Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Sposoby na przeziębienie i zimowe osłabienie

Kiedy temperatura spada, a dzień jest coraz krótszy, choroby i zły nastrój atakują nas ze zdwojoną siłą. Mamy jednak kilka prostych, ale bardzo skutecznych patentów na to, jak zachować zdrowie i dobre samopoczucie jesienią i zimą. Powiedz stop przeziębieniom, grypie, a nawet depresji!

WH 2013-11-12
zima fot. shutterstock.com

Z Księgi Ponurych Wieści: bez względu na to, w jakiej strefie klimatycznej mieszkasz, jesteś bardziej narażona na śmierć w zimie, niż jakąkolwiek inną porą roku – przynajmniej według badań przedstawionych na  American Heart Association’s Scientific Sessions 2013.

Badacze z Good Samaritan Hospital w Los Angeles przeanalizowali świadectwa zgonów z ostatnich czterech lat, wypisane w siedmiu różniących się od siebie klimatem okręgach Stanów Zjednoczonych. Porównali sezonową śmiertelność i stwierdzili, że w zimowych miesiącach następuje średnio o od 26 do 36 procent więcej zgonów – najczęściej wskutek zaburzeń krążenia (np. zawałów serca, udarów, chorób układu krążenia) – niż w miesiącach letnich.

Wcześniejsze badania sugerowały, że wzrost śmiertelności w zimie jest powodowany niską temperaturą o tej porze roku. Klimat prawdopodobnie nadal stanowi ważny czynnik, ale ten związek jest o wiele bardziej skomplikowany niż proste „temperatura spada – śmiertelność wzrasta”.

Ponieważ ludzie aklimatyzują się do konkretnych warunków, łagodna zima może być równie zabójcza, jak syberyjski mróz – zależy, do czego jesteś przyzwyczajona. Przykład? Jeśli mieszkasz na Suwalszczyźnie, pewnie kpisz sobie z marnych -10 stopni Celsjusza, podczas gdy Twoja koleżanka z okolic Wrocławia przy tej temperaturze trzęsie się pod pięcioma warstwami ubrań.

Duża liczby zgonów na skutek zaburzeń krążenia może być spowodowana faktem, że organizm musi pracować w chłodniejsze dni dużo ciężej, żeby zapewnić krwi właściwą cyrkulację, przez co mocno obciąża układ krążenia. Dodatkowo jesteś bardziej narażona na infekcje układu oddechowego, kiedy robi się zimno. Może to zwiększyć ryzyko zakrzepów i prowadzić do zawału serca albo udaru mózgu – szczególnie u osób już mających problemy z chorobami układu krążenia.

Sezonowe nasilanie się objawów depresji i niedobór witaminy D w miesiącach zimowych też mogą wyjaśniać, dlaczego śmiertelność wzrasta właśnie wtedy. Ale jeśli nie jesteś w podeszłym wieku ani nie cierpisz na choroby układu krążenia, nie ma powodu martwić się, czy przetrwasz do wiosny. Mimo to jednak ważne jest, żeby również zimą utrzymać zdrowy styl życia. Przejdź na kolejną stronę i poznaj 6 sposobów na to, jak wyjść cało i zdrowo z zimowego spadku odporności.

strzykawka, szczepionka fot. shutterstock.com

1. Zaszczep się przeciwko grypie

Szczepionki przeciw grypie są skuteczne w zapobieganiu zachorowaniom u ok. 90% zdrowych dorosłych. Tegoroczne zawierają antygeny 3 różnych szczepów wirusa grypy. Jeśli chcesz uniknąć choroby, która wyssie z ciebie energię i może grozić powikłaniami w rodzaju zapalenia płuc – zaszczep się.

lekarz fot. shutterstock.com

2. Zaszczep się przeciw pneumokokom – jeśli się kwalifikujesz.

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny informuje: „Wskazania do jej stosowania obejmują chorych z przewlekłymi chorobami układu oddechowego jak np. obturacyjna choroba płuc, rozedma, nowotworami płuc, z przewlekłymi chorobami układu krążenia, wątroby (marskość), cukrzycą, alkoholizmem, astmą”.

rosół, zupa, dieta, odżywianie, obiad fot. shutterstock.com

3. Podgrzej zupę

Łatwo jest paść ofiarą złych nawyków żywieniowych w sezonie beznadziejnego siedzenia na kanapie z paczką chipsów w ręku. Są jednak potrawy, jak na przykład rozgrzewająca zupa pomidorowa, które pomogą ci odpędzić zimowy smuteczek i dodatkowo podkręcą odporność.

W badaniach opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition opisano 10 osób, które przeszły na 3-tygodniową dietę bogatą w pomidory. Zaobserwowano, że białe komórki w ich organizmach, odpowiedzialne za zwalczanie infekcji, są o 38% mniej uszkodzone przez wolne rodniki niż u osób w ogóle niejedzących tego warzywa. Przeciwutleniacze, takie jak likopen zawarty w pomidorach, mogą pomagać białym krwinkom opierać się szkodliwemu działaniu wolnych rodników.

fot. wavebreakmedia 2014/shutterstock.com

4. Znajdź koleżankę do ćwiczeń

Bezczynność powoduje jeden na dziesięć przedwczesnych zgonów związanych z chorobami serca, cukrzycą typu II, raka piersi i raka jelita grubego. Dlatego The American Heart Association zaleca co najmniej 30 minut ruchu dziennie, 5 razy w tygodniu.

Brak ci motywacji? Sprawdź, jak możesz wzmocnić słabą silną wolę, ale przede wszystkim, nie chowaj pod kocem zimnych stópek, tylko rozgrzej je, ćwicząc razem z przyjaciółką lub swoim facetem. Zobowiążcie się do codziennych spacerów albo krótkich sesji w siłowni (jeśli wolisz poćwiczyć na zewnątrz, dowiedz się, jak zdrowo biegać zimą) – zyskujecie pół godziny kreatywnie spędzonego czasu każdego dnia. Dla zdrowia!

łosoś fot. Natalia Klenova 2015/shutterstock.com

5. Jedz ryby

Łosoś, miecznik i tuńczyk są naładowane  witaminą D, niezbędną dla zdrowia, a naturalnie produkowaną przez Twój organizm tylko podczas kontaktu ze słońcem. Jej poziom może spaść, kiedy zimno zmusza Cię do opatulenia się po same uszy i siedzenia w domu. To niebezpieczne, biorąc pod uwagę, że niski poziom tej witaminy podnosi o 64% ryzyko zawału serca, o 57% ryzyko przedwczesnej śmierci, o 81% ryzyko zgonu z powodu chorób serca - jak dowodzą duńskie badania z 2012 roku.

Wcinaj więc zalecane 1000 mg witaminy D dziennie - znajdziesz tyle w 85 g ryby. Nie jesteś fanką owoców morza? Zastąp je kubkiem mleka (jeśli nie możesz lub nie lubisz o pić, sprawdź, czym możesz je zastąpić), jogurtem lub poproś lekarza o suplement.

spanie, sen, łóżko fot. shutterstock.com

6. Zainwestuj w białe światło

Zamień nudne żarówki na mega jasne, białe jarzeniowe światło, które napełni Cię energią i zapobiegnie napędzanej depresją ochocie na węglowodany. Tym sposobem nie będziesz podjadać, nie zgromadzisz zimowego tłuszczyku, a w efekcie nie narazisz się na ryzyko chorób serca, cukrzycy i innych zagrażających życiu dolegliwości.

Białe żarówki wypełniają wnętrze naturalnym światłem, którego masz za mało w krótkie zimowe dni. Dzięki temu Twój rytm dobowy się normalizuje, wzrasta poziom serotoniny budującej nastrój, znikają sezonowe zaburzenia efektywności i stany depresyjne, na które kobiety są szczególnie podatne.

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij