[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Bieganie na bieżni: zalety, wskazówki, plan treningowy

Musisz pokonać mniej niż 2 metry, by zyskać zgrabną sylwetkę, doskonałą kondycję i spalić mnóstwo kalorii. Oczywiście wielokrotnie, z zapałem i dbałością o prawidłową technikę każdego kroku. Sprawdź, jak bieżnię z narzędzia tortur zamienić w sprzęt w służbie człowieka, a konkretnie: Twojej.

jak biegać na bieżni Bieżnia ma mnóstwo zalet. Musisz tylko wiedzieć, jak je wykorzystać.

Pogoda czasem zniechęca Cię do biegania. Zaczyna lekko, deszczem i błotem, by po chwili – gdy zorientuje się, że tym razem nie ma do czynienia z amatorką – sypnąć śniegiem, a lodem skuć ulubione trasy.

Twoja tajna broń ma 2 metry długości i nazywa się bieżnia. Dobrze się znacie, w końcu to najpopularniejszy sprzęt fitness na świecie; sama parę razy też na niego wskoczyłaś.

Czas poznać się bliżej i przerwę od biegania w terenie wykorzystać jak najlepiej. To oznacza mniejszy obwód w pasie, sprężyste ciało, zdrowe serce i świetny wynik na 10 km już za 4 tygodnie. Licznik ruszył.

Zalety biegania na bieżni

Jest pogodoodporna, dzięki czemu zawsze możesz wystąpić na niej w swoim ulubionym topie. Do 30% redukuje też opór grawitacyjny kroków (w terenie ten wysiłek jest większy).

Wyniki badań przeprowadzone przez branżowe czasopismo „Medicine & Science in Sports & Exercise” wyraźnie sugerują, że przy biegu na ulicy nogi, biodra, miednica i kręgosłup przy każdym kroku muszą poradzić sobie z ciężarem naszego ciało pomnożonym przez 2, a nawet 4.

Takie przeciążenia mogą, rzecz jasna, powodować kontuzje, zwłaszcza jeśli źle dobierzesz do nawierzchni i Twojego sposobu biegania buty. Bieżnia, przez większą amortyzację, zmniejsza to ryzyko. Pamiętaj jednak, że trening na niej pobudza błędnik (musisz utrzymać równowagę), a to czasami powoduje zawroty głowy po zejściu z pasa.

Dlatego pierwszy trening potraktuj bardzo umownie i zamiast biegać interwały, po prostu przemarszuj kilka kilometrów. To, co jest największą zaletą bieżni, jest też jej największą wadą. Jeśli szykujesz się do biegu ulicznego, treningi na pasie na pewno nie wystarczą.

 

REKLAMA

REKLAMA

bieżnia fot. wavebreakmedia 2015/shutterstock.com

Dobry start, czyli jak ustawić parametry

Dzięki łatwemu ustawieniu docelowej prędkości bieżnia doskonale nadaje się do treningów dla początkujących. Manipulacja pokrętłem pozwoli szybko ustalić, w jakiej formie jesteś i ile jeszcze brakuje Ci do dłużej trenujących koleżanek.

To też prosty sposób na mierzenie treningowych postępów. Nowoczesne bieżnie wyposażone są w czujniki do pomiaru tętna – możesz więc na bieżąco sprawdzać, w jakiej strefie się znajdujesz, dzięki czemu będziesz wiedzieć, czy powinnaś zwolnić, czy wręcz przyspieszyć, żeby biec zgodnie z założeniami swojego planu

Jeśli nie masz pulsometru, stosuj skalę 10-stopniowego wysiłku, gdzie 1 to marsz, a 10 sprint nawet nie na 100, a na 105% możliwości.

Koniecznie sprawdź także, jak prawidłowo biegać na bieżni. Tych kilka wskazówek sprawi, ze jeszcze szybciej osiągniesz zamierzony efekt.

REKLAMA

trening kardio, bieżnia, bieg fot. shutterstock.com

Plan treningowy na bieżni

Poniżej znajdziesz treningową tabelę, dzięki której w 4 tygodnie przygotujesz się do pokonania 10-km trasy w niezłym czasie.

Tylko uważaj – to program dla tych, którzy potrafią bez przerwy biec w tempie konwersacyjnym 30 minut. To za duże wyzwanie? Zacznij od marszobiegów – gdy dojdziesz do formy, która umożliwi Ci ciągły bieg przez pół godziny, zmierz się z naszą tabelą.

Przebieranie nogami w miejscu ze wzrokiem utkwionym w ścianę może i wygląda zabawnie, ale ma prawie same korzyści.

Oznaczenia

  • T – trucht (60-70% maksymalnego tętna)
  • LB – lekki bieg (65-75 % maksymalnego tętna)
  • BU – bieg umiarkowany (75-85% maksymalnego tętna)
  • SB – szybki bieg (85-95% maksymalnego tętna)
  • R – regeneracja (czas na odzyskanie sił między biegami – można w tym czasie zatrzymać się albo maszerować)

WH 10/2106

Produkty z kategorii: buty do biegania znajdziesz w sekcji WH Zakupy: buty do biegania damskie wyprzedaż

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij