Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Proste sposoby na powracające bóle

Jeśli dokuczają Ci bóle stawów, brzucha czy głowy, to szafka pełna leków bez recepty tylko pogorszy sprawę. Zazwyczaj przyczyna tkwi w chronicznych stanach zapalnych. Zobacz, jak sobie z nimi poradzić.
KD 2014-09-17
fot. StockLite 2014/shutterstock.com fot. StockLite 2014/shutterstock.com

Bóle, jakie najczęściej odczuwasz, w większości przypadków bierze się z nagłego, a nie chronicznego stanu zapalnego - to po prostu reakcja organizmu na uraz albo chorobę. Natomiast nieustępujący stan zapalny oznacza, że Twój układ odpornościowy nie radzi sobie najlepiej z obroną organizmu.

Taki stan rzeczy może spowodować o wiele więcej złego, niż zwykłe „ała”. „Chroniczny stan zapalny może także  przyspieszyć procesy starzenia i być przyczyną przyrostu wagi, chorób serca a nawet raka” – wyjaśnia lekarz Caroline Cederquist. Jak bronić się przed tymi schorzeniami? Wystarczy stosować 12 łatwych sposobów na zmniejszenie bólu i stanów zapalnych.

1. Jedz białko do każdego posiłku

Większość ludzi napycha się proteinami w porze obiadowej, jednak jedzenie ich przez cały dzień – do każdego posiłku – jest o wiele zdrowsze. Białka pomagają wątrobie oczyścić się ze szkodliwych chemikaliów, które mogą zalegać w Twoim organizmie.

By tego uniknąć, wybieraj chude produkty bogate w białko, np. kurczaka, ryby, jajka, niskotłuszczowy nabiał czy rośliny strączkowe. Jeśli jesteś prawdziwą miłośniczką mięsa – szukaj pochodzącego ze zwierząt karmionych trawą. Zobacz też 7 warzyw bogatych w  białko.

2. Pij zieloną herbatę

Zielona herbata zawiera naturalne substancje zwane katechinami, które zwalczają wolne rodniki i sprawiają, że organizm sam się oczyszcza. Najlepiej byłoby wypijać trzy filiżanki dziennie, ale wypicie nawet jednej wyjdzie Ci na zdrowie. Pamiętaj jednak, że zawartość antyoksydantów w różnych rodzaj herbat może się znacząco różnić. By mieć pewność, że pijesz ich największą dawkę – sięgaj po herbaty organiczne.

3. Ćwicz jogę

Prawdą jest, że regularne ćwiczenia to samo zdrowie, jednak zbyt ciężkie treningi i poddawanie swojego organizmu ciągłym próbom może się skończyć stanami zapalnymi. Najprostszą metodą jest wplecenie w zwykły trening kilku pozycji z jogi. Poszukaj przede wszystkim tych, których wykonywanie pomoże zmniejszać ból.

4. Zmniejsz temperaturę smażenia

Kiedy smażysz mięso (obojętnie czy jest to wołowina, wieprzowina, ryba czy drób) w megawysokiej temperaturze, wytwarzają się związki chemiczne zwane heterocyklicznymi aminami (HCA) i policyklicznymi węglowodorami aromatycznymi (PAH). Według niektórych naukowców oba mogą być odpowiedzialne za zwiększanie ryzyka zachorowania na raka oraz zwiększają ryzyko pojawiania się stanów zapalnych.

Gdy smażysz mięso na bezpośrednim źródle ciepła (czyli na grillu lub kuchence), nie przekraczaj temperatury 300ºC, by zmniejszyć ryzyko wytwarzania się tych toksycznych związków.

5. Zaplanuj czas tylko dla siebie

Zestresowany umysł często idzie w parze z zestresowanym ciałem. Nie możesz wpłynąć na zachowanie Twojego aroganckiego szefa czy rosnącą stertę rachunków, ale na pewno możesz zadbać o zapewnienie sobie odpowiedniej dawki relaksu. Pomoże Ci to zwalczyć skutki stresu, jak i stanów zapalnych nim wywołanych. Pamiętaj, by codziennie zrobić coś tylko i wyłącznie dla siebie.

6. Wyczyść sypialnię

W dzisiejszych czasach nie jest łatwo funkcjonować bez wszystkich elektronicznych gadżetów, ale jeśli nie rozstajesz się z nimi nawet w sypialni, to nie dziw się, że źle sypiasz. Świecące całą noc diody czy mrugające ekrany smartfonów, np. gdy dostajesz smsa, negatywnie wpływają na Twój wewnętrzny zegar, a nieprzespane lub źle przespane noce prowadzą do wzrostu poziomu hormonów wywołujących stan zapalny.

7. Zbojkotuj słodzone napoje

Nie od dziś wiadomo, że nawet te „dietetyczne” napoje zawierają duże ilości cukru. Osoby, które regularnie piją słodzone syropem glukozowo-fruktozowym (lub innymi sztucznymi słodzikami) napoje zazwyczaj mają podwyższony poziom insuliny w organizmie, co może prowadzić do stanów zapalnych i całej masy innych schorzeń (z cukrzycą na czele). Zobacz też, jak cukier wpływa na mózg.

8. Filtruj wodę

Odpowiednia ilość wody poprawia pracę naszego metabolizmu, jednakże woda z kranu często może zawierać związki chemiczne zwiększające ryzyko pojawiania się stanów zapalnych. Warto więc zainwestować w filtry, które oczyszczą ją z niepotrzebnych substancji, zanim użyjesz jej do przygotowywania potraw. Do picia zaś wybieraj butelkowaną wodę niskozminearalizowaną (średniozmineralizowaną, jeśli jesteś bardzo aktywna fizycznie) lub źródlaną. Dzięki temu będziesz pewna, że nie narażasz swojego organizmu na niebezpieczeństwo.

9. Wybierz kosmetyki naturalne

Od okresu macierzyństwa w kobiecym organizmie występuje najwyższy poziom związków chemicznych zakłócających ich gospodarkę hormonalną. Poza tym wszelkie kosmetyki, perfumy, farby do włosów a nawet płyny do demakijażu mogą zawierać składniki chemiczne wywołujące stany zapalne (jak chociażby parabeny). Warto więc rozejrzeć się za naturalnymi kosmetykami o jak najprostszym składzie. Wypróbuj zaskakujące sposoby na zastosowanie cytryny, sody oczyszczonej i octu jabłkowego.

10. Węglowodany bierz z warzyw

Jeśli tak, jak większość ludzi, węglowodany czerpiesz z przetworzonej skrobi i cukrów, popełniasz duży błąd. Takie postępowanie może doprowadzić do dysfunkcji metabolizmu, co często idzie ramię w ramię ze stanami zapalnymi. Zamiast tego wybieraj bogate w węglowodany warzywa, rośliny strączkowe, owoce i produkty pełnoziarniste. Oprócz tego, że są wypełnione błonnikiem, który reguluje Twój poziom cukru we krwi, są też najlepszym źródłem cennych antyoksydantów.

11. Nie jedz produktów, których nazw nie jesteś w stanie wymówić

Sprawdź na opakowaniach produktów, które jesz, ich skład. Zazwyczaj odnajdziesz tam mnóstwo „E”, czyli w większości związków chemicznych wywołujących stany zapalne. Pamiętaj, by nie sięgać po produkty o dziwnych kolorach (rażąca zieleń napoju nie wróży nic dobrego), które nigdy nie służą Twojemu układowi odpornościowemu.

12. Wybieraj zdrowe tłuszcze

Tłuszcze trans w znacznym stopniu mogą zwiększać pojawianie się stanów zapalnych. Podobnie sprawa się ma z tłuszczami nasyconymi. Jednakże jeśli ograniczysz spożycie produktów tłustych i przetworzonych i zamienisz złe tłuszcze na te pochodzące z awokado, orzechów, oliwek, ryb i orzechów kokosowych, możesz znacząco zmniejszyć ryzyko pojawiania się stanów zapalnych.

Z tego artykułu dowiesz się, jakie tłuszcze jeść, a których unikać, natomiast tutaj pomagamy Ci zdecydować, jaki olej roślinny wybrać.

Tekst:  K. Aleisha Fetters

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij