REKLAMA

Aerial silk - zalety, figury, jak zacząć

Akrobatyczny taniec w powietrzu z wykorzystaniem specjalnie do tego przeznaczonych szarf. Czym jest aerial silk i jak wygląda trening? Opowiedziała nam o tym właścicielka szkoły Pole Empire, Róża Janczura. 

aerial silk fot. Shutterstock.com

Czym są aerial silk? 

„Aerial silk to technika wykonywania odpowiednich wiązań rąk, nóg oraz korpusu, dzięki której możemy wykonywać spektakularne ewolucje i figury takie jak powietrzne szpagaty czy spadki w dół” – wyjaśnia ekspertka. Jest to trening, który łączy w sobie elementy tańca, gimnastyki i akrobatyki. Co ważne, wszystko odbywa się w powietrzu przy użyciu specjalnych szarf wykonanych z jerseyu, które zawieszone są pod sufitem na wysokości 4 metrów i wyżej – 12, 14, a nawet 16 metrów. 

REKLAMA

Trening aerial silk często mylony jest z jogą na szarfach. Jednak te dwie aktywności różnią się od siebie przede wszystkim wysokością i intensywnością treningu. „Przy aerial silks możemy wykonywać na przykład spadki, dzięki temu, że szarfy umieszczone są wysoko w przeciwieństwie do hamaków używanych do jogi. Ponadto joga jest bardziej relaksacyjną formą aktywności, podczas gdy aerial silk jakby nie patrzeć to trening na siłę i wytrzymałość” – mówi Róża Janczura. 

Inne nazwy aerial silk: szarfy, szarfy akrobatyczne, tissue, taśmy, wstążki, chusty powietrzne, chusty wertykalne. 

Aerial silk – historia

Mimo że szarfy znane były już niektórym w latach 60. XX wieku, za ojca szarf akrobatycznych uznaje się André Simarda, akrobatę, który w roku 1987 dołączył do słynnego Cirque du Soleil, gdzie zajmował się wprowadzaniem coraz to nowszych i bardziej spektakularnych metod przyciągania publiczności. W ten sposób w 1995 wprowadził szarfy, które zostały z nami do dzisiaj nie tylko na arenach cyrkowych, ale również w wielu szkołach pole dance. 

Aerial silk – zalety 

Aerial silk podobnie jak pole dance czy aerial hoop to przede wszystkim świetny sposób na poprawienie motoryki ciała. Efekty, jakich możesz spodziewać się po regularnym uczestniczeniu w zajęciach z aerial silk:  

wzmocnione mięśnie całego ciała

• poprawa zręczności

• intensywne rozciągnięcie i lepsza gibkość 

• poprawa świadomości swojego ciała

• lepsza kondycja psycho-fizyczna

Ile kalorii można spalić podczas jednego treningu? 

„Wartość spalonych kalorii wzrasta wraz z poziomem zaawansowania treningu. Osoby początkujące podczas godzinnego treningu spalają od 300 do 500 kalorii, natomiast osoby wykonujące ćwiczenia na poziomie zaawansowanym w tym samym czasie mogą spalić nawet 700 kalorii” – odpowiada Róża Janczura.

Aerial silk – wady 

Musisz przygotować się na ból, szczególnie na początku. „Początki są raczej dość bolesne, a wynika to z mocnych wiązań, przez które w zasadzie umartwiamy kończyny, odpływa z nich krew, w związku z czym nogi i ręce mogą drętwieć i boleć” – mówi właścicielka wrocławsiej szkoły tańca. Ponadto, przy tego typu treningach często pojawiają się otarcia, siniaki, odciski, a czasem nawet odparzenia. Żeby tego uniknąć, musisz zaopatrzyć się w odpowiedni strój i trenować regularnie. Dzięki temu nauczysz się odpowiedniej techniki wiązań i nie będziesz odczuwała bardzo intensywnego bólu. 

Aerial silk – przeciwwskazania

Jeśli w dzieciństwie aktywnie uczestniczyłaś na zajęciach z akrobatyki, dobrze wspominasz ten czas i chciałabyś do tego wrócić, aerial silk z pewnością jest dla Ciebie. Nie oznacza to, że brak wcześniejszego przygotowania wyklucza Cię z udziału w zajęciach aerial silk. „Ten rodzaj aktywności przeznaczony jest dla każdego oczywiście, jeśli nie ma co do tego przeciwskazań związanych ze zdrowiem” – podkreśla tancerka. Do głównych przeciwwskazań należą: 

• urazy kręgosłupa 

• poważne wady postawy 

• ciąża 

• padaczka 

• nadciśnienie

Przebyte kontuzje nie w każdym przypadku będą oznaczały brak możliwości uczestniczenia w tego rodzaju treningu. „Mamy też w naszej szkole osoby, które ćwiczą po złamanym kręgosłupie, ale są po pewnej rekonwalescencji. W takim wypadku musi się to odbywać pod okiem lekarza” – mówi ekspertka.

Aerial silk – jak zacząć?

Jak najszybciej, bo im wcześniej, tym lepiej. Aerial silk to aktywność dla osób zmotywowanych, które nie boją się bólu ani wysokości. Nie musisz znać żadnych podstaw akrobatyki czy tańca. „Do naszej szkoły trafia wiele osób bez przygotowania i dają sobie świetnie radę. Często okazuje się, że takie osoby mają po prostu do tego dryg i od razu wykonują ćwiczenia poprawnie tak, jak osoby które miały już jakieś podstawy. Nie ma na to reguły” – tłumaczy właścicielka Pole Empire. 

Krok 1: Motywacja.

Krok 2: Zapisz się do szkoły pole dance, która ma w swojej ofercie zajęcia z aerial silk. 

Koszt miesięcznego karnetu (na zajęcia raz w tygodniu) we wrocławskim Pole Empire wynosi: 170 zł. Możesz też wykupić jednorazową wejściówkę na zajęcia z profesjonalną aerialistką. 

Krok 3: Przygotuj odpowiedni strój. 

Krok 4: Przyjdź na zajęcia i trenuj regularnie. 

 

REKLAMA

REKLAMA

Aerial silk – strój 

Odpowiedni strój jest bardzo ważnym elementem w treningu aerial silk, ponieważ dzięki niemu zmniejszysz ryzyko pojawienia się dodatkowych otarć i urazów. Powinnaś wyposażyć się w długie legginsy, koszulkę lub body z długim rękawem albo pełny, zabudowany kombinezon. Ubrania powinny być elastyczne, aby nie ograniczały ruchów. Na trening przyjdź bez skarpetek. „Przy aerial silk nie zakładamy raczej skarpetek, aby mieć pełną świadomość techniki wiązań i dobrze czuć szarfę” – dodaje Róża Janczura. 

Aerial silk – trening

Jednorazowy trening z wykorzystaniem szarf akrobatycznych trwa zwykle 60 minut i odbywa się przy muzyce. Zaczyna się od rozgrzewki, następnie odbywają się zajęcia właściwe, a ostatnia część to wyciszenie i relaksacja mięśni. Wszystko odbywa się pod okiem profesjonalisty. W szkole Pole Empire jedna grupa liczy zwykle około 5 osób. 

Rozgrzewka dynamiczna: zajęcia rozpoczynają się rozgrzewką dynamiczną, podczas której rozgrzewają się, wzmacniają i rozciągają mięśnie.

Rozgrzewka statyczna: po wzmocnieniu mięśni przychodzi czas na intensywne rozciąganie. Jest to bardzo ważny element treningu, ponieważ wszystkie partie ciała muszą być dobrze przygotowane do wykonywania figur, które w większości opierają się na rozciąganiu.  

Trening właściwy: rozpoczyna się od poznania i nauki techniki wiązań. W wielu przypadkach odbywa się to na dole, nad materacem, a dopiero później wykonywane są wiązania wyżej na szarfach.

Wyciszenie: ostatnim etapem treningu jest wyciszenie, relaksacja i rozciąganie zaangażowanych podczas treningu mięśni. Jest to kilkuminutowa regeneracja całego ciała po ćwiczeniach. 

Aerial silk – figury 

Przy aerial silk, podobnie jak w przypadku aerial hoop, nie ma oficjalnych, książkowych określeń w odniesieniu do konkretnych figur. Każdy instruktor, szkoła, czy grupa trenujących nadaje figurom własne nazwy, które tworzone są na podstawie skojarzeń. Mimo że aerial silk funkcjonuje już długo na rynku, nie rozwija się tak szybko jak pole dance, dlatego też tych nazw nie ma zbyt wiele. 

Przykłady figur wykonywanych na szarfach: 

 

 

 

 

 

Ekspertka: Róża Janczura

Róża Janczuraprywatne archiwum
Róża Janczura

Róża Janczura – pasjonatka tańca i akrobatyki, założycielka szkoły tańca Pole Empire we Wrocławiu. Od wielu lat intensywnie zaangażowana w życie oraz rozwój społeczności pole&aerial w kraju i na świecie poprzez organizację międzynarodowych zawodów w pole dance i aerial hoop (Vertical Fit Championship). Właścicielka marki odzieży do pole dance&bikini Vertical Fit. 

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA