Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Witamina K: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Po czym rozpoznać, że w Twoim organizmie brakuje witaminy K? Ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę? Jakie są jej najlepsze źródła w diecie? Na te i inne pytania, odpowiadamy poniżej.

WH 2016-04-11
jarmuż, warzywa fot. shutterstock.com

Choć o witaminie K dowiedzieliśmy się zupełnie przypadkiem w 1930 roku podczas badań nad kurczakami, nie uczyniło z niej to gorszej witaminy. Witamina K jest bardzo ważna w naszej diecie, ponieważ odpowiada za krzepliwość krwi.

Są 3 główne rodzaje witaminy K: najważniejsza z nich, K1, przeważnie występuje w roślinach (szczególnie w ich zielonych częściach) i niektórych produktach zwierzęcych (wątroba wołowa, jajka); K2 tworzona jest przez bakterie, należące do flory jelitowej, oraz witamina K3, która jako związek syntetyczny rozpuszcza się w wodzie.

Niedobór witaminy K

Jeżeli nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana, nie powinniśmy się martwić o możliwość niedoborów witaminy K. Jeżeli jednak takowe pojawią się, najprawdopodobniej boleśnie odczujemy to podczas skaleczenia się nożem w kuchni, ponieważ nasz palec nie przestanie krwawić przez następne półtorej godziny.

Częstymi objawami niedoboru są również stany zapalne jelit lub biegunki oraz częste krwawienie z nosa. Długotrwały brak witaminy K w naszym organizmie jest nawet w stanie przyczyniać się do powstawania nowotworów, dlatego warto pamiętać, by nie zażywać zbyt długo antybiotyków lub niektórych leków przeciwzakrzepowych (np. aspiryny), które utrudniają jej wchłanianie.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K

Dokładne zapotrzebowanie na witaminę K nie jest precyzyjnie określone, ale przyjmuje się, że dla osób dorosłych – według różnych źródeł – powinno mieścić się w przedziale 2000-4000 µg. Jednoznaczne ustalenie zapotrzebowania może być utrudnione, przez to, że nasz organizm, a dokładniej bakterie jelitowe w naszym organizmie, są w stanie wytwarzać ją samodzielnie.

Przedawkowanie witaminy K

Nadmiar witaminy K, mimo że ma zdecydowanie mniej skutków ubocznych, jest tak samo zły dla naszego stanu zdrowia, jak niedobór. Przyjmując większe dawki, niż zalecane przez specjalistów, skazujemy się na ogólnie osłabienie organizmu wraz z bólami głowy, nieprawidłowe funkcjonowanie wątroby, nadmierną potliwość. Występuje również prawdopodobieństwo uszkodzenia tkanki mózgowej u noworodków.

Najlepsze źródła

Witaminy K najwięcej jest w produktach pochodzenia roślinnego – zwłaszcza tych zielonych. Rzucaj się więc na jarmuż (500 µg/100 g), szpinak (350 µg/100 g), brukselkę ( 230 µg/100 g), brokuły, sałatę, rzeżuchę, zielone ogórki i cukinię. Miłą niespodzianką w tym warzywniaku są, wcale nie zielone, truskawki oraz jogurt.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Witamina K jest niebędna do prawdłowego funkcjonowania, a ze względu na to, że wpływa na gospodarkę wapniową organizmu, powinny dbać o jej dostarczanie osoby, u któych występuje ryzyko osteoporozy. Oczywiście, należy sięgać po naturalne produkty, które są źródłem witaminy K, ale chyba warto też sięgać po dobre suplementy, jak np www.kinon.com.pl Fajnie, że jest dostępny w różnych formach (tabletki, spray, krople) i jest dobrze przyswajalny.
    ~ramonamay, 2016-10-26 13:31:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij