Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Witamina B2 (ryboflawina): występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Ryboflawina, czyli witamina B2, jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania organizmu. Sprawdzamy, po czym poznać, że jej nam brakuje i podpowiadamy, co jeść, by uzupełnić jej braki. Dowiedz się wszystkiego o witaminie B2.

WH 2016-04-11
chleb, pieczywo fot. shutterstock.com

Ryboflawina bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek i hormonów. Pomaga naszej skórze szybciej się regenerować oraz jest niezbędna dla wzrostu i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Lecz główną i najważniejszą funkcją witaminy B2 jest udział w procesach metabolicznych, prowadzących do uzyskania energii z pożywienia.

Ryboflawina jest bardzo wrażliwa na światło słoneczne – wystarczy z kartonu przelać mleko do szklanki i zostawić na 15 minut, by uciekło nam jej 40%. A po trzech kwadransach stracimy ponad 60%. Wniosek? Wypijać szybko i pić z kubka, nie z przeźroczystej szklanki.

Niedobór witaminy B2

Przyczyną niedoborów ryboflawiny najczęściej są źle zbilansowane diety ubogie w białko oraz niskokaloryczne. Na niedobory witaminy B2 narażeni są wegetarianie oraz osoby, które często piją alkohol. Na samym początku objawy nie wydają się wybitnie niebezpieczne, lecz przerodzić mogą się w depresję oraz poważne problemy z zasypianiem.

Szczególną uwagę na odpowiednie dawki witaminy B2 powinno zwracać się podczas ciąży, ponieważ jej niedobory prowadzić mogą do zaburzeń rozwoju i wzrostu płodu.

Szybkim testem na jej braki w naszym ciele jest pękanie naskórka i stany zapalne w kącikach ust, czyli tzw. zajady oraz zaczerwienione, zmęczone oczy z nadwrażliwością na światło.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 dla dorosłej osoby wynosi ok. 1,5mg. Zapotrzebowanie na ryboflawinę wzrasta podczas chorób, ciąży i karmienia, oraz ciężkich prac fizycznych.

Przedawkowanie witaminy B2

Przy przedawkowaniu witaminy B2 nasz mocz będzie miał jaskrawożółtą barwę oraz pojawiać się mogą nudności i wymioty. Nic poważniejszego ponad to nie powinno się wydarzać.

Witamina B2 - najlepsze źródła

Szczególnie bogate w witaminę B2 są przetwory mleczne, ciemne pieczywo, mięso oraz groch i fasola. Już 150 g wątróbki (drobiowej, wieprzowej, wołowej) jest w stanie uzupełnić z nadwyżką dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę, a pierś z kurczaka załatwi 50% potrzeb.

Ponadto pełne witaminy B2 są drożdże, które same w sobie nie stanowią produktu spożywczego, lecz mogą bardzo wzbogacać inne przetwory. Tak więc, drożdżówka, od czasu do czasu, jak najbardziej.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij