REKLAMA

Akcesoria do jogi

Jeśli chcesz regularnie ćwiczyć asany, przyda Ci się nie tylko mata do jogi, ale i inne akcesoria. Wiele z nich ułatwia (zwłaszcza początkującym joginkom) wchodzenie w bardziej zaawansowane pozycje. Sprawdź na naszej liście przydatne akcesoria do jogi.

akcesoria do jogi fot. shutterstock.com

Joga to świetny sposób na zadbanie o swoją sylwetkę. Regularna praktyka pomaga uzyskać większą elastyczność ciała, wysmukla optycznie sylwetkę oraz uczy poprawnej postawy. Joga to także praca z oddechem, co przekłada się na mniej stresu i więcej energii. W wielu szkołach maty i inne akcesoria do jogi można wypożyczyć, ale biorąc pod uwagę pandemię, lepiej korzystać z własnych pomocy. Oto lista tych najprzydatniejszych.

Akcesoria do jogi – lista

  1. Mata do jogi
  2. Strój do jogi
  3. Pasek do jogi
  4. Klocki do jogi
  5. Koc do jogi
  6. Koło do jogi
  7. Bolster
  8. Poduszka zafu
  9. Mata do jogi

1. Mata do jogi

Mata do jogi to podstawowe narzędzie każdej joginki. Źle dobrana może zniechęcać do dalszej praktyki, a nawet stanowić zagrożenie (gdy nie gwarantuje odpowiedniej przyczepności). Wybór mat na rynku jest ogromny, więc kupując swoją, zwróć uwagę na te cechy.

Materiał

To najważniejszy parametr, bo od niego zależy przyczepność i trwałość maty do jogi. Wbrew pozorom na jodze też można się porządnie spocić, a niektóre rodzaje jogi wymagają energicznych przeskoków, co przy śliskiej powierzchni może być dosyć niebezpieczne. Materiał będzie też ważny dla osób, które starają się żyć ekologicznie.

  • Maty do jogi z PVC stanowią najpopularniejszą i najtańszą grupę. Do plusów należy także łatwość czyszczenia tych mat, ich trwałość oraz antypoślizgowość. Największym minusem jest to, że są nieekologiczne - maty z PVC nie nadają się do recyklingu i wykonane są z tworzyw sztucznych.
  • Maty do jogi z TPE (Thermo Plastic Elastomer) to lepszy wybór, bo nie tylko nadają się do recyklingu, ale są też antypoślizgowe i całkiem trwałe.
  • Maty do jogi z korka są cięższe i zdecydowanie droższe od pozostałych. Z kolei dużym plusem jest to, że korek posiada właściwości antybakteryjne i jest bardzo przyjemny w dotyku.
  • Maty do jogi z kauczuku to kolejny przyjazny środowisku wybór. Są ciężkie, ale gwarantują bardzo dobrą przyczepność i izolację od podłoża.

Grubość

Od grubości maty do jogi zależy Twój komfort, ale i waga przedmiotu. Im mata jest grubsza, tym będzie Ci na niej wygodniej. Zmarzluchy powinny też brać pod uwagę, że grubsza warstwa lepiej izoluje od zimnej podłogi. Jednak cieńszym matom też nie brakuje zalet – są lżejsze, a przez to łatwiejsze podczas transportu.

Długość

Dopasuj długość maty do jogi do swojego wzrostu. Podczas praktyki żaden fragment ciała nie powinien wystawać poza matę. Zapewnia to odpowiedni komfort oraz bezpieczeństwo.

Cena

Wyższa jakość więcej kosztuje, ale dobra mata do jogi posłuży Ci spokojnie przez kilka ładnych lat, więc nie ma też co przesadnie oszczędzać.

Design

W tej kwestii nie ma co dyskutować, które maty są ładniejsze, bo każdemu może przypaść do gustu inny wzór. Na rynku znajdziesz zarówno jednokolorowe maty do jogi, jak i takie o bardzo ciekawym designie.

2. Strój do jogi

W czym ćwiczyć jogę? Wbrew pozorom szarawary i obszerne tuniki nie są najlepszym strojem do jogi. Wiele asan wymaga wygięć w tył lub pochylania się w przód, a wówczas zbyt szeroka koszulka spada na głowę, utrudniając widoczność i odsłaniając brzuch, plecy i klatkę piersiową. Na macie najlepiej sprawdzi się w miarę obcisła koszulka lub top (w zależności od tego, w czym czujesz się lepiej), które nie krępują ruchów, ale i nie plączą się i nie zsuwają w trakcie zajęć.

Do tego od szarawarów czy szerokich dresów lepiej sprawdzą się bezszwowe legginsy do jogi. Taki strój sprawi, że instruktor również będzie widział, czy dobrze wykonujesz daną pozycję. Jogę ćwiczy się na boso, ale zimą zmarzluchom mogą się przydać specjalne skarpetki jogowe. Nie zapomnij też o sportowym biustonoszu i wygodnych majtkach – fikuśne stringi będą bardzo niewygodne.

3. Pasek do jogi

Pasek do jogi to (poza matą). najpopularniejsze z akcesoriów jogowych. Pasek jest lekki i nie zajmuje wiele miejsca, więc bez problemu wrzucisz go do torby i zabierzesz ze sobą na zajęcia. Warto, bo dzięki niemu będzie Ci zdecydowanie łatwiej wykonywać różne asany. Awaryjnie zawsze można użyć ręcznika, ale pasek do jogi jest zdecydowanie wygodniejszy. Kupując produkt, zwróć uwagę, czy pasek posiada regulator, który ułatwi Ci korzystanie z niego.

4. Klocki do jogi

Na zajęciach w szkole jogi bardzo często korzysta się z klocków. Te akcesoria przydadzą Ci się zwłaszcza, gdy jesteś początkującą joginką. Bloczki do jogi ułatwiają wchodzenie w różne pozycje, które dla świeżaków mogą być albo zbyt wymagające (czyt. bolesne!), albo całkowicie niewykonalne. W sklepach znajdziesz różne rodzaje klocków do jogi:

Klocki drewniane

Są najdroższe i najcięższe, więc nie zabierzesz ich ze sobą na wakacje ani na zajęcia do szkoły jogi. Ale mimo to drewniane klocki do jogi są najlepszym wyborem. Wykonuje się je z różnego rodzaju drewna: sosny, buku, dębu. Kupione raz, posłużą Ci długie lata. Zaopatrz się w nie, jeżeli praktykujesz regularnie jogę w domu. 

Klocki korkowe

Są lżejsze od drewnianych, ale cięższe od piankowych. Ich cena również stanowi złoty środek między drewnianymi a piankowymi. Klocki korkowe stanowią w miarę solidne podparcie i możesz je zabierać ze sobą w podróż.

Klocki piankowe

Są najlżejsze, a przez to idealne do transportu. Ich wielką zaletą jest także niska cena. Z kolei wadą - mniejsza stabilność podczas wykonywania asan.

REKLAMA

REKLAMA

5. Koc do jogi

Koc do jogi możesz zastąpić zwykłym kocem, ale jeśli regularnie praktykujesz i powoli gromadzisz swój sprzęt, na listę wpisz również specjalny koc. To akcesorium przyda się, gdy potrzebujesz jedynie minimalnego podparcia, a klocki i wałki są za duże. Koc do jogi przyda się także podczas wykonywania różnych asan, stanowiąc amortyzację dla stawów. Zmarzluchom z kolei koc posłuży jako przykrycie w trakcie relaksacji w savasanie.

6. Koło do jogi

To akcesorium zdecydowanie dla bardziej zaawansowanych joginek. Dzięki niemu możesz urozmaicić swoją praktykę oraz popracować nad otwarciem klatki piersiowej i wygięć w tył. Przyda się także osobom wykonującym prace biurowe. Jeśli nie wiesz, co z nim zrobić, umieść je pod plecami i po prostu się na nim połóż, a poczujesz natychmiastowe rozluźnienie mięśni pleców.

REKLAMA

8. Bolster (wałek do jogi)

Bolster to pokryty bawełną wałek wypełniony ziarnami (najczęściej gryki) służący jako podparcie podczas wykonywania asan leżących i siedzących. Pomoże Ci wejść łagodnie w pozycje i wytrwać w tych wymagających zbyt wiele wysiłku. Bolster sprawdzi się także jako alternatywa dla poduszki do medytacji czy klocków do jogi.

9. Poduszka zafu

Poduszki zafu to okrągłe poduszki do medytacji również wypełnione ziarnami. Jeśli nie medytujesz, nie są Ci potrzebne, bo ułatwiają przede wszystkim wytrwanie w pozycjach siedzących, a jak wiadomo medytację najczęściej odbywa się siedząc w pozycji kwiatu lotosu. Dla większości asana ta jest bardzo wymagająca, a dyskomfort zakłóca swobodny przepływ myśli.

REKLAMA

REKLAMA

10. Torba na matę

 

Przydatne, gdy ćwiczysz akże poza domem. Tu wielkiej filozofii nie ma – torba powinna być lekka i wodoodporna. Najlepiej gdyby posiadała małą kiesoznkę, do której będziesz mogła wrzucić klucze czy kartę oraz pasek do przełożenia jej przez ramię.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA