REKLAMA

Balet dla dorosłych

Aktywność fizyczna rodem z filmu „Czarny Łabędź”, o której marzyło wiele z nas jako małe dziewczynki.

balet dla dorosłych fot. Shutterstock.com

Produkcja Darrena Aronofskiego z 2010 roku „Czarny Łabędź”, w której zagrała Natalie Portman, a co więcej otrzymała za tę rolę Oscara, przedstawia nam historię tancerki baletowej Niny, która za wszelką cenę chce zdobyć rolę księżniczki Odetty. Między dwoma balerinami rozpoczyna się rywalizacja wzmacniana presją reżysera (Vincent Cassel), co wprawia główną bohaterkę w obłęd. Rzeczywistość baletowa przedstawiona w filmie jest raczej przerażająca, ale nie kieruj się tym obrazem, ponieważ zajęcia baletowe dla dorosłych wyglądają zupełnie inaczej. Pozornie nieodstępny świat baletowy otwarty dla wszystkich – w taki sposób mogłybyśmy podsumować naszą rozmowę z profesjonalną tancerką Polskiego Baletu Narodowego w Warszawie, Panią Anetą Wira-Ostaszyk. Zapraszamy do lektury.

REKLAMA

Jak wygląda balet dla dorosłych?

Przygoda z baletem zawsze zaczyna się od ćwiczeń przy drążku, które są bardzo schematyczne i statyczne. To tutaj zaczyna się praca nad gracją, prawidłową postawą ciała i płynnością ruchów. Podczas treningu baletowego angażowane są przede wszystkim mięśnie nóg, brzucha oraz pleców. „Jeśli brzuch nie jest dobrze napięty, nie ma możliwości osiągnięcia odpowiedniej postawy, która jest kluczowa w balecie” – mówi tancerka Aneta Wira-Ostaszyk. Dopiero po pewnym czasie, zwykle po około roku, kiedy znane są już wszystkie podstawy, można wprowadzać trudniejsze ćwiczenia.

„Kobiety często mówią mi, że jako małe dziewczynki marzyły o tym, żeby być baletnicą, ale losy różnie się potoczyły i to jest dla nich pewnego rodzaju powrót do dzieciństwa, ale też dotknięcie baletowego świata, który cały czas wielu osobom wydaje się niedostępny, a okazuje się, że te ćwiczenia są bardzo przystępne i szczególnie na początku są bardzo podstawowe, więc każdy może spróbować” – mówi autorka baletowego bloga Simple Dancer’s Life.

Balet dla dorosłych – zalety

Balet dla dorosłych niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim dzięki regularnym treningom poprawia się postawa ciała (nawyk prostych pleców), koordynacja ruchowa i uelastyczniają się mięśnie. Ponadto rośnie pewność siebie i świadomość ciała. Regularne ćwiczenia rozciągające korzystnie wpływają na samopoczucie, często działają też uspokajająco. „Dzięki treningom stajemy się także wrażliwi na muzykę, ponieważ ćwiczenia wykonywane są w odpowiednim rytmie” – dodaje tancerka Polskiego Baletu Narodowego. 

Balet dla dorosłych – przeciwwskazania

Jeżeli przechodziłaś poważne urazy, skonsultuj się z lekarzem, który oceni Twoją gotowość do podjęcia treningów. Nasza ekspertka podkreśla, że balet jest dla wszystkich – każdy może spróbować swoich sił. Istnieją jednak umiejętności, które są nieodłącznymi elementami zajęć, a mowa tutaj o muzykalności i koordynacji ruchowej. Bez obaw! Wszystkiego można się nauczyć. „Ja uważam, że nie można się ograniczać i zabraniać komukolwiek rozpoczęcia treningów baletowych – niezależnie od wieku czy jakikolwiek predyspozycji. Każdy może spróbować swoich sił w balecie” – dodaje absolwentka szkoły baletowej.

Balet dla dorosłych – strój 

Jeśli zastanawiasz się, czy zajęcia baletowe są dla Ciebie, od razu mówimy, że wcale nie musisz być zaopatrzona w pointy i baletową spódniczkę tutu. Na pierwsze zajęcia zwiąż włosy, zabierz ze sobą wygodne legginsy, elastyczny top i skarpetki. Dopiero później, kiedy zdecydujesz się na regularne treningi, przyjdzie czas na kompletowanie profesjonalnego stroju baletowego, w którego skład wchodzą:

Kostium baletowy (tzw. body) – nie jest zapinany na dole tak, jak w przypadku ogólnodostępnych w sklepach sieciowych body. Strój baletowy przypomina bardziej kostium kąpielowy.  

Baletowe rajstopy – wyglądem praktycznie niczym się nie różnią od zwykłych rajstop, które nosimy każdego dnia. Jednak są bardziej elastyczne i przystosowane do baletowych ćwiczeń. 

Baletki – powinny być miękkie, wygodne, plastyczne, ale przede wszystkim odpowiednio dopasowane do rozmiaru stopy.

Pointy – czyli specjalnie utwardzane na czubkach baletki (ćwiczenia w nich rozpoczyna się wyłącznie po decyzji pedagoga)

Tunika – spódniczka baletowa (wiązana) do połowy uda, do kolan lub dłuższa.

Do tego dostępne są również bluzy, getry, ocieplacze i inne elementy, które mogłyby komplementować podstawowy strój baletnicy.  

 

REKLAMA

REKLAMA

Balet dla dorosłych – kontuzje i urazy

Jak przy każdym treningu, podczas zajęć baletowych mogą pojawić się kontuzje spowodowane na przykład brakiem rozgrzewki, która jest niezwykle ważnym elementem ćwiczeń. „Rozgrzewamy stopy, na przykład przy użyciu specjalnej gumy rozgrzewającej, stawy biodrowe, kolanowe i tak dalej, a to wszystko po to, aby nie narażać się na ryzyko pojawienia się kontuzji” – tłumaczy tancerka baletowa. Najbardziej narażone na kontuzje podczas treningu baletowego są nogi, ale nie tylko. Do najczęstszych urazów pojawiających się podczas treningu możemy zaliczyć kontuzję stawu skokowego, kolanowego, biodrowego i rzadziej barkowego, ale także przeciążenie kręgosłupa lub mięśni, które były zaangażowane w intensywnych ćwiczeniach.

Balet dla dorosłych – regeneracja

Skoro regeneracja jest nieodzowną częścią każdego treningu, balet nie może zostać pominięty. Ciepła kąpiel, krioterapia, rolowanie, masaże i odpoczynek na kanapie. Pamiętaj, aby dać swoim mięśniom i stawom odpocząć po intensywnym treningu, inaczej nie będą gotowe do dalszej pracy i dawać z siebie wszystko. „W teatrze do regeneracji stosujemy specjalne buty, które wspomagają krążenie, ale moim ulubionym sposobem odprężenia jest relaks na kanapie” – dodaje Aneta Wira-Ostaszyk.

Balet dla dorosłych – popularne figury 

Arabesque – ciężar ciała oparty jest na jednej nodze, druga prosta uniesiona w tył na wysokość minimum 90 stopni. Figura Arabesque uzupełniana jest różnym ułożeniem rąk. 

 

Attitude – w tym przypadku noga wyciągnięta do tyłu jest zgięta.

 

Passé – stanie na jednej nodze, podczas gdy druga jest ugięta i czubkiem palców dotyka kolana nogi opornej (tej, na której stoimy).

- a la seconde na 90° i wyżej – noga uniesiona do boku, z rękoma w III pozycji, czyli zaokrąglone nad głową.

Demi plie – wideo tutorial baletnicy

 

Pytania do ekspertki

Kiedy mogę zacząć treningi w pointach? 

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ decyzję tę podejmuje nauczyciel na podstawie tego, co widzi. W tym przypadku ważną rolę odgrywają: wzmocniona siła mięśni nóg, stóp i stawów skokowych.

Stopy baletnicy – czy pointy niszczą stopy? 

Przede wszystkim o stopy trzeba dbać. Obecnie wiele sklepów oferuje specjalne wkładki do point (materiałowe, żelowe lub silikonowe), które zakłada się na stopę przed założeniem pointy i one niwelują obtarcia. Niemniej jednak wiele zależy od tego, jak zbudowana jest stopa. Jeśli ktoś ma kościste palce, to niestety zawsze będą pojawiały się obtarcia, dlatego rekomenduje się obklejanie palców plastrami, których zadaniem jest zminimalizowanie obtarć, okaleczeń i odcisków. Faktycznie, mogą pojawić się różnego rodzaju okaleczenia w momencie, kiedy ćwiczymy bardzo długo, często i intensywnie. Czasami jest tak, że baletnice zakładają pointy na świeże rany, co jeszcze bardziej je pogłębia.

Ekspertka

Aneta Wira-Ostaszyk – Artystka Polskiego Baletu Narodowego, dyplomowany nauczyciel tańca klasycznego. Autorka popularnego bloga simpledancerslife.com oraz współautorka książki "Mój balet. Opowieść o tańcu: od szkoły do sceny". Jest nauczycielem baletu w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie oraz w szkole baletowej Młody Balet Polski. Organizuje popularne warsztaty z techniki tańca klasycznego w różnych miastach w Polsce. Ambasadorka popularnej marki baletowej Bloch w Polsce. Propagatorka baletu w kraju. W mediach często wyjaśnia dlaczego balet da się lubić.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA