Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Przeziębienie czy grypa? Objawy i leczenie

Senność, apatia, bóle mięśni, gorączka, kaszel… Zastanawiasz się, czy wystarczy aspiryna i jeden dzień w łóżku czy czas iść do lekarza? Lepiej sprawdź, jak odróżnić objawy grypy od zwykłego przeziębienia.

WH 2014-12-17
fot. Stokkete 2014/shutterstock.com fot. Stokkete 2014/shutterstock.com

 Diagnoza

Grypa i przeziębienie przebiegają bardzo podobnie. O ile jednak „przechodzone” przeziębienie nie powinno wyrządzić Twojemu organizmowi większych szkód, o tyle nieleczona grypa może mieć powikłania niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. Na szczęście jest kilka symptomów, które pozwolą Ci odróżnić te schorzenia i w porę wybrać strategię obrony.

 

Grypa czy przeziębienie?

To, na co powinnaś zwrócić szczególną uwagę, to gorączka i katar. W przypadku grypy gorączka jest bardzo wysoka: nawet ponad 40 °C i towarzyszą jej silne bóle mięśni.

Inaczej w przeziębieniu, w czasie którego masz zwykle stan podgorączkowy (37-37,5 °C), a zdecydowanie silniejszym objawem jest katar, który w grypie może w ogóle się nie pojawić. Z grypą lepiej idź do lekarza, z przeziębieniem poradzisz sobie domowymi sposobami.

Dieta podczas choroby

Organizm ludzki jest tak doskonale skonstruowany, że zwykle sam podpowiada Ci, co powinnaś jeść, a czego unikać. Zauważyłaś, że w czasie przeziębienia lub grypy masz mniejszą ochotę na kawę, słodycze i smażone potrawy, a większą np. na zupy i herbatę z cytryną? Dobrze jest wykorzystać te podpowiedzi, bo one wyznaczają właściwy kierunek.

W czasie choroby organizm jest mocno osłabiony i to, co możesz dla niego zrobić, to wesprzeć go w walce z wirusami. Twoim sprzymierzeńcem jest witamina C. Ale odpuść sobie kolorowe tubki z musującymi tabletkami. W warzywniaku znajdziesz więcej dobrze przyswajalnych witamin niż w aptece.

Zielona pietruszka to po prostu bomba z witaminą C. Koktajl ze zblendowanych owoców banana, kiwi i natki pietruszki to przepotężny zastrzyk nie tylko witaminy C, ale i potasu, który reguluje poziom wody w organizmie, co ma niemałe znaczenie, gdy w czasie gorączki mocno się pocisz.

Ruch – nie biegaj, spaceruj

Pokutuje przekonanie, że chorobę trzeba spędzić w łóżku. Jest to konieczne tylko w przypadku bardzo silnych objawów: bólów mięśni lub wysokiej gorączki. Jednak jeśli masz dokuczliwy katar, drapie Cię w gardle i masz lekko podwyższoną temperaturę, spacer na świeżym powietrzu powinien zadziałać terapeutycznie – 20 minut w parku poprawi krążenie i dotleni organizm, nie eksploatując go zbyt mocno.

Odpuść sobie większy wysiłek (jogging), nie wychodź też z domu, gdy na dworze mocno wieje, pada, albo jest silny mróz. Wzmacniaj się kwasami omega-3, które znajdziesz w tłustych rybach (np. w łososiu). Zdrowe tłuszcze podnoszą odporność organizmu. Mają też wiele innych zalet, więc grzechem byłoby z nich nie korzystać. Dowiedz się, które tłuszcze jeść, a których unikać.

Leczenie

Grypy i przeziębienia nie leczy się antybiotykami. Lekarz przepisuje te leki na choroby bakteryjne, np. takie jak angina czy zapalenie płuc. Wirusa grypy organizm musi zwalczyć sam, m.in. wysoką gorączką. Dlatego zbijaj ją dopiero wtedy, gdy przekroczy 38 °C.

Jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć. Zobacz, jak nie zachorować zimą i zainwestuj w profilaktykę.

WH 06/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij