponieważ działa na organizm wieloaspektowo, wspomaga wiele funkcji organizmu, które pośrednio mają wpływ na utratę wagi. "Joga to niesamowite narzędzie, które pozwala nam lepiej zrozumieć i zaakceptować siebie. Dzięki temu jesteśmy w stanie uspokoić myśli, obniżyć poziom stresu, poprawić jakość snu i przyspieszyć nasz metabolizm. Wszystkie te aspekty mają ogromny wpływ na nasze ciało i sylwetkę" – mówi joginka Karolina Erdmann.

REKLAMA

Sen i stres

Badania pokazują, że joga może pomóc organizmowi skuteczniej reagować na stres, zmniejszając tętno i ciśnienie krwi w stresujących sytuacjach. Co więcej, jedno badanie z 2013 roku wykazało, że ludzie, którzy ćwiczyli jogę, rzadziej zgłaszali zaburzenia snu w porównaniu z tymi, którzy tego nie robili. A zarówno sen, jak i stres mogą wpływać na Twoją wagę. To dlatego, że kiepskiej jakości sen lub jego niedobór zwiększają poziom greliny – hormonu zwiększającego apetyt. A z kolei, jak pokazują badania z WebMD, stres zwiększa poziom kortyzolu (nomen omen hormonu stresu), który może prowadzić do zwiększonego łaknienia cukru.

Dieta

Dodatkowo warto zauważyć, że dieta odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu wagi. Często osoby rozpoczynające przygodę z ćwiczeniami fizycznymi wpadają w błędne koło zaczynają jeść jeszcze więcej niż dotychczas ("Skoro ćwiczę, to mogę sobie pozwolić na pizzę"), a gdy deficyt kaloryczny nie jest zachowany, pomimo katowania się na treningach, waga nie zacznie spadać. Według badań opublikowanych w 2020 roku na łamach czasopisma naukowego "The American Journal of Clinical Nutrition", ludzie, którzy zaczęli ćwiczyć, spożywali codziennie około 90 kcal więcej. To niewiele ilość jedzenia, ale naukowcy odkryli, że tyle wystarczyło, aby zatrzymać utratę wagi.

Optyczne wysmuklenie sylwetki

Podczas zajęć jogi wiele uwagi skupia się na uczeniu poprawnej postawy oraz dbaniu o mięśnie core, co owocuje także po treningach. Zauważ, że wiele zajęć jogi typu "zdrowy kręgosłup" ma na celu nie tylko niwelowanie bólu, ale i właśnie dbanie o utrzymanie wyprostowanej sylwetki. Na dodatek joga to ciągłe rozciąganie, a to oznacza bardziej gibką i smukłą sylwetkę. "Joga zdecydowanie pozwala wyszczuplić optycznie sylwetkę, przede wszystkim dzięki poprawie naszej postawy i wzmocnieniu mięśni głębokich – mówi joginka Karolina Erdmann. – Praktyka sprawia, że prostujemy nasze plecy, rozluźniamy barki i nie napinamy karku, a wszystko to optycznie nas wysmukla". Ekspertka dodaje, że praktyka jogi powala nam też zrozumieć i zaakceptować siebie, sprawiając tym samym, że pewniej i lepiej czujemy się we własnym ciele. A pewność siebie to zawsze +100 punktów do pięknego wyglądu.

Ile możesz schudnąć, uprawiając jogę?

Aby uzyskać najlepsze wyniki, połącz praktykę jogi z dodatkowymi treningami cardio, takimi jak boks lub bieganie.

Utrata masy ciała różni się w zależności od osoby i zależy od wielu czynników, w tym masy początkowej, ogólnego poziomu aktywności i diety, więc patrz z rezerwą na wszelkie dane, które znajdziesz w internecie, bo będą to zawsze liczby uśrednione. Aby uzyskać najlepsze wyniki, połącz praktykę jogi z dodatkowymi treningami cardio, takimi jak boks lub bieganie.

"Żeby dostrzec efekty praktyki, warto ćwiczyć co najmniej dwa, a najlepiej trzy razy w tygodniu. Jednocześnie nie zapominając oczywiście o zbilansowanej diecie, ale bez wielkich wyrzeczeń i zakazów, bo to może obrócić się przeciwko nam" – dodaje joginka Karolina Erdmann. To naturalne, że chcesz szybkich rezultatów, ale ci, którzy odnoszą największe sukcesy w kwestii odchudzania, gubią kilogramy powoli.

Ekspertka

”” KAROLINA ERDMANN
joginka, twórczyni metody Yoga Beat
Założycielka Yoga Beat Studio i autorka metody treningowej Yoga Beat. Wulkan energii i optymizmu, zawsze uśmiechnięta joginka. Jej trening za każdym razem Cię czymś zaskoczy.
Zobacz również:
Aleksandra Popławska każdy dzień zaczyna od jogi. Zaproponowana przez nią sesja to przyjemna i krótka praktyka na początek dnia, która rozciąga i rozgrzewa ciało. Zainteresowana?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA