Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Miedź: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Trudno Ci się skupić i często chorujesz? W Twoim organizmie może brakować miedzi. Ten mikroelement ma istotny wpływ na Twój system immunologiczny. Odpowiada również za prawidłową pracę mózgu. Zobacz, jakie jest dzienne zapotrzebowanie na miedź i jakie są jej najlepsze źródła.

WH 2016-07-20
płatki owsiane fot. shutterstock.com

Miedź poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i korzystnie wpływa na Twoją urodę. Tworzy w skórze pigment, dzięki czemu opalenizna ma ładny, oliwkowy odcień. Wpływa również na kolor Twoich oczu i włosów. Dlatego, gdy zaczynasz zbyt szybko siwieć (tracić pigmenty), w Twoim organizmie może brakować właśnie miedzi. 

Ten mikroelement chroni Cię także przed niedokrwistością, bo dzięki niemu w organizmie wytwarzane są czerwone krwinki (erytrocyty). Jest też odpowiedzialny za produkcję osłonek mielinowych w układzie nerwowym, które chronią go i umożliwiają przesyłanie impulsów.

Badania naukowców z University of California wykazały, że miedź może także pomagać w odchudzaniu, bo reguluje rozkład komórek tłuszczowych w organizmie – im jest jej więcej, tym więcej tkanki tłuszczowej ulega spaleniu. 

Niedobór

Chociaż niedobór występuje rzadko, idź się zbadać, jeśli zaobserwujesz u siebie brak apetytu, zaburzenia koncentracji, drętwienie nóg i rąk, łamliwość paznokci i pękające naczynka. Powodem niedoboru jest najczęściej dieta uboga w miedź, czasem również suplementacja zbyt dużych dawek cynku. 

Dzienne zapotrzebowanie

Według ogólnie przyjętych norm, powinnaś spożywać 0,9 mg miedzi na dobę. Wyjątkiem jest ciąża , podczas której zaleca się zwiększyć dzienną dawkę do 1 mg.

Nadmiar

Przedawkowanie tego mikroelementu prowadzi do pobudzenia układu nerwowego, a w konsekwencji do zmian nastroju, a nawet depresji. Mogą dokuczać Ci także bóle brzucha i zawroty głowy. Poza tym nadmiar miedzi zaburza funkcje innych pierwiastków ważnych dla Twojego organizmu, choćby cynku. Osadza się w wątrobie, co może spowodować jej niewydolność. 

Najlepsze źródła

Produkty bogate w miedź to wątróbka, gorzka czekolada, otręby, chleb pełnoziarnisty, orzechy włoskie, płatki owsiane, kakao i pestki słonecznika. Pierwiastek ten występuje również w mleku i przetworach mlecznych oraz mięsie.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij