Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Potas: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Potas to jeden z najważniejszych minerałów w organizmie – reguluje pracę mięśni, pomaga dostarczyć tlen do mózgu i dba o Twoje serce. Zobacz, jakie jest dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement, do czego prowadzi jego niedobór i w których produktach jest go najwięcej.

WH 2016-07-19
orzechy fot. shutterstock.com

Potas jest dowódcą całej gospodarki wodnej w organizmie – reguluje objętość komórek oraz ciśnienie wewnątrzkomórkowe. Wspiera również funkcjonowanie układu nerwowego, bo bierze udział w przewodzeniu impulsów między neuronami. Dzięki niemu Twój organizm odpowiednio szybko reaguje na temperaturę, dotyk, dźwięki i inne bodźce. 

Trenujesz? Działanie tego mikroelementu sprawia, że nie tracisz sił podczas ćwiczeń. Pierwiastek uczestniczy w wytwarzaniu energii z węglowodanów i jest odpowiedzialny za szybkie i sprawne przekazywanie impulsów z mózgu do Twoich mięśni. Sprawia też, że serce bije miarowo i pobudza je do skurczów w trakcie wysiłku.

Niedobór

Niedobór jest rzadko spotykany. Jednak jeśli pijesz dużo kawy, zażywasz leki na ciśnienie, cierpisz na chorobę nerek, niewydolność serca lub intensywnie trenujesz, pamiętaj o uzupełnianiu potasu. Tracisz go także wraz z potem podczas upałów i jedząc dużo soli oraz produktów przetworzonych - są bogate w sód, który wypiera potas z organizmu.

Po czym poznać, że brakuje Ci tego mikroelementu? Zwykle czujesz się zmęczona bez powodu i z opóźnieniem reagujesz na bodźce. W skrajnych przypadkach niedobór potasu może wywołać arytmię, skurcze łydek i problemy ze snem.

Dzienne zapotrzebowanie

Według badaczy z National Academy of Science, niezależnie od wieku powinnaś spożywać 4.7 g potasu dziennie. Sytuacja zmienia się tylko wówczas, gdy karmisz piersią – wtedy zaleca się zwiększenie dziennej dawki do 5,1 g.

Nadmiar

Jeśli nie masz kłopotów z nerkami, przedawkowanie potasu raczej Ci nie zagraża. Jednak w przypadku zbyt intensywnej suplementacji tego mikroelementu, możesz doprowadzić do „paraliżu” nerek, które nie będą w stanie pozbyć się nagromadzonego pierwiastka. Może to spowodować osłabienie układu nerwowego i mięśniowego, a w skrajnych przypadkach spowolnienie pracy, a nawet zatrzymanie akcji serca.

Najlepsze źródła

Odpowiedni poziom potasu zapewnią Ci nasiona roślin strączkowych, suszone owoce, kakao, seler, zielone warzywa, banany i brzoskwinie. Bogatym źródłem tego mikroelementu są także przetwory z pomidorów.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij