Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Zmęczone, opuchnięte oczy: jak temu zaradzić?

Coraz częstsze choroby oczu i wady wzroku to nie przypadek. Zobacz, jak wpatrywanie się w ekran smartfona lub komputera wpływa na nasz narząd wzroku oraz jak najłatwiej możesz go chronić.
KD 2015-01-21
fot. Piotr Marcinski 2015/shutterstock.com Perskie oko to wynik nadmiernego stresu.

Zacznijmy od prostego pytania: ile godzin każdego dnia spędzasz przed ekranem Twojego komputera, telewizora czy smartfona? No właśnie… Wpatrując się w ekrany wszelkich sprzętów elektronicznych, narażasz swój wzrok na tzw. cyfrowe zmęczenie oczu. To właśnie z tego powodu po kilku godzinach gapienia się w telewizor Twoje oczy są zmęczone i zaczerwienione, a Ciebie dopada czasem nawet bólu ramion lub głowy.

Organizacja non-profit The Vision Council właśnie opublikowała raport „2015 Digital Eye Strain”, w którym donosi, że aż 93% z nas jest narażone na ryzyko cyfrowego zmęczenia oczu. Znasz to uczucie, gdy w końcu odrywasz wzrok od ekranu, a wszystko staje się bardzo zamazane albo gdy za długo ślęczysz nad swoim laptopem, a Twoje gałki oczne nabiegają krwią? To oznacza, że dopada Cię wspomniane już cyfrowe zmęczenie oczu.

“Gdy patrzymy na ekran, mrugamy rzadziej niż podczas rozglądania się dookoła lub czytania książki. To sprawia, że nasze oczy wysychają i dochodzi do obciążenia narządu wzroku – wyjaśnia optyk z firmy Johnson & Johnson Vision Care Cristina Schinder. – Kolejnym problemem jest to, że Twój wzrok męczy się, ponieważ ekran jest spadzisty”.

Nie pomaga też to, że mała czcionka i niewyraźne obrazki na tabletach i telefonach sprawiają, że musimy prawie zezować, by coś dokładniej zobaczyć. Na dodatek jak podaje raport, niebieskie światło emitowane przez ekran może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie Twojego narządu wzroku.

Jak więc ocalić wzrok, bez wyrzucania z domu i pracy całej elektroniki? Rób sobie regularne przerwy od ekranu. „Wyrób w sobie nawyk, by co każde 10-20 minut odrywać wzrok od komputera czy smartfona i poszukaj w oddali jakiegoś obiektu, na którym skupisz przez chwilę wzrok. W ten sposób zmusisz oczy do mrugania i przywrócisz im wilgoć” – zaleca nasz ekspert. W raporcie tę metodę nazwano „regułą 20-20-5”: co 20 minut oderwij wzrok na 20 sekund i skieruj go na coś oddalonego od Ciebie o jakieś 5 metrów.

Wiadomo, zdrowie jest najważniejsze, ale chyba nikt nie wyobraża już sobie życia bez komórki. Jeśli spoglądasz na ekran swojego smartfona tak często, że właściwie nie odłączasz go od ładowarki, zobacz, co zrobić, by bateria w smartfonie trzymała dłużej.

A jeżeli jesteś fanką czytania książek lub przeglądania prasy na telefonie, to może spróbuj chociaż częściowo przerzucić się na czytanie na papierze. Stary dobry papier jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla naszych oczu.

Poza tym przygotuj swój komputer tak, aby ekran znajdował się na odległość Twoich ramion, zmniejsz jasność i używaj powłoki antyrefleksyjnej jeśli to możliwe. Zmienienie tła ekranu z  jaskrawobiałego na szary także może pomóc.

„A jeśli nosisz szkła kontaktowe, poproś swojego optyka o dodatkowo nawilżane soczewki stworzone po to, by pomóc Twoim oczom nawilżać się, kiedy spędzasz mnóstwo czasu przed komputerem” – zaleca okulistka.

A czy wiesz, że wygląd Twoich oczu, może zdradzać także choroby takie jak cukrzyca czy nadciśnienie? Dowiedz się, jak odczytywać sygnały Twojego organizmu i przekonaj się, że oczy to zwierciadło Twojego stanu zdrowia.

Tekst: Esther Crain

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Na moje zmęczone, suche, wrażliwe na sztuczne światło i piekące od pracy na komputerze oczy dopiero pomogła Gold Luteina. Zalecił mi ją okulista i po pewnym czasie brania wszystkie wymienione problemy zniknęły. Nawet nie pamiętam kiedy ostatnio używałam kropli nawilżających.
    ~Anna, 2016-06-23 11:59:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij