Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
4.3

Zespół suchego oka: przyczyny, objawy i leczenie

Praca biurowa nie jest sprzymierzeńcem zdrowych oczu. Pieczenie, świąd i ból to typowe objawy zespołu suchego oka. Dowiedz się, jakie są najczęstsze przyczyny schorzenia i sprawdź, jak możesz go uniknąć.

WH 2015-02-23
oczy, kobieta, twarz fot. shutterstock.com

Za Tobą kolejne pracowite popołudnie w biurze? Godziny spędzone za biurkiem mogą istotnie wpływać nie tylko na Twój nastrój, ale również zdrowie. Przyczyną zespołu suchego oka jest najczęściej klimatyzacja biurowa i zbyt długi czas spędzony przed monitorem komputera.

Naukowcy poddali analizie poziom wydzielania łez u 12 zdrowych osób, sprawdzając reakcję ich organizmu na działanie dwóch różnych środowisk. W "normalnym" środowisku panowała temperatura 21°C, a wilgotność była na poziomie 40%. W suchym środowisku temperatura powietrza pozostała bez zmian, ale wilgotność spadła do 5%. Tym samym cechy drugiego środowiska przypominały te, panujące w kabinach samolotów i klimatyzowanych biurach.

"W ciągu godziny u osób przebywających w środowisku suchym, rozwinęły się objawy zespołu suchego oka, czyli swędzenie, podrażnienie, stan zapalny, zaczerwienienie, sporadyczne rozmywanie się obrazu i uczucie piasku pod powiekami – wyjaśnia lekarz Christopher Gelston. – Nieleczony syndrom może doprowadzić do infekcji i powiększenia się rogówki".

"Jeśli spędzasz w biurze cały dzień, najprawdopodobniej za zły stan zdrowia Twoich oczu odpowiedzialna jest klimatyzacja" – mówi Gelston. Dlaczego? Cyrkulacja powietrza generowana przez wentylację lub wiatrak sufitowy sprawia, że łzy wyparowują szybciej. Sprzęty elektroniczne mogą istotnie przyczynić się do pogorszenia tego problemu. Gdy wpatrujesz się w ekran komputera albo smartfona, mrugasz rzadziej, a co za tym idzie, Twoje łzy wysychają szybciej.

Chciałabyś, aby Twoje oczy były bardziej wilgotne i przestały w końcu swędzieć? Wypróbuj triki, które znajdziesz na kolejnej stronie.

 

komputer, biurko fot. shutterstock.com

1. Jedz obiad na zewnątrz

Zrób sobie przerwę od szkodliwego wpływu klimatyzacji biurowej. Wilgotność świeżego powietrza wygładzi powierzchnię oka i zapewni mu nawilżenie.

2. Zrób sobie przerwę od komputera

Jeśli musisz spędzać długie godziny przed monitorem, robienie pauz i kierowanie wzroku poza monitor sprawi, że będziesz mrugać częściej. Warto też robić odręczne notatki, gdy użycie komputera nie jest koniecznością.

Metodą na zminimalizowanie czasu spędzonego przed ekranem monitora jest także lepsza organizacja pracy. Jak w kryzysowej sytuacji nie marnować cennych minut i energii? Zobacz nasze 4 sposoby na stres w pracy.

3. Nie korzystaj z telefonu w czasie przerw

Sprawdzanie aktualności na portalach społecznościowych i innych serwisach podczas przerwy także nie sprzyja zdrowiu oczu. Bezmyślna zabawa telefonem wydłuża tylko czas, w którym oczy są poddawane szkodliwemu działaniu elektroniki.

4. Zrezygnuj z soczewek kontaktowych

"Szkła kontaktowe wysuszają oczy – mówi Gelston. – Unoszą się na ich wilgotnej powierzchni i kiedy wilgoci tej zaczyna brakować, powodują otarcia i podrażnienia. Staraj się więc nosić je rzadziej lub zupełnie z nich zrezygnuj, jeśli będą wywoływać ból. Szczególnie warto o tym pomyśleć, gdy spędzasz sporo czasu w klimatyzowanych pomieszczeniach".

5. Kup nawilżacz powietrza

Zabierz jeden do swojego biura, żeby zrównoważyć w nim poziom wilgotności powietrza. Jeśli z jakiegoś powodu nie jest to możliwe, stosuj go w domu, a dostrzeżesz różnicę.

6. Nie przerywaj leczenia

"Krople do oczu zapewnią jedynie chwilową ulgę. Jeśli będziesz używać ich częściej niż 4 razy dziennie, a uczucie dyskomfortu pozostanie, koniecznie idź do lekarza, bo to może być coś poważniejszego – mówi Gelston. – Istnieją różne metody leczenia tej przypadłości: przeciwzapalne lekarstwa, implanty, które kontrolują ilość łez oraz krople do oczu na receptę". Nasze oczy to często zwierciadło zdrowia, dlatego nawet pozornie błahe problemy mogą być sygnałem poważniejszych dolegliwości, dlatego warto regularnie je badać.

A gdy już zadbasz o zdrowie oczu i ich odpowiednie nawilżenie, zatroszcz się również o nawilżenie skóry. Doradzamy, jak to robić prawidłowo.

Tekst: Kate Moriarty, Katarzyna Kupczyk

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Luteina też świetnie pomaga. Przez pracę na komputerze, w klimatyzowanych pomieszczeniach i w dodatku przy sztucznym świetle oczy stają się suche, wrażliwe na światło i po prostu bolą. Sama nie wierzyłam, że luteina niweluje te problemy, ale wypróbowałam Gold Luteinę i jestem bardzo zadowolona bo po jakimś czasie brania te problemy zniknęły.
    ~Anna, 2016-06-18 12:33:32
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij