Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Witamina C

Chociaż prawdopodobnie kojarzy Ci się głównie z przeziębieniem i cytryną, witamina C ma znacznie więcej zastosowań niż tylko walka z katarem, a znacznie więcej niż w cytrynie znajdziesz jej w pietruszce. Poznaj najlepsze źródła witaminy C, dowiedz się, jakie są skutki jej niedoboru oraz przedawkowania.

WH 2016-07-04
witamina C, pietruszka fot. shutterstock.com

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest Ci potrzebna, żebyś miała zdrowe stawy, kości, mięśnie i naczynia krwionośne. Jest bowiem niezbędna do produkcji kolagenu.

Wiadomo też, że wzmacnia układ odpornościowy. Jest to widoczne zwłaszcza u osób ciężko pracujących fizycznie i intensywnie ćwiczących, np u maratończyków. W takich sytuacjach uzupełnienie witaminy C zmniejsza ryzyko infekcji wirusowych aż o połowę. Mama miała rację, podając Ci witaminę C, gdy byłaś chora. Badania wykazały, że suplementacja tej witaminy skraca czas trwania choroby.

Wiadomo też, że ułatwia wchłanianie żelaza – to szczególnie ważne, jeśli miewasz obfite miesiączki – w ich trakcie kobiety tracą sporo żelaza.

Ciekawostka – kwas askorbinowy wykorzystywany jest jako dodatek konserwujący do żywności o symbolu E300.

Niedobór

Na pewno słyszałaś o szkorbucie – chorobie dręczącej marynarzy wyruszających w dalekie podróże. Mniej więcej po dwóch miesiącach diety pozbawionej witaminy C u ludzi pojawiają się objawy: najpierw plamy na skórze, później krwawienie z błon śluzowych, a po dłuższym czasie nawet śmierć.

Dziś szkorbut jest już praktycznie niespotykany, ale jeśli masz stale suchą, łuszczącą się lub szorstką skórę, suche, rozdwajające się włosy, często krwawią Ci dziąsła w Twojej diecie brakuje witaminy C.

Za niski poziom witaminy C w organizmie występuje często u palaczy tytoniu, jeśli więc palisz, uzupełnij tę witaminę.

Dzienne zapotrzebowanie

Wg Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na wit. C młodej zdrowej kobiety to około 70 mg dziennie. Jednak jeśli palisz lub akurat karmisz, powinnaś codziennie dostarczać sobie ok. 30 mg dziennie więcej. Amerykańskie zalecenia National Academy of Sciences są nieco wyższe i mówią odpowiednio o 75 mg i 115 mg.

Gdy jesteś chora, możesz zwiększyć dawkę do 500–1000 mg. Pamiętaj jednak, że warto wtedy więcej pić, bo witamina C ma działanie moczopędne.

Przedawkowanie


Witaminę C trudno jest przedawkować, bo jej nadmiar po prostu wysikujesz. Jednak, jeśli skusisz się na dosyć popularną w internecie, chociaż mocno kontrowersyjną terapię megadawkami witaminy C (powyżej 2 gramów dziennie), możesz spodziewać się biegunki, wzdęć i bólu brzucha.

Jeśli masz kłopoty z nerkami lub cukrzycę, zanim zaczniesz przyjmować suplementy z witaminą C, zapytaj lekarza o właściwą dawkę.

Najlepsze źródła

Naturalne źródła są lepsze niż tabletki. Doskonałym źródłem tej witaminy są czarne porzeczki (wystarczy 50 gramów tych owoców, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie), papryka (wystarczy ok 70 g), brukselka (100 g), truskawki (mniam! – ok 120 g) i pomarańcza (ok. 150 g).

Bardzo dużo witaminy C ma także nać pietruszki, jednak trudno uznać ją za wygodne źródło, bo trzeba by zjeść 40 g naci, żeby dostarczyć sobie 70 mg wit. C.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij