Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak dbać o serce?

Miażdżyca, nadciśnienie, zawał serca… Mogłoby się wydawać, że choroby serca dotyczą mężczyzn. Niestety, kobiety chorują nawet częściej niż faceci. Zobacz, co możesz zrobić, by Twoja pompka biła równo i mocno.

KD 2014-11-17
fot. Craig Cutler fot. Craig Cutler

Czujesz się czasami przepracowana i niedoceniana? To dokładnie tak samo jak Twoje serce. To właśnie ono napędza Twoje ciało i pozwala mu pokonywać biegiem kilka kilometrów, rumienić się na widok przechodzącego przystojniaka i przypomnieć sobie, jak się nazywa ta dziewczyna, która się do Ciebie uśmiecha w sklepie. Bo to serce dostarcza do mięśni, skóry i mózgu to wszystko, czego ich tkanki potrzebują. To naprawdę ciężka robota. A jednak, według wspólnej ankiety Women's Health, aż 40% kobiet w zasadzie nie poświęca swojemu ciężko harującemu sercu uwagi.

 

To przerażające, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że aż co roku za ponad połowę zgonów kobiet odpowiadają właśnie choroby serca. Wiedziałaś o tym? To nie ten „przereklamowany” rak zabija Polki najczęściej, lecz zaniedbane serce. Niebezpieczeństwo jest tym większe, że bardzo często choroby serca długo nie dają wyraźnych objawów. Nadciśnienie nie boli, a blaszka miażdżycowa odkłada się w tętnicach po cichutku już od czasów liceum.

Dobra wiadomość jest taka, że nie jesteś bezradna. Wystarczą naprawdę niewielkie zmiany stylu życia, żeby zdecydowanie zmniejszyć ryzyko zawału, udaru i innych chorób układu krążenia. Co więcej, zdrowsze serce to również gładsza skóra, lepsza pamięć, więcej energii i lepsze wyniki... Zainteresowana? No to do roboty.

Najpierw zajrzyj pod skórę

Twoje serce, tętnice i żyły w zależności od tego, jak ich używasz, mogą się bardzo zmienić. A skoro nie od razu widać te zmiany na zewnątrz, oto mała ściąga, co potrafią zrobić z Twoim sercem i naczyniami Twoje nawyki. I te złe, i te dobre.

Siedzący tryb życia

Uważaj na parkowanie tyłkiem na krześle. Przesiadywanie godzinami za biurkiem, za stołem i na kanapie prowadzi do przyrostu tłuszczu okołosercowego. Ten tłuszcz w nadmiarze zaczyna przenikać w głąb mięśnia i upośledza jego działanie. Pamiętaj, że samym treningiem (nawet jeśli chodzisz na fitness 4 razy w tygodniu) nie pozbędziesz się tego otłuszczenia. Żeby się przed nim uchronić lub je zlikwidować, musisz po prostu więcej chodzić, a zdecydowanie mniej siedzieć. Lepiej sprawdź, czy siedzenie może Cię zabić.

Papierosy

Palenie tytoniu zwiększa ryzyko miażdżycy. Chociaż na pewno jesteś osłuchana z tym terminem, nie lekceważ go. Blaszka miażdżycowa narasta na ścianach naczyń krwionośnych, zwęża ich światło i usztywnia. W rezultacie serce musi pracować intensywniej i nie dostarcza już tak efektywnie tlenu do różnych organów, np. do mózgu. Najgorszy scenariusz? Fragment blaszki odrywa się, blokuje tętnicę wieńcową i to jest właśnie zawał serca.

Jasne, rzucanie palenia nie jest łatwe. Dlatego przeczytaj historie trzech uzależnionych kobiet, by najpierw zrozumieć, jak wygrać z nałogiem i jak rzucić palenie.

Trening

Wystarczy 30 minut intensywnego wysiłku, by sieć drobnych naczyń włosowatych na powierzchni serca zagęściła się i wzmocniła. Im jest ona lepiej rozwinięta, tym lepiej odżywiony jest mięsień sercowy. To ważne, bo chociaż serce to specyficzny mięsień, to jednak, jak każdy mięsień, też potrzebuje dostaw tlenu i substancji odżywczych. Żeby utrzymać naczynia wieńcowe w dobrym stanie, ćwicz co najmniej 2,5 godziny w tygodniu.

W międzyczasie: bierz przykład z ekspertów

Dr n. med. Justyna Pedowska-Włoszek Specjalista chorób wewnętrznych i kardiologii:

"Żeby utrzymać serce w dobrej kondycji, staram się przede wszystkim zachować rytm zajęć i równowagę między pracą a odpoczynkiem. Pilnuję regularności posiłków. Codziennie spaceruję z psem w pobliskim lesie, a kilka razy w tygodniu biegam. Niezmiernie ważna jest systematyczność. Wolny czas aktywnie spędzam z rodziną, np. gram w piłkę nożną (to wprost uwielbiam!), jeżdżę na rowerze i pływam".

Potem sprawdź wyniki badań

W przypadku tych wskaźników, lepiej mieć mniej, niż więcej.

Ciśnienie

To, że masz dopiero dwadzieścia parę lat, nie oznacza, że nie możesz mieć nadciśnienia. Przeprowadzone w zeszłym roku badania na University of North Carolina wykazały, że co piąta osoba około 20. roku życia ma nadciśnienie.

Cholesterol

Cieszący się złą sławą cholesterol ma dwie odmiany: lepszą i gorszą. Frakcja HDL działa korzystnie, natomiast zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL może być niebezpieczny, bo jego cząsteczki mogą osadzać się na ściankach naczyń krwionośnych i powodować zatkanie tętnicy.

Insulinooporność

Normalnie insulina działa jak dozorca – wpuszcza glukozę do komórek różnych tkanek i zapewnia im w ten sposób energię. W przypadku insulinooporności niewpuszczona glukoza krąży w naczyniach krwionośnych i zmusza trzustkę do zwiększenia produkcji insuliny. W rezultacie może to prowadzić do groźnej dla serca cukrzycy.

Trójglicerydy

To tłuszcze krążące we krwi. Gdy jest ich za dużo, a na dodatek masz za dużo złego lub za mało dobrego cholesterolu, wyraźnie rośnie ryzyko miażdżycy.

W międzyczasie: bierz przykład z ekspertów

Dr Agnieszka Krzyżanowska Specjalista chorób wewnętrznych, kardiolog:

"W europejskich wytycznych dotyczących zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na 2012 rok zwrócono uwagę na fakt, że spożywanie ryb co najmniej raz w tygodniu powoduje zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej o 15%. Korzystny wpływ spożywania ryb wynika z zawartych w nich kwasach tłuszczowych z grupy omega-3.

Kupiłam grill kontaktowy i parowar, dzięki czemu mogę szybko przygotować zdrowe i smaczne posiłki. Na obiad często podaję grillowane ryby, a dodatek warzywa gotowane na parze lub surówki ze świeżych warzyw. Polecam intensywnie pracującej kobiecie".

Zawsze pomagaj swojemu sercu

Optymizm

Dobra nowina! Ludzie pogodni rzadziej chorują na serce. Najwyraźniej widać tę zależność w grupie osób dziedzicznie obciążonych zwiększonym ryzykiem. Prawdopodobnie radosne, optymistyczne nastawienie do życia chroni serce przed skutkami stresu i pozwala dłużej cieszyć mu się dobrą formą.

Śniadanie

Według uczonych z Harvard University ludzie, którzy nie jadają śniadań, są o 27% bardziej narażeni na chorobę wieńcową niż ci, którzy na śniadania wrzucają coś na ruszt. Lekarze przypuszczają, że Ci, którzy zadowalają się poranną kawą, mają większe wahania poziomu cukru we krwi i wyższy poziom trójglicerydów.

Magnez

Ma ogromne znaczenie w utrzymaniu regularnego bicia serca. Jeśli uzupełnisz poziom tego pierwiastka o 200 miligramów dziennie, możesz obniżyć ryzyko chorób serca o 22%. Najlepiej w naturalny sposób: dużo magnezu znajdziesz w pieczywie pełnoziarnistym, orzechach i sałacie.

Odpowiednia dawka snu

Według norweskich uczonych, ludzie cierpiący na bezsenność są o 45% bardziej zagrożeni zawałem. Nie możesz zasnąć? Poćwicz intensywnie 3 razy w tygodniu: już tyle wystarczy, żeby poprawić sen. Nie oczekuj jednak, że sytuacja poprawi się natychmiast. Zmiana na lepsze może nastąpić dopiero po kilku tygodniach. Zobacz też 7 rzeczy, które rujnują Twój sen i jak najszybciej je wyeliminuj.

Nigdy mu nie przeszkadzaj

Hałas

Hałas potrafi zniszczyć nie tylko słuch, ale również zaszkodzić sercu. Jeśli mieszkasz w pobliżu ruchliwej ulicy albo pracujesz w miejscu, gdzie muzyka ciągle gra bardzo głośno, możesz mieć stale podwyższony poziom hormonów stresu, a to prowadzi do nadciśnienia i chorób serca. Chroń słuch i serce, używając zatyczek do uszu.

Rozhuśtane hormony

Kobiety, które mają zaburzenia hormonalne (np. za dużo albo za mało estrogenu lub testosteronu), są aż siedmiokrotnie bardziej narażone na ryzyko zawału serca. Jeśli więc masz nieregularne okresy, nagle przybrałaś na wadze albo pojawia się nadmierne owłosienie na ciele, skonsultuj się z lekarzem.

Złość

Jasne: każdej z nas zdarza się stracić cierpliwość i wykrzyczeć swoje racje. Ważne, żeby się jedynie zdarzało, a nie stało się nawykiem. Pamiętaj, że po każdym gwałtownym wybuchu gniewu ryzyko ataku serca na mniej więcej dwie godziny wzrasta od 2 do 4 razy. To skutek gwałtownego wyrzutu adrenaliny i kortyzolu, który towarzyszy takim właśnie wybuchom.

Smog

Zanieczyszczone powietrze kojarzy się głównie z chorobami płuc, jednak szkodzi również sercu. Z badań opublikowanych w piśmie „Circulation” wynika, że drobinki pyłu po dostaniu się do organizmu zakłócają impulsy elektryczne wyznaczające rytm pracy serca.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie krwi? Jak wygląda pierwsza pomoc przy zawale i czy choroby serca są genetyczne? WH odpowiada na pytania dotyczące zdrowego serca.

Tekst: Malia Jacobson, Piotr Pflegel

WH 03/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij