Bungee fitness – efekty treningu w locie

Oto kolejny rodzaj ćwiczeń wykonywanych w locie. Tym razem nie przy użyciu szarf i hamaków, a elastycznych lin, wzorowanych na tych, które używane są do skoków na bungee. Ta nowatorska forma fitnessu dotarła do nas w 2017 roku ze Stanów Zjednoczonych, ale narodziła się w Azji. Treningi z linami bungee szybko zyskały na popularności i na stałe zagościły w wielu klubach fitness w całej Polsce. Zobacz, czego spodziewać się po zajęciach z bungee fitness – sprawdziłam na sobie. 

Bungee fitness fot. shutterstock.com

Bungee fitness – spis treści

Czym jest bungee fitness?

Bungee fitness, jak sama nazwa wskazuje, jest to trening z wykorzystaniem elastycznych gum, wzorowanych na linach do skoków na bungee, które przymocowane są do sufitu. To właśnie liny sprawiają, że podczas ćwiczeń mocno wzmacniany jest gorset mięśniowy, ponieważ bez poprawnej postawy nie jesteśmy w stanie wykonać ćwiczenia z gumą bungee.

Patrząc na nagrania z treningów, bungee fitness wydaje się bardzo prostą i przyjemną formą aktywności. Owszem zajęcia są przyjemne i dają niesamowicie dużo satysfakcji, ale wcale nie są takie lekkie, jakby się mogło wydawać. „Treningi bungee są bardzo intensywne – na pewno jest to pot, duży wysiłek, zakwasy i czasem niestety również otarcia i siniaki, spowodowane brakiem przyzwyczajenia ciała do uprzęży” – wyjaśnia instruktorka bungee fitness, Zuzanna Śniegula.

W niektórych studiach możesz znaleźć także dodatkowe formy prowadzonych zajęć na linach. Mogą to być:

  • Bungee dance
  • Bungee fly
  • Bungee fit

Zalety treningu bungee fitness

Wzmocnione mięśnie i stabilizacja sylwetki

Jednym z najważniejszych efektów, których możesz spodziewać się po tego typu treningu na linach, jest wzmocniona wytrzymałość mięśni. Mimo że podczas treningu bungee fitness najsilniej wspierany jest cały gorset mięśniowy stabilizujący kręgosłup (mięśnie brzucha i pleców), pracują także mięśnie rąk, ud, pośladków, a także mięśnie głębokie.

REKLAMA

Odciążone stawy

Liny, inaczej ekspandery, wykorzystywane do treningu bungee fitness w bardzo dużym stopniu odciążają stawy, dlatego tego typu ćwiczenia mogą wykonywać osoby w każdym wieku, jeśli tylko nie mają do tego przeciwwskazań zdrowotnych.

Poprawa koordynacji i sprawności ruchowej

Regularne treningi typu bungee fitness skutkują szybką poprawą zwinności, poprawą motoryki, a także wydolności. W końcu bungee fitness jest połączeniem intensywnego treningu cardio z treningiem siłowym, podczas którego ćwiczymy z obciążeniem własnego ciała i oporem liny.

Zwiększona produkcja endorfin

Jak to zwykle z treningami bywa, poprawiają samopoczucie, dlatego zarówno w trakcie, jak i po zajęciach na linach bungee możesz również spodziewać się szybkiego napływu pozytywnej energii i hormonów szczęścia.

Spalone kalorie

Jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczących bungee fitness brzmi: ile kalorii można spalić podczas zajęć? Odpowiedź tak naprawdę nie jest jednoznaczna. Teoretycznie, według przeprowadzonych badań, podczas 50-minutowego treningu bungee fitness możesz spalić nawet 500 kalorii. Jednak zależy to przede wszystkim od intensywności ćwiczeń i zaangażowania osoby ćwiczącej, dlatego nie nastawiaj się, że za każdym razem spalisz tyle samo.

Trening bungee fitness

Trening bungee fitness rozpoczyna się od dostosowania długości lin do wzrostu i wagi poszczególnych osób, biorących udział w zajęciach. Dzięki temu liny będą napinały się w odpowiedni sposób, zapewniając tym samym bezpieczeństwo i komfort trenującym. Klasyczny trening z bungee fitness trwa 50 minut, składa się z rozgrzewki, części głównej oraz rozciągania. „Ja rozpoczynam trening od 10-minotowego przystosowania kursantek do sprzętu, później przechodzimy do rozgrzewki, część główna trwa około 30 minut, a na koniec rozluźniający stretching” – opowiada instruktorka.

Podczas zajęć wykonuje się ćwiczenia takie jak: pompki, przysiady, wychylenia, wyskoki, loty i wiele innych. „Staram się tak prowadzić treningi, żeby całe ciało było angażowane. Ćwiczymy zarówno brzuch, plecy, jak również nogi, pośladki, ręce itd. Ważne, żebyś słuchała swojego ciała i tego, co ono Ci podpowiada. Jeżeli czujesz, że możesz zrobić trzy powtórzenia, zrób trzy. Jeśli jesteś w stanie zrobić całą serię, czyli na przykład 7 lub 8 powtórzeń, super, ale powinno być to zrobione w zgodzie z Twoim ciałem” – radzi ekspertka.

Bungee fitnessfot. Olaf Bressa

SPRAWDŹ: Piloxing – na czym polega, wrażenia [redaktorki WH testują]

REKLAMA

REKLAMA

Bungee fitness – przeciwwskazania

Bungee fitness może trenować prawie każdy. Prawie, ponieważ jak w przypadku większości aktywności fizycznych, istnieje kilka przeciwwskazań do ćwiczeń na linach bungee. Oto kilka przykładów.

  • Ciąża
  • Przebyte operacje w okolicy bioder i brzucha
  • Problemy z błędnikiem
  • Dyskopatia
  • Poważne schorzenia kości i stawów
  • Choroby serca, skoki ciśnienia

Jeśli przebyłaś zabiegi, kontuzje, choroby lub po prostu masz wątpliwości i nie jesteś pewna, czy Twój stan zdrowia pozwala na tego typu trening, porozmawiaj najpierw z lekarzem, a przed zajęciami z instruktorem.

Sprzęt do bungee fitness

  • Elastyczna lina fitness bungee z krętlikiem, który umożliwia wykonywanie sekwencji ćwiczeń w cztery strony świata.
  • Liny dostosowuje się każdorazowo do wagi i wzrostu osoby trenującej przy użyciu specjalnej taśmy regulującej.„Posiadam dwa rodzaje lin. Są to liny standardowe, które są przeznaczone dla osób o wadze do 80 kilogramów oraz liny pro, które można dopiąć do standardowych i wtedy udźwig liny jest nawet do 100 kilogramów” – wyjaśnia trenerka. Nie ma natomiast ograniczeń w kontekście wzrostu.
  • Uprząż – zakładana na biodra, do której przypinane są liny. 
  • Stalowe elementy, które łączą pozostałe części sprzętu.
  • Spodenki neoprenowe – chronią ciało przed otarciami.

Wszystkie sprzęty wykorzystywane podczas zajęć bungee fitness są bezpieczne, ponieważ musiały przejść specjalne testy, zanim zostały dopuszczone do użytku.

Strój do bungee fitness

  • Dopasowana koszulka – najlepiej taka, która będzie zasłaniała cały brzuch, więc zrezygnuj raczej z krótkiego topu, żeby uniknąć otarć. W przypadku zajęć dla dorosłych rękaw nie ma znaczenia, ponieważ szelki zakłada się wyłącznie na biodra. Na zajęciach dla dzieci uprząż zakładana jest również na ramionach, więc wtedy rękaw ma znaczenie.
  • Legginsy lub długie spodnie sportowe – w zależności od tego, w czym lubisz ćwiczyć na co dzień. Niekoniecznie sprawdzą się bardzo krótkie spodenki, które nie ochronią skóry przed otarciami.
  • Buty – klasyczne sportowe z płaską podeszwą.
  • Specjalne spodenki neoprenowe (najczęściej dostępne w studiu fitness), które dodatkowo chronią ciało przed otarciami. Ćwicząc w piankowych spodenkach, zdecydowanie bardziej się pocimy, co w pewnym stopniu może przyczyniać się do przyspieszonego spalania tkanki tłuszczowej. „Zdecydowanie polecam, żeby pierwszy trening odbyć właśnie w piankowych spodenkach, które niwelują otarcia i siniaki. Później, kiedy ciało zacznie się przyzwyczajać, możemy pominąć ten element” – wskazuje wrocławska trenerka bungee fitness.

Jak przygotować się do pierwszych zajęć bungee fitness?

Zacznij od skontaktowania się z wybranym studiem, gdzie chcesz udać się na trening. Sala treningowa ma określoną, często niedużą, liczbę lin, dlatego warto wcześniej zarezerwować sobie miejsce. Zabierz ze sobą sportowe ubrania, buty, butelkę wody oraz pozytywną energię. Nie martw się, że jako jedyna z grupy nie wiesz jak ćwiczyć z linami – każdy kiedyś zaczynał. Poza tym instruktorka wszystko Ci wyjaśni, a przede wszystkim pomoże podpiąć szelki i dopasuje liny. „Na pierwszych zajęciach staram się pokazać wszystkie pojedyncze elementy i skupiam się na technice wykonania, ponieważ prawidłowe wykonywanie ćwiczeń ma odzwierciedlenie w tym, jak pracują nasze mięśnie. Robimy również testy zaufania linie, wychylenia, siady, żeby poczuć się pewnie, a potem łączymy wszystkie ćwiczenia w sekwencje” – mówi trenerka z wrocławskiego Bungee Fit Gym.

Nie zrażaj się od początku. Po pierwszych treningach mogą pojawić się otarcia, ponieważ ciało nie jest przyzwyczajone do uprzęży, którą zakładasz na biodra, ale bez obaw „Często wystarczy tylko kilka treningów i ciało zaczyna się przyzwyczajać” – dodaje instruktorka Zuzanna Śniegula.

Bungee fitnessfot. Olaf Bressa

Bungee fitness – cena

Koszt jednorazowych zajęć z bungee fitness zwykle waha się między 30 a 50 zł, w zależności od miejsca. Jeśli po pierwszych zajęciach zdecydujesz, że chcesz kontynuować treningi z linami, rozważ zakup miesięcznego karnetu – wtedy cena jednorazowych zajęć będzie niższa.

Gdzie trenować bungee fitness?

Bungee fitness możesz trenować już w wielu miejscach w Polsce. Lista klubów fitness, które mają w swojej ofercie zajęcia na linach, jest naprawdę długa, a oto kilka przykładów:

  • Warszawa – Just Jump Fitness,
  • Wrocław – Bungee Fit Gym
  • Poznań – Beauty Fly, Bunnies Jumping Poznań
  • Gdynia – Lejdis Studio
  • Lublin – Feel the Freedom
  • Toruń – Bungee Fitness Studio Touruń,
  • Kraków – Calypso Fitness Club

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Co daje bieganie: 11 korzyści

REKLAMA

Wrażenia redaktorki

To trening, który zdecydowanie wymaga koncentracji, chwila nieuwagi i zaraz lądujesz w innym miejscu, a także zaufania do liny, bo bez tego nie da się poprawianie wykonać wszystkich ćwiczeń. Przygotuj się na zupełnie inne doświadczenie. Niby robisz tradycyjne pompki i przysiady, ale na linie pracują też inne mięśnie, a do tego jeszcze dochodzi stawiający opór mózg, który szczególnie na początku nie do końca chce zaufać linom. Bungee fitness to dobry sposób na poznanie swojego ciała na nowo. Kiedy już dasz się ponieść linom, zaczyna się fantastyczna zabawa!

Co do samych ćwiczeń to trudno jest mi ocenić intensywność treningów, będąc tylko na jednych zajęciach. Wiele zależy oczywiście od tego, w jaki sposób zostaną przeprowadzone ćwiczenia – raz może być to lekki trening i skupienie na technice, a innym razem intensywne i dynamiczne cardio. Z sali wyszłam spocona, ale nie czułam potrzeby zregenerowania mięśni następnego dnia, bo tzw. zakwasów brak. Moim zdaniem bungee fitness to rewelacyjna forma rozrywki i urozmaicenie codziennych treningów, ale raczej nie potraktowałabym tych zajęć jako jedynej formy treningu.

Bungee fitnessArchiwum prywatne

Strój

Ćwiczyłam w koszulce, legginsach i spodenkach neoprenowych, które ochroniły moje ciało przed otarciami i siniakami, których bardzo łatwo się nabawić. Mimo wszystko uprząż trochę wbijała się w moje uda, a kolejnego dnia, na wewnętrznej części ud, pojawiły się siniaki – nie mogę powiedzieć, że było bardzo komfortowo.

Ważna rada

Nie jedz przed treningiem, bo może się to źle skończyć. Ja zastosowałam się do wskazówek instruktorki i ostatni posiłek zjadłam dwie godzinny przed treningiem.

Niektóre ćwiczenia wykonywane są na brzuchu, na który naciska uprząż, więc możesz bardzo szybko przypomnieć sobie, co zjadłaś przed zajęciami.

Bungee fitnessArchiwum prywatne

Jedno jest pewne – bungee fitness to świetna zabawa i spora dawka endrofin!

Ekspertka

”” ZUZANNA ŚNIEGULA
instruktorka bungee fitness oraz bungee kids
Trenerka wrocławskiego Bungee Fit Gym.

Więcej o treningach w powietrzu:

Zobacz również:

REKLAMA

REKLAMA