[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Co się dzieje, gdy... biegniesz maraton

Czy przypadkiem to nie było jedno z postanowień noworocznych? Mamy nadzieję, że już rozpoczęłaś treningi. Oto, co Cię czeka w tym ważnym dniu.

1. Oddychaj

Możesz poczuć przypływ adrenaliny w dniu wyścigu. To motywuje, ale nadmiar może zaszkodzić, bowiem adrenalina rozkłada glikogen mięśniowy. Obniż tętno, oddychając przeponowo: jedna ręka na brzuchu, druga na klatce piersiowej – wdychaj i wydychaj głęboko pięć razy

2. Trzymaj się

Lepiej, abyś wiedziała to, zanim ruszysz w trasę. Bieganie na długi dystans może wywoływać biegunkę. „Istnieją dowody na to, że suplementy z siary bydlęcej (colostrum) mogą pomóc” – mówi Kate Spilsbury z English Institute of Sport. „I unikaj pokarmów bogatych w błonnik w dniach przed wyścigiem” – dodaje.

3. Stawy

Uderzenia stopami w twarde podłoże odczuwają boleśnie biodra, kolana i kostki. Wraz z nasilaniem się zmęczenia zaczniesz odczuwać ból. Zmniejszysz urazy, upewniając się, że buty są odpowiednio przygotowane. Wymieniaj je co 1000 km, a startuj tylko w takich, w których przebiegłaś wcześniej co najmniej 4 dziesięciokilometrowe biegi.

4. Ściana

Nawet najbardziej doświadczeni biegacze mogą przeżyć nagłą utratę energii, znaną jako „ściana”. W przypadku maratonu przeważnie pojawia się na około 30. kilometrze. Dzieje się tak, gdy glikogen w mięśniach ulega wyczerpaniu. Unikniesz tego, przyjmując 60 g węglowodanów na godzinę w napojach lub galaretkach. I rób to samo podczas dłuższych treningów.

5. Nie kładź się

Spalisz około 2600 kcal podczas maratonu, więc na koniec będziesz miała ochotę położyć się tam, gdzie stoisz. Nie rób tego. Jeśli przestaniesz się ruszać, gdy tylko skończysz biec, spadek ciśnienia krwi spowoduje zawroty głowy. Dobrze Ci teraz zrobią okłady z lodu albo chłodny prysznic.

ZOBACZ TEŻ: 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij