Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.8

Wino: korzyści i zagrożenia zdrowotne

Depresja, choroby serca i udar mózgu… Odpowiednia ilość wina może chronić Cię przed tymi chorobami. Nadmierna? Grozi nadwagą, cukrzycą i uzależnieniem. Sprawdź, ile pić, by czerpać z tego korzyści zdrowotne.
MA 2014-11-14
fot. Mariyana M/shutterstock.com fot. Mariyana M/shutterstock.com

Za mało: jeśli nie pijesz

Powiedzenie, że pijesz wina za mało, zabrzmiałoby jak presja. Oczywiście nie musisz pić wina, by zdrowo żyć. Jeśli jednak z jakichś powodów sięgasz czasem po butelkę, warto wiedzieć, jak wypić jej zawartość, by mieć z tego najwięcej korzyści.

Wino z czerwonych winogron (pamiętaj, że białe również może pochodzić z czerwonych, dlatego zaglądaj na etykiety) to bogactwo flawonoidów, które mają działanie przeciwutleniające. By spełniły swoje zadanie, musisz dostarczyć odpowiednią ich ilość. Udowodniono, że kieliszek to minimum, które pozwoli przeciwutleniaczom chronić Cię przed chorobami serca czy opóźniać proces starzenia.

W sam raz: 1 kieliszek dziennie

Kolor wina podzielił świat naukowy. Nie ma zgody co do tego, które – białe czy czerwone – lepiej wpływa na zdrowie. Coraz więcej badań pokazuje za to, jaka ilość wina jest najkorzystniejsza. Amerykański magazyn medyczny „BMC Medicine” podał, że picie od 2 do 7 kieliszków wina dziennie chroni przed depresją.

Dodatkowo kieliszek do obiadu przyspiesza trawienie (takiej właściwości nie mają inne alkohole!). Uważaj jednak z piciem po treningu. W tym ostatnim przypadku bardziej potrzebujesz izotoników i białka niż wina.

Za dużo: 3 kieliszki dziennie

Picie wina ma mnóstwo zalet – począwszy od smakowych, a skończywszy na zdrowotnych. O ile jednak 4 kieliszki tygodniowo mogą obniżyć poziom złego cholesterolu i podwyższyć poziom dobrego, chronić przed udarem mózgu, demencją, zawałem serca, a nawet rakiem piersi, o tyle codzienne picie wina może wywołać odwrotny skutek.

Po pierwsze, 1 kieliszek nawet wytrawnego wina (bez cukru) to około 120 kcal. Nadużywanie wina może prowadzić więc do nadwagi i cukrzycy. Po drugie, i najważniejsze: codziennie powtarzany rytuał prowadzi do nawyku, a nawyk codziennego picia do nadużycia.

Zobacz też: 7 korzyści z picia wina oraz Sport a alkohol: dopamina w płynie.

WH 05/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij