Czas spędzony aktywnie z bliskimi – bezcenny prezent na każdą okazję

Wspólna aktywność fizyczna daje dużo więcej radości i korzyści niż kolejny gadżet czy zabawka. Najcenniejszy prezent, jaki można dziś dać swojej mamie, dziecku czy przyjaciołom, to czas. Jeśli spędzicie go aktywnie, każde z Was będzie obdarowane milionem korzyści.

Czas spędzony aktywnie z bliskimi Shutterstock.com

We współczesnym świecie, w ferworze obowiązków i natłoku problemów to właśnie wspólnie spędzony czas jest najcenniejszym, co możemy zaoferować swoim dzieciom czy bliskim. Dbanie o formę indywidualnie ma mnóstwo plusów, ale kiedy robi się to z najbliższymi, korzyści się mnożą. Nie tylko bowiem każda z aktywnych osób staje się zdrowsza, ma lepszą kondycję i sylwetkę, ale też wspólnie spędzony w ruchu czas sprawia, że zyskują również nasze relacje: z dziećmi, przyjaciółmi czy partnerami. Kiedy trening to nie tylko czas na krew, pot i łzy, odliczany stoperem.  Kiedy trening jest przede wszystkim wspólną dobrą zabawą i czasem spędzonym z bliskimi, motywacji nie brakuje. Na szczęście istnieją rozrywki, które możecie zaliczyć na konto treningu. Zwołaj rodzinę albo znajomych i zapomnij o sali treningowej.

Najważniejsze korzyści z aktywności z bliskimi

Zdrowie i prawidłowy rozwój

Nie trzeba już chyba nikogo przekonywać, że aktywność fizyczna, obok diety, to podstawa utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego. Korzyści zdrowotne z aktywności dla dzieci nie różnią się bardzo od tych, które przynosi aktywność dorosłym. Młode pokolenie zyskuje koncentrację, silniejsze serce, kości i mięśnie, co sprzyja zdrowemu wzrostowi i rozwojowi, ale też poprawia pewność siebie, postawę i równowagę, obniża stres i poprawia jakość snu (również dorosłych, bo często oznacza to wcześniejsze uśpienie zmęczonych pociech).

Podwójna motywacja

Im częściej i im większej liczbie osób mówimy o swoich planach, tym większa szansa na ich realizację.

Ale dzieje się tak tylko wtedy, gdy są to ludzie, których opinia jest dla nas ważna. Dlatego jeśli mamy problemy z regularnością treningów, warto znaleźć towarzystwo do aktywności wśród najbliższych. Namów przyjaciółkę, żeby wspólną kawę zastąpić przejażdżką rowerową albo jogą. Popytaj współpracowników, czy nie chcą skorzystać z pakietu sportowego, który może zaoferować pracodawca. Zawsze trudniej odpuścić trening, kiedy wiemy, że ktoś, na kim nam zależy, też na nas liczy.

Budowanie relacji i oswajanie emocji

Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu wzmacnia relacje między bliskimi. Sport sprawia, że lepiej poznajemy się nawzajem w różnych okolicznościach, ujawniamy swoje mocne i słabe strony, uczymy się reagować na nowe sytuacje, pomagamy sobie, wspieramy się, oswajamy różne emocje. Wszystko to sprawia, że wzrasta w nas poczucie bezpieczeństwa, zacieśniają się więzy między nami, łatwiej nam się dogadać albo zrozumieć. Sport to też jeden z najlepszych sposobów na budowanie pewności siebie.

Inwestycja w przyszłość

Sport, poza tym, że polepsza kondycje i zdrowie, tworzy w dzieciach nawyk aktywnego spędzania czasu wolnego. Nasze pociechy uczą się przez naśladowanie i środowisko rodzinne ma znaczący wpływ na ich poziom aktywności. Jeśli chcemy, żeby częściej wybierały ruch na świeżym powietrzu zamiast ekranu, sami musimy takich wyborów dokonywać na co dzień. Spędzając czas razem, kolekcjonujemy wspólne przeżycia, które nie tylko będzie miło powspominać po latach, ale które też sprawią, że nasze dzieci będą zdrowszymi dorosłymi. I kto wie, może przekażą zdrowe nawyki kolejnym pokoleniom.

Lepsza organizacja życia

Nie da się ukryć, że połączenie przyjemnego z pożytecznym, czyli treningu z czasem spędzonym z dziećmi pozwala rodzicom zaoszczędzić czas. Zamiast siedzieć na ławeczce, czekając aż dziecko wyszaleje się na placu zabaw, a potem zaliczać swój trening, zyskujemy bezcenne minuty. Zwłaszcza gdy czeka na nas niekończąca się lista zadań do zrobienia. Sport uczy również lepszej organizacji, rozwiązywania problemów i szybkiego podejmowania decyzji. Dlatego w efekcie rodzinnych treningów będziemy też sprawniej organizować życie domowe i realizować codzienne obowiązki.

Dlaczego najlepsza siłownia jest na świeżym powietrzu?

Nie jest zapewne zaskoczeniem, że kluczem do zainteresowania dzieci sportem jest aktywność przez zabawę. Zresztą dobra zabawa na treningu, to sposób na utrzymanie motywacji również w przypadku dorosłych.

Najskuteczniejszy trening to jak wiadomo ten, który "zrobimy”. A regularnie będziemy wykonywać tylko te treningi, które naprawdę lubimy. Warto znaleźć aktywności, które czasem odbiorą nam oddech, ale nigdy frajdę. Spędzasz z rodziną lub znajomymi czas tak jak lubisz, a przy okazji spalacie kalorie i budujecie dobrą kondycję. Wspólny aktywny relaks pozwala pozbyć się stresu, podkręca metabolizm i wydłuża życie.

Teraz przypomnij sobie z dzieciństwa, gdzie była najlepsza zabawa? Wcale nie w fitness klubie, tylko na najlepszej siłowni, która nigdy się nie nudzi – na świeżym powietrzu. Natura, woda, boisko – to idealna przestrzeń do aktywności ruchowej, która pobudza wyobraźnię i uczy radzenia sobie z trudnościami. Ruch na świeżym powietrzu rozwija nasze ciała, umysły i relacje. Obcowanie z przyrodą, wodą czy naturalnymi przeszkodami dodatkowo oddziałuje na nas relaksująco. Dlatego daj się wyciągnąć na tę naturalną siłownię – bez liczenia powtórzeń czy dobierania obciążeń, za to z benefitami, których nie da Ci żadna klimatyzowana sala ćwiczeń.

Gdzie spędzać aktywnie czas z bliskimi?

Czas spędzony aktywnie z bliskimiShutterstock.com


We wspólnych treningach problem często polega na tym, by znaleźć taki rodzaj aktywności, który sprawia przyjemność wszystkim i przynosi korzyści każdemu, kto w niej bierze udział. A często są to potrzeby urozmaicone, gdyż trzeba połączyć możliwości osób w różnym wieku i o zróżnicowanym poziomie sprawności. Nieważne, czy chcesz się poruszać z dzieckiem, czy spędzić aktywnie czas z przyjaciółką – musicie znaleźć aktywność, która pozwoli Wam to robić rzeczywiście razem, a nie tylko mijać się w szatni.

Kluby fitness są pewną opcją, ale trening oporowy jest raczej sportem indywidualnym. Chyba że zamiast sztangi będziesz robić przysiady z dzieciakiem na barkach – Ty „robisz” nogi, a dziecko poprawia wyczucie równowagi. Najprostsze bieganie też może być problematyczne, bo o ile rodzice czy partnerzy mogę biec jednym tempem, to już wspólny trening z dzieciakami przyniesie fizjologiczne korzyści tylko jednemu pokoleniu. Albo ci starsi będą mieli wrażenie, że nawet się porządnie nie rozgrzali, albo ci młodsi padną po pierwszych 2 kilometrach i nie będą mieli ochoty na kolejne wspólne bieganie. Nawet jeśli dziecko siedzi w wózku, może marudzeniem odebrać rodzicowi przyjemność z długiego biegu.

Na co zatem stawiać? Odpowiedź jest teoretycznie prosta, ale w praktyce nie wszystkie dyscypliny można brać pod uwagę. Trzeba bowiem szukać takiej aktywności, która daje frajdę wszystkim, oraz którą można uprawiać razem albo przynajmniej w tym samym czasie i w tym samym miejscu.  O tej porze roku najlepiej, żeby było to na zewnątrz albo przynajmniej dawało poczuć outdoorowy klimat przygody. Odkryj lokalne boiska, parki, baseny i inne obiekty rekreacyjne, które spełniają wszystkie wspomniane kryteria. Jednym słowem: zero nudy, mnóstwo możliwości.

Nie musisz od razu organizować kilkudniowej drogiej eskapady, żeby spędzić aktywnie czas z najbliższymi na świeżym powietrzu. Możliwości o tej porze roku jest wiele: od gry w tenisa czy w „siatkę” albo w „nogę”, przez pływanie w basenie, kajaki, paintball, ścianki wspinaczkowe, po parki linowe. Sprawdź, czy pakiet sportowy, który zapewnia Twój pracodawca w ramach benefitów, obejmuje takie atrakcje. Zamiast inwestować w pojedyncze wejściówki, warto pomyśleć o pakiecie np. Medicover Sportktóry oferuje wejścia nie tylko do takich obiektów sportowych jak siłownie czy parki trampolin, ale też do sezonowych obiektów rekreacyjnych i rozrywkowych.

Jak skutecznie planować wspólną aktywność?

Czas spędzony aktywnie z bliskimiShutterstock.com

 

  • Utrzymuj rutynę. Jeśli jesteś rodzicem, to wiesz, że ustalony plan dnia i w miarę stałe pory ułatwiają opanować rodzinny chaos. Gdy nie zaplanujesz wspólnej aktywności i nie wpiszesz jej w rodzinny grafik na lodówce, to szanse, że znajdziecie na niego „wolną chwilę” są takie jak na wysypianie się przy roczniaku.
  • Nie rób z tego obowiązku. Nawet jeżeli do tej pory treningi kojarzyły Ci się z wysiłkiem, bólem i „muszę”, to planując aktywność z dzieckiem, myśl i mów o aktywności w pozytywnym tonie: jak o zabawie, grze czy wygłupach, a nie jak o ścieleniu łóżka.  W przeciwnym razie – licz się z odmową.
  • Włącz kreatywność. Taniec w salonie do „Baby Shark”, wwiercającego się na długo w pamięć dziecięcego hitu, a rodzicielskiego koszmaru,  jest pewnym rozwiązaniem, ale niekoniecznie dobrym dla obu stron. Staraj się połączyć trening z zabawą z dziećmi, tak by każdy był zadowolony. Wspólne wyjście do parku linowego albo wypożyczenie rowerka wodnego będzie doskonałym kompromisem. Chcesz poćwiczyć w domu, bo pogoda nie zachęca do spacerów? Skup się na tym, żeby być w ruchu, niekoniecznie trzymać się planu treningowego czy kolejności ćwiczeń. Jeżeli wyluzowanie, zwłaszcza kiedy w grę wchodzi trening, nie przychodzi Ci z łatwością, możesz skorzystać z gotowych zestawów ćwiczeń, np. inspirowanych bohaterami bajek i filmów na kanale YouTube: Get Kids Moving. Albo idź do parku trampolin, a od pierwszego skoku przełączysz się na tryb „fun”.
  • Odpuść sobie strofowanie. O ile nie nakładasz berbeciowi talerzy na gryf olimpijski, to raczej nie ma ćwiczeń, których dziecko nie powinno robić albo powinno robić inaczej niż potrafi. Zdrowe, prawidłowo rozwijające się dzieci są w stanie robić różne rzeczy ze swoim ciałem i uchodzi im to na sucho, bo ich organizmy nie są jeszcze skażone siedzącym trybem życia. Dlatego skup się bardziej na swojej technice, a dziecku pozwól na swobodny ruch, zamiast korygować kąty w stawach, pozycję brody czy tempo fazy ekscentrycznej. Jeżeli obserwujesz u dziecka niepokojące schematy ruchowe, zgłoście się do fizjoterapeuty.
  • Zadbaj o bezpieczeństwo. Wiadomo, że co dwie głowy to nie jedna, ale warto przypomnieć ważna zasadę, na wypadek, gdyby Wasze głowy zaprzątnięte były zabawą: Do większości aktywności nie potrzebujecie żadnego gadżeciarskiego sprzętu czy najnowszych technicznych ciuchów. Zabezpieczajcie się jednak w sposób odpowiedni do danego sportu, np. nosząc kask i ochraniacze albo odpowiednie obuwie, smarując się kremem z filtrem czy nosząc po zmroku odblaski. Jeśli dorośli nie będą w tym aspekcie świecić przykładem, trudno oczekiwać tego od dzieci.

Więcej informacji:

https://medicoversport.pl/pakiety-sportowe-dla-firm/

https://www.facebook.com/MedicoverSport