REKLAMA

Aerial hoop - zalety, figury, jak zacząć

Koło cyrkowe nie tylko dla cyrkowców. Czym jest taniec na kole, dla kogo jest przeznaczony i jak zacząć trenować? Odpowiada ekspertka, trenerka i tancerka Sonia Kajdanowska.

Aerial hoop fot. Shutterstock.com

Czym jest aerial hoop?

Aerial hoop to inaczej połączenie tańca i akrobatyki w powietrzu z wykorzystaniem koła cyrkowego, które zawieszone jest pod sufitem. To już nie tylko akrobacje cyrkowe, a ciekawy sport, który możesz praktykować w niejednej szkole pole dance. To świetny trening angażujący wszystkie partie ciała, który robi niesamowite wrażenie i przenosi do świata bajki.

Aerial hoop – historia

Cofnijmy się aż do połowy XIX wieku, czyli początków akrobatyki powietrznej. Koła, trapezy i wiele innych przyrządów wykorzystywano do treningów akrobatycznych, które później przedstawiane były publiczności w cyrku. Dzisiaj jest zupełnie inaczej. Tańca na kole może spróbować każdy, ponieważ aerial hoop dance nieustannie zyskuje na popularności, dlatego szkoły pole dance oferują zajęcia akrobatyki w powietrzu, które prowadzone są przez specjalistów w tej dziedzinie.

Aerial hoop – zalety

Główną zaletą tańca na kole cyrkowym jest zwiększenie pewności siebie i akceptacja własnego ciała. „Kiedy kobieta zobaczy, że jest w stanie zrobić jedną, drugą, czy trzecią bardziej zaawansowaną figurę, tym staje się bardziej pewna siebie, otwarta i zmotywowana do dalszego działania” – mówi Sonia Kajdanowska. Trening z wykorzystaniem aerial hoop to przede wszystkim praca nad cechami motorycznymi:

  • wzmacniamy siłę i wytrzymałość
  • poprawa zwinności i gibkości

„Treningi mają pozytywny wpływ na układ oddechowy i krążeniowy. Dodatkowo w szybkim tempie możemy zauważyć jak poprawia się nasza koordynacja ruchowa, poruszamy się z większą gracją i lekkością” – podkreśla ekspertka.

Ile kalorii można spalić podczas jednego treningu?

Myśląc o treningu i wysiłku fizycznym, często zwracamy uwagę na spalone kalorie. Podczas jednej sesji z wykorzystaniem koła cyrkowego możesz spalić średnio 300 kcal. Jednak nasza ekspertka podkreśla, że ta liczba może się zmieniać, wszystko zależy od wagi czy wieku osoby trenującej, a także jej zaangażowania podczas treningu. „Czasami zdarza się też tak, że podczas treningu jedno koło jest dzielone na dwie osoby, więc wysiłek jest wtedy nieco mniejszy, a poziom spalonych kalorii obniża się” – tłumaczy trenerka Kajdanowska. 

Aerial hoop – przeciwwskazania

Treningi z wykorzystaniem aerial hoop przeznaczone są dla każdego, pod warunkiem, że nie ma do tego żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, a mogą to być m.in.:

  • problemy z kręgosłupem
  • niedoleczone kontuzje
  • padaczka
  • ciąża

Jeśli masz wątpliwości co do Twojego ogólnego stanu zdrowia i nie jesteś pewna czy aerial hoop jest dla Ciebie, skonsultuj się z lekarzem, który oceni Twój stan.  

Aerial hoop – jak zacząć?

„Aerial hoop to zajęcia dla tych, którzy chcą spróbować czegoś nowego i są zmotywowani, Zawsze powtarzam, że jeśli nie jesteś przekonana, a chcesz spróbować, przyjdź na kilka treningów i na tej podstawie zdecyduj czy to jest coś dla Ciebie. Może okazać się też tak, że wybierzesz jednak nieco łatwiejszą formę aktywności” - mówi trenerka aerial hoop Sonia Kajdanowska. Mężczyźni również trenują aerial hoop, jednak w Polsce są w zdecydowanej mniejszośći. Akrobatyczny taniec na kole na pewno nie jest dla tych, którzy boją się siniaków, obtarć i ogólnego bólu fizycznego, który wynika z zaangażowania różnych partii ciała i mięśni podczas treningu.

Treningi może zacząć każdy bez względu na wiek, wagę czy brak wcześniejszego przygotowania. „Oczywiście, jeśli ktoś zna podstawy akrobatyki i jest rozciągnięty, to nie ma co ukrywać, jest mu zdecydowanie łatwiej, ale nie należy z tego powodu nikogo wykluczać. Na moich zajęciach spotykam też kobiety z nadwagą, po 40, które przychodzą bez żadnego przygotowania i jak najbardziej dają sobie radę” - mówi Sonia Kajdanowska.

Krok 1: Upewnij się, że nie masz żadnych przeciwwskazań do rozpoczęcia treningów.

Krok 2: Zapisz się do szkoły pole dance, gdzie prowadzone są zajęcia z aerial hoop. Koszt jednego treningu to około 50 zł lub 199 zł za karnet miesięczny, w którym jest możliwość wykorzystania czterech treningów.

Krok 3: Przygotuj odpowiedni strój (dokładnie opisany strój znajdziesz w dalszej części artykułu).

Krok 4: Przyjdź na zajęcia zmotywowana i nie poddawaj się na samym początku.

Na każdych zajęciach są bardzo zróżnicowane figury, dlatego znajdzie się zarówno coś dla osób początkujących, jak i tych bardziej zaawansowanych. „Z każdym treningiem widać postępy, więc trzeba próbować” - motywuje instruktorka.

Zanim zaczniesz, musisz być świadoma kilku elementów. Przede wszystkim, że jest to praca z ciężarem własnego ciała, w wyniku czego mięśnie na pewno zaczną się rozrastać (w szczególności plecy, barki, ręce). Dodatkowo mogą pojawić się:

  • otarcia na ciele
  • odciski na dłoniach
  • siniaki na całym ciele

Aerial hoop – strój

Żeby uniknąć niektórych „skutków ubocznych” intensywnego treningu, powinnaś wyposażyć się w odpowiedni strój, który składa się z:

  • długich legginsów
  • przylegającej koszulki lub body – najlepiej z rękawem ¾
  • skarpet

Na początek możesz wziąć ze sobą również rękawiczki rowerowe, które ochronią Twoje dłonie przed otarciami i ewentualnym pojawieniem się odcisków.

REKLAMA

REKLAMA

Aerial hoop – trening

Nasza ekspertka zdradziła nam również, jak wygląda trening tańca i akrobatyki w powietrzu.

  • Rozgrzewka: trening z kołem cyrkowym odbywa się przy muzyce i zaczyna się od przygotowania całego ciała do akrobacji na kole – deski, ćwiczenia siłowe, szpagaty (każdy robi wszystko w miarę swoich możliwości).
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem obręczy: figury, obroty, latanie na kole itd.
  • Rozluźnienie: tzw. cool down trwa około 3-4 minuty i polega na rozciąganiu najbardziej zaangażowanych mięśni podczas treningu (dłonie, ręce, barki).

Aerial hoop – figury

„Ilu instruktorów, tyle jest różnych nazw konkretnych figur. Na moich zajęciach dziewczyny określają figury na podstawie skojarzeń. Mamy np. Władzia, czyli wiszenie na łokciu – od Władysława Łokietka czy wychylenie w kole to Titanic. Jednak nie ma ściśle określonego nazewnictwa figur przy aerial hoop. Czasami określenia się powtarzają i to jest np. man in the moon, pajac, czy dzwoneczek” – wyjaśnia trenerka Kajdanowska. 

Przykłady figur z wykorzystaniem koła cyrkowego:

Sonia Kajdanowskafot. archiwum prywatne

Ekspertka

Sonia Kajdanowska – tancerka, trenerka tańca i absolwentka Wychowania Fizycznego. Ukończyła kurs tańca ze specjalnością „taniec towarzyski” organizowany przez Egurolla Dance Studio i Polską Akademię Sportu. Jest wielbicielką sportów z przygotowaniem gimnastycznym. Kocha Pole Dance, którym zajmuje się od 9 lat, a także Aerial Hoop, który trenuje od 5 lat. Twierdzi, że taniec na kole przeniesie każdego do świata bajki! Posiada międzynarodowe uprawienia Vertical Dance Pole Fitness Instructor Qualification. Jurorka turniejów tanecznych oraz mentorka w projektach tj. „Pole Predators”. Kursantki nazywają ją „kobietą bez kręgosłupa”, a ona sama mówi, że „bez tańca ani żyć, ani rusz”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA