Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Wpływ stresu na urodę: problemy i rozwiązania

Nadmierne wypadanie włosów, ból brzucha, drgająca powieka, zgarbione plecy. Miały rację nasze babcie, gdy mawiały, że złość piękności szkodzi. Złościsz się, gdy jesteś zestresowana. Zobacz, jak nadmiar stresu wpływa na Twój wygląd i jak zapobiec problemom.

Jennifer Abbasi, Ewa Wilk 2016-10-21
zestresowana dziewczyna Ze stresu mogą zacząć wypadać Ci włosy.

Ja się stresuję, Ty się stresujesz, ona się stresuje... Wszyscy dziś jesteśmy zestresowani i nikt się już tym właściwie nie przejmuje. Takie czasy. Ale nie lekceważ stresu, bo stan nieustannego napięcia może zaszkodzić nie tylko Twojej psychice, ale również ciału. Często w bardzo widoczny sposób. Zastanów się przez chwilę: czy przypadkiem nie przeszkadza Ci, któryś z poniższych problemów?

  • nadmierne wypadanie włosów
  • ból brzucha, biegunki, zaparcia
  • drgające powieki, skurcze mięśni
  • zgrabione plecy

Jeśli męczy Cię, któryś z powyższych problemów, sprawdź, dlaczego tak się dzieje i dowiedz się, jak się z tym problemem uporać.

Nadmierne wypadanie włosów

Mniej więcej 3 miesiące po wyjątkowo stresującym wydarzeniu, na przykład po zwolnieniu z pracy albo bolesnym rozstaniu, możesz zauważyć, że na grzebieniu i w odpływie wanny ląduje więcej włosów niż zazwyczaj (około 100 włosów na dobę to norma).

„W chwilach silnego stresu rośnie poziom androgenów, które mają szkodliwy wpływ na mieszki włosowe i przez pewien czas włosy wypadają” – wyjaśnia dermatolog dr Roberta Sengelmann. Gdy zauważysz taką zmianę, przede wszystkim... nie stresuj się.

Zazwyczaj po trzech miesiącach sytuacja wraca do normy. Ale jeśli wolisz uniknąć nawet przejściowego osłabienia włosów, po mocnym kopniaku od życia nie uciekaj w alkohol (on też osłabia włosy), tylko zapisz się na zajęcia jogi lub odwiedź psychoterapeutę.

Jeśli zauważysz, że nadmierne wypadanie włosów utrzymuje się dłużej niż trzy miesiące, idź do lekarza, bo może to oznaczać np. problemy z tarczycą.

fot. Piotr Marcinski 2015/shutterstock.com Perskie oko to wynik nadmiernego stresu.

Drgająca powieka

Na pewno znasz to uczucie, gdy powieka zaczyna Ci drgać i nie masz na to żadnego wpływu. Te irytujące skurcze mięśni, które sprawiają, że faceci, z którymi rozmawiasz, patrzą na Ciebie z nadzieją, dotyczą zazwyczaj jednego oka i trwają od kilkunastu sekund nawet do kilkudziesięciu minut.

Zdaniem lekarzy z Massachusetts General Hospital, którzy zajmują się leczeniem tików nerwowych, tiki nasilają się w okresie wzmożonego stresu i gdy jesteś niewyspana (poznaj nasze sposoby na zdrowy sen). Jeśli chcesz uspokoić mrugającą powiekę, zamknij oczy i spowolnij oddech. Przez 7 sekund wciągaj powietrze, na kolejne 7 sekund wstrzymaj oddech i wolno wypuszczaj powietrze przez 8 sekund. Powtórz procedurę cztery razy, równocześnie lekko przytrzymując drgającą powiekę palcem.

Jeśli tiki często Cię dopadają, spróbuj użyć sztucznych łez dostępnych w każdej aptece. Zdaniem dr Anne Sumers z Amerykańskiej Akademii Okulistyki, przesuszenie oka często wywołuje tiki. Gdy zauważysz, że mimowolne skurcze mięśni występują również w innych częściach twarzy – idź do lekarza, bo może to być objaw poważniejszej choroby.

ból brzucha, ból żołądka Ból brzucha może być wywołany przez stres.

Ból brzucha

„Mózg jest całkiem mocno powiązany z układem pokarmowym, więc nie ma co się dziwić, że stres może powodować problemy również z jego strony” – przestrzega gastroenterolog, dr Bincy Abraham z Baylor College of Medicine. Warto zatem dowiedzieć się więcej o brzuchu.

Czy ból brzucha ma wpływ na urodę? A owszem: gdy boli Cię brzuch lub co gorsza masz biegunkę albo zaparcie, Twoja twarz jest ściągnięta, ruchy pozbawione gracji i na pewno nie masz ochoty radośnie się uśmiechać.

Z dolegliwościami ze strony układu trawiennego możesz sobie doraźnie poradzić środkami dostępnymi bez recepty, ale na dłuższą metę warto uzupełnić dietę o błonnik: nie tylko przyniesie ulgę przy zaparciach, ale może też pomóc odbudować właściwą florę bakteryjną.

No i sposób może nieco zaskakujący, ale sprawdzony. Gdy ze stresu boli Cię brzuch, idź... pobiegać. Wysiłek fizyczny zwiększy ilość endorfin i niemal natychmiast poczujesz się lepiej: i psychicznie, i fizycznie. Jeśli biegunka jest wynikiem nie stresu, lecz zatrucia, lepiej odpuść sobie siłownię i wybierz się do lekarza.

ból pleców Zgarbione plecy to bolące plecy.

Zgarbione plecy

Pod wpływem stresu rośnie ciśnienie krwi i zwiększa się napięcie mięśni. To klasyczna reakcja walcz lub uciekaj. „To całkiem przydatny mechanizm, gdy trzeba było sporadycznie uciekać przed drapieżnikami – mówi dr Joanne Borg-Stein z Harvardu. – Ale gdy stres jest przewlekły, zwiększone napięcie prowadzi zazwyczaj do bólu pleców”.

Gdy przygniatają Cię obowiązki, zaczynasz chodzić przygarbiona i obolała. Najlepszym sposobem na pozbycie się tego napięcia jest ruch. Co najmniej co godzina wstań, zrób kilka skłonów, przeciągnij się lub przejdź się do drukarki lub koleżanki przy innym biurku. W ten sposób nie tylko zmniejszysz napięcie mięśni, ale i obniżysz poziom kortyzolu.

WH 06/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij