Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.2

Nie wysypiasz się – nie schudniesz!

Jednym z kluczowych składników zdrowej diety jest… zdrowy sen! Jeżeli ciągle chodzisz niewyspana, możesz nie spalać tylu kalorii, co Twoja wypoczęta przyjaciółka. Zaskoczona? Zobacz, jaki wpływ na odchudzanie ma sen.

KD 2014-09-05
fot. wavebreakmedia 2014/shutterstock.com fot. wavebreakmedia 2014/shutterstock.com

Jak pokazują najnowsze sondaże, 40% Amerykanów śpi jedynie 6 lub mniej godzin w ciągu doby. W Polsce nie jest lepiej – aż 1/4 naszych rodaków regularnie nie dosypia. Okazuje się, że trudne poranki i zmęczenie w ciągu dnia to nie jedyne skutki uboczne: brak snu może również prowadzić do zwiększenia masy ciała!

Naukowcy z Columbia University odkryli, że ludzie, którzy śpią mniej niż 7 godzin na dobę są ciężsi, z biegiem lat łatwiej tyją i mają większe problemy z utratą zbędnych kilogramów. Jeśli więc starasz się schudnąć lub zgubić nieco tłuszczyku tu i ówdzie, wpadanie w objęcia Morfeusza jest tak samo ważne, jak porządny wycisk na siłowni.

Oto 6 faktów dotyczących dobroczynnego wpływu snu na Twoją sylwetkę i 6 dobrych wymówek, by bezkarnie powylegiwać się w łóżku.

 

1. Powstrzymuje nocne podjadanie

Im dłużej nie śpisz, tym bardziej prawdopodobne jest to, że będziesz zjadać kalorie, których nie potrzebujesz. Jak wykazali naukowcy z University of Pennsylvania takie nocne podjadanie może powodować zwiększenie masy ciała nawet do kilograma tygodniowo.

Okazało się bowiem, że u pacjentów, którzy przez 7 dni spali jedynie 4 godziny dziennie (od 4 do 8 rano) zaobserwowano zwiększenie masy ciała, czego nie dostrzeżono u ich dobrze wypoczętych kolegów (spali od 11 wieczorem do 8 rano). Pierwsza grupa zjadała 550 kcal między 11 a 4 nad ranem, kiedy ta druga smacznie spała z dala od lodówki.

A jeśli mimo przespanych nocy nie potrafisz oprzeć się pokusie nocnego podjadania, przeczytaj: Nocne podjadanie: jak przestać.

2. Pomaga spalić więcej kalorii

Po dobrze przespanej nocy nie tylko masz więcej energii do zmierzenia się z kolejnym dniem, kolejnym plusem jest to, że Twoje ciało spala kalorie, nawet jeśli nie ćwiczysz. Badania opublikowane w czasopiśmie medycznym „American Journal of Clinical Nutrition” wykazały, że wydatek energetyczny normalnie wysypiających się osób (czyli ilość spalonych kalorii, gdy się nie ruszasz) był o 5% wyższy, niż u ich zmęczonych kolegów. W porównaniu do ludzi pozbawionych odpowiedniej dawki snu, spaliły też o 20% więcej kalorii po posiłku.

3. Zwiększa utratę tłuszczu

Nawet jeśli zjesz dokładnie taką samą porcję identycznego posiłku co Twoja przyjaciółka, ale nie dostarczysz swojemu organizmowi odpowiedniej dawki snu  nie spalisz tyle tłuszczu, ile ona (oczywiście, jeśli zdrowo sobie pospała).

Najnowsze badania przeprowadzone na University of Chicago porównały efekty odchudzania u osób, które spały 8,5 godziny na dobę oraz tych, które poświęciły na tę niesamowicie przyjemną czynność jedynie 5,5 godziny. W obu przypadkach ankietowani zjadali tę samą liczbę kalorii (około 1450 kcal dziennie). I chociaż u obu grup zaobserwowano utratę około 3 kilogramów, to wśród wypoczętych uczestników badania ponad połowę tej masy stanowił tłuszcz. Jeżeli chodzi o osoby niewyspane samego tłuszczu traciły jedynie 25%.

4. Pomaga na zakupach

Zapewne wiesz już, że pójście na zakupy o pustym żołądku nie jest najlepszym pomysłem, prawda? Ale czy wiesz, że gdy jesteś wyczerpana również powinnaś omijać sklepy szerokim łukiem?

Badanie opublikowane w czasopiśmie „Obesity” pokazało, że osoby pozbawione odpowiedniej ilości snu kupowały prawie 1300 kcal w żywności więcej niż Ci, którzy wybrali się do spożywczaka wypoczęci. I głód nie miał tu nic do rzeczy, ponieważ wszyscy uczestnicy (wyspani i nie) przed przystąpieniem do zakupów zostali nakarmieni.

5. Zmniejsza apetyt

Wypoczęci i niewyspani uczestnicy pewnych szwedzkich badań zostali poproszeni o wypełnienie zadania: na ekranie komputera mieli przedstawić "idealną porcję" posiłku. Okazało się, że niewyspani uczestnicy na swoich cyfrowych talerzach zawierali 35 dodatkowych kcal w przekąskach.

6. Pozwala Ci się kontrolować

Twój mózg funkcjonuje inaczej, gdy jesteś niewyspana. Naukowcy z Harvard Medical School przeskanowali mózgi ludzi, którzy zgłosili dużą senność w ciągu dnia i zmierzyli, jak reagują na wysokokaloryczne pokarmy.

Skany wykazały zmniejszoną aktywację w brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej – obszarze mózgu odpowiedzialnym za kontrolę zachowania. Oznacza to ni mniej ni więcej, że gdy jesteś zmęczona, masz tendencję do objadania się.

Inne badania przeprowadzone na Columbia University również odkryły różnice w funkcjonowaniu mózgu niewyspanych osób w odpowiedzi na jedzenie. Ich testy wskazywały na zwiększoną aktywność kory brzuszno-przyczołowej, która odpowiada za odczuwanie przyjemności. Co ważne, niezdrowa żywności wpływa na ten obszar zdecydowanie mocniej, niż zdrowa. Oznacza to, że brak snu może się skończyć wycieczką do automatu z przekąskami.

Spędzasz w łóżku przepisowe 8 godzin, ale samego snu masz zdecydowanie mniej? Koniecznie przeczytaj: Bezsenność: sposoby na zdrowy sen.

Tekst: Julia Merz

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij