Aerial fitness: na czym polega i jak zacząć

Kolejna aktywność z serii aerial, do której chciałybyśmy Cię zachęcić to aerial fitness, czyli trening wzmacniający wykonywany z użyciem podwieszanego hamaku znanego z zajęć aerial jogi. Brzmi ciekawie, prawda? Sprawdź, jakie są zalety takiej sesji i sprawdź, czego spodziewać się po zajęciach aerial fitness.

aerial fitness fot. shutterstock.com

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest Aerial fitness?

Aerial fitness to ćwiczenia fitnessowe wzmacniające, które wykonuje się z użyciem podwieszanego hamaku, wykorzystywanego także podczas zajęć aerial jogi. Hamak daje podparcie pojedynczych kończyn lub całego ciała. "Ćwiczenia w hamaku w sposób nietuzinkowy angażują do pracy wszystkie mięśnie, nawet te głęboko ukryte i zapomniane – mówi Karolina Kalinowska, instruktorka z Aerial Fitness Academy. – To, co urzekło mnie w Aerial fitnessie najbardziej, to siła i intensywność, z jaką angażowane są do pracy mięśnie brzucha i to w niemal każdym ćwiczeniu”. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć aerial fitness przypominają treningi z taśmami TRX czy kółkami gimnastycznymi, ale mogą dać Ci dużo więcej frajdy. "Aerial fitness to synteza kilku znanych i powszechnie praktykowanych już od lat technik z domieszką czegoś wyjątkowego, czego nie doświadczymy nigdzie indziej. Tym czymś’ jest oczywiście element latania, dryfowania oraz wiszenia głową w dół" - opowiada Monika Łazuk-Żuk, instruktorka z Aerial Fitness Academy.

Aerial fitness to nowość na rynku polskim, ale to dobrze znane zajęcia w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej czy Europie Zachodniej. Na naszej stronie pisaliśmy już o innych typach zajęć aerial, m.in. o aerial silk, czyli gimnastyce akrobatycznej na szarfach oraz o aerial hoop, czyli gimasntyce na kole.

Zalety Aerial fitness

Działa na całe ciało i nawet ukryte mięśnie

Podczas treningu Aerial fitness angażowane są do pracy zarówno mięśnie powierzchowne (odpowiadające za ogólną siłę oraz wygląd całej sylwetki), ale i głębokie (odpowiedzialne za utrzymanie równowagi, stabilizację oraz zdrowie kręgosłupa). Jest to zatem nie tylko intensywny trening wzmacniający, ale i prozdrowotny.

Moc i siła

Niewątpliwą zaletą ćwiczeń Aerial fitness jest też fakt, iż pomimo braku zastosowania jakichkolwiek dodatkowych obciążeń, dających się zmierzyć w kilogramach, jest to trening siłowy. Dzięki grawitacji każde podciągnięcie, odwiedzenie, każdy ruch w zawieszeniu czy podwieszeniu trzeba wykonać z 10-krotnie większą siłą niż na ziemi.

Wzmocnienie kręgosłupa

Dodatkowo poprzez niestabilny punkt podparcia jakim jest hamak, mięśnie core i cały gorset mięśniowy kręgosłupa zmuszone są do pracy na najwyższych obrotach i to w niemal każdym ćwiczeniu.

Zaskoczenie dla mięśni

Aerial fitness zapewnia różnorodność form ruchu. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ mięśnie mają pamięć i z czasem przyzwyczajają się do konkretnego rodzaju wysiłku. Dlatego też monotonne, regularne wykonywanie tych samych ćwiczeń nie jest dobrym rozwiązaniem. Takie techniki ruchu jak Aerial fitness są więc doskonałą alternatywą.

Dobry humor

Dodatkowo Aerial fitness pozytywnie wpływa na psychikę: pomaga oczyścić umysł i uwolnić się od stresu, a także zwiększyć kreatywność. Pozycje odwrócone pobudzają wydzielanie adrenaliny, w efekcie czego w organizmie uwalniają się tzw. hormony szczęścia, takie jak endorfiny, serotonina, oksytocyna i dopamina, które poprawiają nastrój i dodają energii.

Ile kcal można spalić podczas jednego treningu?

W trakcie 1-godzinnych zajęć Aerial fitness można spalić od 400 do 500 kcal. Oczywiście konkretna liczba będzie zależała od Twojej masy ciała oraz tego jak intensywnie trenujesz i jaki zestaw ćwiczeń wybierzesz.

Jak się przygotować do zajęć Aerial fitness

Na zajęcia Aerial fitness warto zabrać bluzkę z krótkim lub długim rękawem oraz długie legginsy. Materiał czasami napiera na delikatną skórę pach czy tyłów kolan, dlatego warto zabezpieczyć te miejsca przed otarciem. Ćwiczymy bez butów i na boso (ewentualnie można założyć skarpetki antypoślizgowe). Dla własnego komfortu warto spiąć włosy i włożyć soczewki zamiast okularów.

Przeciwskazania

Obok wielu zalet pozycji odwróconych znajduje się również długa lista dolegliwości, które są przeciwwskazaniem do praktykowania inwersji. Długotrwałe wiszenie głową w dół podnosi ciśnienie krwi, obniża tętno i zwiększa ciśnienie w oku. Ten typ praktyki nie jest wskazany w przypadku

  • ciąży
  • wysokiego ciśnienia krwi
  • chorób serca
  • jaskry lub jakiejkolwiek innej choroby oczu

UWAGA: Praktyka pozycji odwróconych nie powinna być alternatywnym sposobem leczenia bólu pleców. W przypadku problemów z kręgosłupem, przed przystąpieniem do ćwiczeń warto skonsultować się ze swoim lekarzem.

REKLAMA

Gdzie można trenować Aerial fitness

Aerial fitness staje się coraz popularniejszą formą ćwiczeń i powoli powstają kolejne miejsca, w których można spróbować treningu na hamakach. Najlepiej sprawdzać na bieżąco ofertę lokalnych fitness klubów, zwłaszcza tych oferujących zajęcia typu aerial.

Ekspertki

Karolina Kalinowska i Monika Łazuk-Żuk, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w prowadzeniu zajęć fitnessu, jogi i tańca, stworzyły autorski program Aerial fitness. Program ten zawiera około 50 ćwiczeń z wykorzystaniem hamaka i nieskończoną ilość wariantów i pomysłów na to, jak urozmaicić klasyczny trening fitness i dodać do niego element pracy z grawitacją i ciężarem własnego ciała. Zajęcia oraz kursy prowadzone są w klubie Fitology w Warszawie.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA