Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Meteopatia: jak wpływa na nas pogoda

Pogoda ma olbrzymi wpływ na nasze samopoczucie i stan zdrowia. Potrafi spowodować atak serca, ból głowy, wysypkę i wiele innych mniej lub bardziej uciążliwych dolegliwości. Na pogodę nie mamy wpływu, ale możemy minimalizować jej wpływ na nasz organizm. Oto 12 patentów, które pozwolą Ci przetrwać niepogodę w dobrej kondycji.

Bill Stump, Piotr Pflegel 2016-05-25
bieganie fot. shutterstock.com

Meteoropata kojarzy się z człowiekiem, który przesadnie reaguje na zmiany pogody. Krótko mówiąc – z hipochondrykiem. A przecież to nieprawda. Pogoda ma wpływ na nasze zdrowie. Wszyscy jesteśmy meteoropatami.

Sobota rano. Ciemne chmury zasłoniły niebo do tego stopnia, że właściwie równie dobrze mogłaby być jeszcze noc. Na horyzoncie widać błyski odległych wyładowań.

Sprawdzasz prognozę i widzisz, że parszywa pogoda utrzyma się aż do wieczora. Super! Nie będziesz musiała nigdzie wychodzić i bez poczucia winy będziesz mogła spędzić cały dzień na kanapie przed telewizorem.

Niestety, wiesz też, że wkrótce Twoją idyllę zakłóci nieunikniony ból głowy, który odbierze Ci całą przyjemność ze słodkiego leniuchowania. Kilka takich dni z rzędu i zaczynasz myśleć o samobójstwie. Nie Ty jedyna. Osób, które cierpią z powodu kaprysów pogody, jest mnóstwo. Zobacz, jak sobie poradzić w każdych warunkach atmosferycznych.

Prognoza: burza z piorunami

Uważaj na: zawał serca

Jesteś w trakcie treningu na świeżym powietrzu, gdy nagle w stojące nieopodal boiska drzewo uderza piorun. Wprawdzie nie trafił w Ciebie, ale i tak mógł Cię zabić.

„Istnieją podstawy, by przypuszczać, że w bezpośrednim sąsiedztwie wyładowania atmosferycznego, czyli pioruna, wytwarza się prąd elektryczny, który może zakłócić pracę serca – twierdzi dr Michael Cherington, założyciel Centrum Informacji o Piorunach przy Centura Health w Denver. – Naszym zdaniem około 10 procent ofiar burzy podpada pod tę właśnie kategorię“.

Co robić?

Nawet jeśli do końca treningu zostało już tylko 5 minut i masz okazję na życiówkę, nie ma co ryzykować. Musisz się jak najszybciej schować w zamkniętym pomieszczeniu, np. w pobliskim sklepie albo samochodzie. Po drodze omijaj z daleka stojące samotnie drzewa.

Jeżeli w czasie burzy jesteś w domu, nie zbliżaj się do telefonu i raczej nie bierz w tym czasie prysznica. Kabel telefoniczny i metalowe rury to doskonałe przewodniki elektryczne. "Zanim wyjdziesz na zewnątrz, poczekaj aż burza się skończy. Większość ludzi ginie od uderzenia pioruna na początku i pod koniec burzy" – mówi dr Cherington.

 

słońce, upał, lato, wakacje fot. shutterstock.com

Prognoza: gorąco i wilgotno

Uwaga na: trądzik i brzydki zapach

Wysoka temperatura i wilgotność powietrza sprawiają, że nasz organizm wydziela więcej tłuszczu i potu, co może prowadzić do zatkania porów i powstawania wyprysków (poznaj skuteczne sposoby na trądzik). Zwiększona potliwość sprawia, że po pewnym czasie nasze ciało zaczyna rozsiewać zapach nie do końca przystający do wizerunku zadbanej kobiety. To efekt działania bakterii rozkładających pot.

Co robić?

Aby zapobiec powstawaniu wyprysków, gdy na dworze jest duchota, musisz częściej myć twarz i ręce. Dobrym rozwiązaniem są płyny i żele do czyszczenia twarzy.

"W sprawie przykrego zapachu strategia polega na jak najczęstszym myciu się i używaniu antyperspirantów, najlepiej tych w sztyfcie. Zwykłe dezodoranty mogą zostać po prostu spłukane przez nadmiar potu" – radzi dr C. Lisa Kauffman, dermatolog z Georgetown University Medical Center.

bieganie fot. shutterstock.com

Prognoza: niż atmosferyczny

Uwaga na: bóle stawów

Spadek ciśnienia atmosferycznego wywołuje bóle u ludzi cierpiących na reumatyzm. Dr Thomas R. Cupps, reumatolog ze szpitala Georgetown University, zauważył, że w dni gdy panuje niżowa pogoda, do jego przychodni zgłasza się zdecydowanie więcej chorych niż w czasie wyżu.

Co robić?

"Ćwicz i nie przestawaj nawet w te pochmurne, ponure dni. Ćwiczenia aerobowe i siłowe zmniejszają nasilenie bólu" – wyjaśnia dr Cupps.

deszcz, para fot. shutterstock.com

Prognoza: deszcz

Uwaga na: ból głowy

Gwałtowny spadek ciśnienia atmosferycznego to jeden z wielu czynników mogących spowodować ból głowy. Według Davida Buchholza, profesora neurologii na Johns Hopkins University, „każdy ma jakiś próg wytrzyma- łości, po przekroczeniu którego reaguje bólem głowy. Jeśli zadziała ich zbyt wiele, lub któryś z nich zbyt mocno, głowa zaczyna Cię boleć“.

Co robić?

Jeżeli prognoza przepowiada deszcz i niskie ciśnienie, staraj się ograniczyć pozostałe czynniki mogące sprowokować ból. Te czynniki to stres, brak snu oraz takie produkty, jak czerwone wino, ser i czekolada. Pij też dużo wody. Jeżeli jesteś nawodniona, masz większe szanse na uniknięcie łupania czaszki. 

słońce, wakacje, krem do opalania fot. shutterstock.com

Prognoza: słoneczny weekend

Uwaga na: czerniaka

W powiedzeniu „spieczona na raka” jest więcej okrutnej prawdy, niż nam się wydaje. Ludzie, którzy wystawiają się na słońce rzadko, a ponadto mają tendencję do opalania się „na czerwono”, są najbardziej narażeni na czerniaka (najbardziej niebezpieczny złośliwy nowotwór skóry).

Osoby często przebywające na słońcu zdecydowanie częściej są narażone na znacznie łagodniejszą postać nowotworu – raka podstawnokomórkowego.

Dlatego dla przeciętnej kobiety najbardziej ryzykownym zachowaniem jest spędzanie całego tygodnia w zamkniętych pomieszczeniach, a następnie cotygodniowy wyjazd na weekend, gdzie korzysta ze słońca bez umiaru. Poznaj też zasady zdrowego opalania.

 

bieganie fot. shutterstock.com

Prognoza: zachmurzenie

Uwaga na: depresję

Kiedy niebo jest granatowe od ciężkich, nisko wiszących chmur pogarsza się też nastrój człowieka. Większość ludzi potrafi samodzielnie przetrwać okres jesienno-zimowego spadku nastroju, jednak u niektórych osób, szczególnie podatnych na wpływ pogody, rozwija się wówczas klasyczna postać depresji, którą trzeba leczyć farmakologicznie lub za pomocą psychoterapii.

Co robić?

Nie daj się zaskoczyć. Jeżeli wiesz, że źle znosisz długie i ciemne zimowe wieczory, już jesienią zaplanuj, jak sobie z tym poradzić. Np. umów się sama ze sobą, że będziesz więcej chodziła do kina, najlepiej na komedie.

Doskonałym sposobem jest też wykupienie karnetu na basen albo na siłownię. Wysiłek fizyczny poprawi Ci nastrój i pozwoli przetrwać do wiosny.

 

wiatr fot. shutterstock.com

Prognoza: słońce i wiatr

Uwaga na: spierzchnięte usta i wysuszoną skórę

Wystawianie się na działanie słońca i wiatru wysusza skórę i sprawia, że wyglądasz starzej.

Co robić?

Żeby zabezpieczyć usta przed wysuszeniem i spękaniem, smaruj je pomadką ochronną. Smaruj się przed wyjściem za zewnątrz, a nie dopiero wtedy, gdy usta już ci spękają. Poznaj też patenty WH na piękne usta.

Przed przesuszeniem skóry uchronią Cię kremy nawilżające. Krem do twarzy stosuj przed wyjściem na powietrze, a profilaktycznie po każdej kąpieli nawilżaj całe ciało oliwką, która zatrzyma wodę w skórze i zapobiegnie jej wysuszeniu. 

 

kobieta, przeziębienie, grypa, choroba fot. Dirima 2015/shutterstock.com

Prognoza: mróz

Uwaga na: cieknący nos

Na mrozie wszyscy stają się „pociągający”, jeśli jednak z Twojego nosa leje się jak z zepsutego kranu, może to być objaw alergii i warto zasięgnąć porady specjalisty alergologa.

Co robić?

Jeżeli mróz jest naprawdę siarczysty, najlepiej owiń sobie twarz (usta i nos również) szalikiem. Wciągając zimne powietrze przez tak zaimprowizowany filtr, ogrzejesz je trochę i nie wyziębisz tak szybko organizmu.

zima fot. shutterstock.com

 Prognoza: śnieg

Uwaga na: życie

Tak pozornie niegroźna czynność, jak odśnieżanie chodnika przed domem, może być przyczyną śmierci. Nie wierzysz? W 1992 roku w Detroit zanotowano 17 przypadków śmierci wskutek zawału serca w takich właśnie okolicznościach.

Co robić?

Lepiej poproś o odśnieżenie męża, chłopaka, syna lub brata. Na wypadek gdybyś jednak zdecydowała się uprzątnąć chodnik samodzielnie, pamiętaj o 5-10-minutowej rozgrzewce przed rozpoczęciem pracy.

Staraj się też unikać dźwigania mokrego, ciężkiego śniegu. Zawsze lepiej go spychać, niż nabierać na szuflę i odrzucać. Po prostu udawaj, że jesteś pługiem śnieżnym.

dom, mieszkanie, stopy, skarpetki, zima, jesień fot. shutterstock.com

Prognoza: gołoledź

Uwaga na: złamania i stłuczenia

Śnieg jest niebezpieczny, ale w porównaniu z lodem wydaje się łagodny jak baranek. Wbrew pozorom, nie tylko starsi ludzie łamią się na oblodzonych chodnikach i ulicach.

Zazwyczaj nie wychodzą oni bowiem w te dni z domu, natomiast młodsze, pewne siebie kobiety ryzykują... I kończy się to złamaniami, zwichnięciami i stłuczeniami. Szczególnie, jeśli mają na sobie najnowsze kozaki na obcasie.

Co robić?

Najlepiej nie wychodź z domu, jeżeli już jednak musisz wyjść, weź ze sobą kilka garści piasku dla kota (byle nie używanego!). W szczególnie śliskich miejscach zawsze będziesz mogła sypnąć pod nogi. Ułatwisz tym życie sobie i innym. Stawiaj też krótsze kroki – znacznie łatwiej wtedy utrzymać równowagę.

Staraj się nie mieć nic w rękach. Zamiast teczki czy torby, weź plecak i załóż obie szelki na ramiona. Z pustymi rękami łatwiej Ci będzie utrzymać równowagę. Torba na ramię potrafi zadziałać jak wahadło i dodatkowo wytrącić Cię z równowagi.

Nie zakładaj butów na skórzanej podeszwie. Są one tak śliskie, że aż dziwne, że nart nie pokrywa się skórą.

Załóż rękawiczki. W razie upadku chociaż trochę ochronią Ci ręce.

fot. Evgeny Atamanenko 2015/shutterstock.com fot. Evgeny Atamanenko 2015/shutterstock.com

Prognoza: pierwszy mroźny dzień

Uwaga na: przeziębienie i grypę

Kiedy nadchodzi pierwsza fala mrozów, większość z nas uszczelnia okna i nie otwiera ich aż do wiosny. Jednak brak świeżego powietrza w domu sprawia, że bakterie iwirusy dłużej szwendają się po Twoim domu. Dodatkowo kaloryfery wysuszają powietrze, a co za tym idzie, schnie też śluzówka w ustach i nosie, co sprzyja złapaniu infekcji.

Co robić?

Regularnie wietrz mieszkanie. Często myj ręce, nie przecieraj oczu. „W zdecydowanej większości przypadków, wirusy i bakterie powodujące przeziębienie i grypę dostają się do naszych organizmów za pośrednictwem dłoni” – wyjaśnia dr Tony Kuzel z Medical College w Virginii. Zobacz też, jak wzmocnić odporność.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij