Aerial joga - korzyści z praktyki i praktyczne wskazówki dla poczatkujących

Aktywności typu aerial zyskują coraz większą popularność na całym świecie i tak po aerial silku czy fitnessie nadszedł też czas na fuzję aerialu z jogą. Aerial joga nie narodziła się w Indiach, ale dotarła do nas ze Stanów. Wprawionym joginkom pomoże zwiększyć zakresy podczas wygięć i pozycji odwróconych, a świeżakom pomoże złapać równowagę podczas poznawania asan. 

aerial joga fot. shutterstock.com

Z tego artykułu dowiesz się:

Aerial joga – definicja

Aerial joga to forma aktywności, w czasie której używa się podwieszanych do sufitu szarf lub hamaków, by wykonywać pozycje znane z jogi (asany). Zajęcia typu aerial joga łączą w sobie elementy jogi, stretching i pilatesu z elementami tańca w powietrzu.

Gdzie i kiedy powstała aerial joga?

Najmłodsza odsłona jogi – aerial joga narodziła się w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. Trudno wskazać jednoznacznie na osobę, która jest twórcą tej techniki, gdyż równolegle kilku tancerzy, choreografów i joginów zaczęło eksperymentować z szarfami używanymi do tańca typu aerial silk.

"Zaczęto sięgać do znanych z jogi asan i niejako tłumaczyć je na język aerialu. Próbowano różnych sposobów na podparcie ciała przez tkaninę, aby móc bardziej rozluźnić i rozciągnąć poszczególne partie ciała po intensywnych próbach i występach" – opowiada Monika Łazuk-Żuk, autorka książki "Aerial joga - antygrawitacyjny flow" i założycielka marki OMG yoga.

Aerial joga a joga tradycyjna

Aerial joga to coś więcej niż joga

Jak już wspomniano, aerial joga łączy jogę, stretching i pilates z elementami tańca w powietrzu.

Hamak otwiera drzwi do pozycji, które są nieosiągalne z pozycji maty

Wykorzystywany podczas zajęć hamak działa jak huśtawka - nieustanne szukanie równowagi w powietrzu pomaga wzmocnić mięśnie posturalne, poprawić ich elastyczność i jednocześnie odciążyć kręgosłup od nadmiernego napięcia w przestrzeniach międzykręgowych.

Hamak daje możliwość przystosowania asan do różnego poziomu zaawansowania uczniów:

  • W przypadku osób początkujących materiał pomaga znaleźć balans w pozycjach stojących, podtrzymując ciężar ciała, na przykład w wojowniku III lub w staniu na rękach.
  • Za to osoby zaawansowane mogą mocniej popracować nad gorsetem mięśniowym tułowia (tzw. core) niż w standardowej praktyce jogi, a także zwiększyć zakresy w swoim ciele, pozostając dłużej w wygięciach i pozycjach odwróconych.

Aerial joga zapewnia głeboki relaks

Aerial joga nie tylko aktywizuje zupełnie nowe grupy mięśni, ale też rozwija emocjonalnie i może być doskonałą terapią – zarówno dla ciała, jak i dla duszy. Dodatkowo aerial joga uspokaja, dzięki delikatnemu kołysaniu przy wykonywaniu asan, dlatego może być wykorzystywana zarówno w terapii, jak i do pogłębienia codziennej praktyki jogi.

aerial jogafot. Tobiasz Żuk

Aerial joga – korzyści

Praktykując aerial jogę, jesteś w stanie:

  • rozwinąć siłę górnych partii ciała;
  • doświadczyć głębokiego rozciągania bez nadmiernego wysiłku, ponieważ materiał podtrzymuje częściowo ciężar ciała;
  • pracować jednocześnie nad wieloma partiami ciała, ponieważ ciężar jest rozmieszczony pomiędzy kilkoma punktami podparcia;
  • rozwinąć orientację w przestrzeni;
  • wzmocnić core, czyli mięśnie głębokie, stabilizujące cały tułów;
  • odciążyć kręgosłup od nadmiernego napięcia w przestrzeniach międzykręgowych dzięki wykonywaniu pozycji odwróconych;
  • poprawić równowagę dzięki nieustannej pracy z balansem;
  • ulepszyć postawę ciała, co się pozytywnie odbije na codziennym życiu i w innych aktywnościach sportowych;
  • podnieść swoją samoocenę; poprawić sobie humor zrelaksować się.

"Zajęcia aerial jogi są bardzo radosne – mówi Monika Łazuk-Żuk, instruktorka aerial jogi. – Już pierwszy kontakt z hamakiem budzi miłe wspomnienia. Kołysanie, płynne przejścia i praca z oddech uspokajają układ nerwowy i powodują uwolnienie endorfin. Przekłada się to na wspaniałą atmosferę podczas zajęć".

ZOBACZ KONIECZNIE: Aerial fitness - na czym polega i jak zacząć?

Aerial joga, czyli relaks w kokonie

Najbardziej wyjątkową pozycją aerial jogi jest savasana, czyli końcowy relaks. W tradycyjnej jodze zazwyczaj układamy się na macie, leżąc na wznak, w aerial jodze natomiast leżymy w hamaku, który zamienia się w przytulny kokon oddzielający nas od reszty świata.

"Wygodne ułożenie się w całkowitym odprężeniu w hamaku i łagodne kołysanie działają kojąco – mówi Monika Łazuk-Żuk, instruktorka aerial jogi. – Wiele osób podczas savasany wraca wspomnieniami do dzieciństwa, kiedy to kołysanie było czymś bardzo naturalnym – zarówno w czasie prenatalnym, jak i tuż po urodzeniu. Dzieci podczas zabaw nieustannie poznają grawitację, bawią się na huśtawkach i trzepakach i te wszystkie wspomnienia kumulują się w pamięci naszych ciał, by podczas praktyki aerial jogi nieświadomie do nas powrócić". To pewnie jeden z powodów, dla których aerial joga zyskuje coraz więcej zwolenników.

Aerial joga – przeciwskazania

Obok wielu zalet pozycji odwróconych znajduje się również długa lista dolegliwości, które są przeciwwskazaniem do praktykowania inwersji. Długotrwałe wiszenie głową w dół podnosi ciśnienie krwi, obniża tętno i zwiększa ciśnienie w oku.

Przeciwskazania do aerial jogi:

  • ciąża,
  • wysokie ciśnienie krwi lub bardzo niskie ciśnienie krwi,
  • choroby serca,
  • jaskra lub jakakolwiek inna choroba oczu
  • osteoporoza,
  • przepuklina rozworu przełykowego,
  • zapalenie stawów
  • zapalenie zatok przynosowych
  • menstruacja
  • przebyta niedawno operacja
  • niedawno odniesiony uraz głowy
  • skłonność do mdlenia lub zawrotów głowy
  • dyskopatia.

Jak przygotować się do zajęć aerial jogi?

  • Na zajęcia aerial jogi załóż bluzkę z krótkim lub długim rękawem oraz długie legginsy. Materiał czasami napiera na delikatną skórę pach czy tyłów kolan, dlatego warto zabezpieczyć te miejsca przed otarciem.
  • Tak samo jak podczas praktyki tradycyjnej jogi, także podczas zajęć typu aerial ćwiczy się bez butów i na boso (ewentualnie można założyć skarpetki antypoślizgowe).
  • Zdejmij ostrą biżuterię i unikaj metalowych elementów ubrań.
  • Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa zepnij włosy gumką.
  • Zrezygnuj z okularów i załóż soczewki.
  • Podobnie jak w tradycyjnej jodze, trzy godziny przed zajęciami aerial jogi warto powstrzymać się od spożywania obfitych posiłków, kawy i napojów gazowanych.

Ekspertka WH

Monika Łazuk - kulturoznawczyni, pedagożka i nauczycielka jogi, założycielka marki OMG yoga. W 2013 r. ukończyła studia podyplomowe „Relaksacja i joga” na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, a w kwietniu 2015 r. odbyła miesięczny kurs nauczycielski w Indiach, Goa (RYT 200). Zafascynowana pracą z grawitacją, zdobyła certyfikat instruktora w AerialYoga-Berlin oraz uczestniczyła w wielu kursach i warsztatach aerial jogi i acroyogi u polskich i zagranicznych fascynatów tych technik (m. in. Milla Floryd, Liliana Polanco, Björn Heucke, Jason Namer, Almuth Kramer, Jeppe Skovgaard). Certyfikowana trenerka TRX® GSTC. Autorką książki "Aerial joga – antygrawitacyjny flow".

REKLAMA
Zobacz również:
Na siłowni lubimy sprawdzone rozwiązania, a jeszcze bardziej nowe wyzwania. Liny podpadają pod obydwa kryteria. Trenując z nimi, będziesz wyglądać i czuć się jak twardzielka. Opanuj podstawy i spróbuj kilku nowych ruchów.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA