Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Witamina A: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Witamina A (zwana tez retinolem) oraz prowitamina A (czyli beta-karoten) to dwa niezbędne składniki zdrowej diety. Chcesz się dowiedzieć, czy nie cierpisz na ich niedobór? I jakie są ich najlepsze źródła? Odpowiedzi znajdziesz poniżej. 

WH 2016-04-11
marchew, warzywa fot. shutterstock.com

Występuje naturalnie w dwóch postaciach. Ta z produktów pochodzenia zwierzęcego zwana jest retinolem i jest właściwą witaminą A; ta pochodząca z warzyw to beta-karoten, czy inaczej mówiąc, prowitamina A. Gdy organizmowi brakuje tej pierwszej – np. przy dietach wegetariańskich – zaczyna on wykorzystywać i przetwarzać beta-karoten, by uzupełniać braki.

Niedobór witaminy A

Niewystarczające ilości każdej z witamin będą, prędzej czy później, zauważalne, ale w przypadku witaminy A objawy są stosunkowo szybkie i dostrzegalne (nomen omen) gołym okiem.

Retinol jest bowiem odpowiedzialny, między innymi za wzrok i dobre widzenie, a jego niedobór skutkuje tzw. "kurzą ślepotą", czyli radykalnie gorszym widzeniem po zapadnięciu zmroku. Jednym z objawów jest też dużo wolniejsze przystosowanie się oczu do widzenia przy przejściu z jasnego pomieszczenia do ciemnego. Zrób domowy test – jeżeli Twój wzrok przystosowuje się dłużej niż 5 sekund po zmianie jasne – ciemne, dzwonek alarmowy powinien się włączyć.

Zwróć także uwagę na podejrzaną suchość i chropawość skóry na łokciach i kolanach, na powtarzające się zbyt często infekcje górnych dróg oddechowych oraz na paznokcie i włosy. Te ostatnie będą się pojawiać w większej ilości niż zazwyczaj w odpływowym sitku pod prysznicem, a na paznokciach, dużo wolniej rosnących, niż zwykle, mogą pojawić się podłużne bruzdy.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A

Według większości specjalistów na świecie dzienne zapotrzebowanie na witaminę A wynosi u dorosłych kobiet 800 µg, a u mężczyzn 1000 µg (µg to symbol mikrograma). Jest też powszechna zgoda naukowców, że w przypadku kobiet w ciąży lub karmiących oraz wszystkich innych obu płci wgapiających się godzinami w monitor komputera te normy powinny być wyższe o ok. 200-300 µg.

Nadmiar witaminy A

Nadmiar witamin w organizmie, czyli hiperwitaminoza, dotyczy głównie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (czyli A, D, E i K), ponieważ te rozpuszczalne w wodzie zostaną, mówiąc po ludzku, przez nas wysikane.

Przedawkowanie przy normalnej diecie i codziennym, zróżnicowanym menu zdecydowanie nam nie grozi, ale już regularne łykanie suplementów i preparatów multiwitaminowych może być ryzykowne. Mimo stosunkowo niskiej przyswajalności chemicznych preparatów (w porównaniu do naturalnych źródeł), regularnie przyjmowane dawki odkładają się i mogą być niebezpieczne dla zdrowia i urody.

Za dużo witaminy A skutkować będzie permanentnym rozdrażnieniem, przemęczeniem, bólami głowy, brakiem apetytu i ociężałością. Za mało, żeby rozpoznać? Dodaj więc do tego pękanie i krwawienie warg, żółto-pomarańczowe zabarwienie skóry, świąd i owrzodzenia, możliwe krwotoki, a nawet deformacje twarzy. Groźne dysfunkcje nerek, serca, centralnego układu nerwowego już sobie podarujemy. Wystarczy?

Najlepsze źródła witaminy A

Za szczególnie bogate w witaminy dietetycy uważają te produkty, których zwykła porcja pokrywa 20% dziennego zapotrzebowania, ale nietrudno na tej liście wskazać liderów. Taka na przykład wątróbka kurza zapewnia ponad 1000% naszych dziennych potrzeb, a już wieprzowa ponad 4000% – jedząc je raz na tydzień, dwa po 100 g dostarczymy sobie wystarczającą dawkę.

Warto też sięgnąć po tran, masło, sery dojrzewające, śmietanę, niektóre tłuste ryby jak węgorz albo jajka. W warzywach i owocach też warto poszperać. 20 g suszonych moreli zawiera 1150 mikrogramów witaminy A, więc już jesteśmy na plusie, a surowa marchew 1600 mikrogramów.

Dodaj do tej listy jarmuż, koper włoski, seler, szpinak, roszponkę, cykorię lub miodowego melona i miej pewność, że jako Wielki Strażnik Witaminy A zdałaś egzamin.

Koniecznie zajrzyj też do naszego Leksykonu witamin i poczytaj o pozostałych witaminach.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij