Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Meteopatia: gdy chorujesz na niepogodę

Jeśli wiosną częściej odczuwasz rozdrażnienie lub bóle głowy, w pracy masz problemy z koncentracją i dokuczają Ci zaburzenia snu, możesz cierpieć na meteopatię. Skutecznym lekarstwem okazują się zdrowa dieta i trening. Zobacz, jak w prosty sposób zmniejszyć dolegliwości.

WH 2015-04-30
meteopatia fot. ra2studio 2015/shutterstock.com

Masz wrażenie, że Twoje samopoczucie zależy od pogody. Zwłaszcza wiosną częściej odczuwasz ból w kościach, rozdrażnienie lub bóle głowy. Ciężko Ci się skupić w pracy i gorzej sypiasz. Czy jesteś meteopatką? Czy w ogóle można być chorym na pogodę?

Diagnoza

Meteopatia, nazywana również meteoropatią, nie jest chorobą. To zwiększona wrażliwość na zmiany w pogodzie. Częstsza u kobiet poddanych naturalnej huśtawce hormonalnej, obciążonych chorobą lub pracujących w silnym stresie. Im bardziej jesteś osłabiona, tym mocniej Twoje samopoczucie zależy od... powietrza.

Rozwiązanie

Meteopatia jest trochę jak młodsza siostra alergii. Jeszcze nie urosła do rangi choroby, ale wyrosła na tym samym gruncie cywilizacyjnych zmian. Jeśli żyjesz w miejskiej dżungli, oddychasz powietrzem z klimatyzatora, pracujesz w stresie i poruszasz się, używając czterech kółek, a w mniejszym stopniu siły swoich mięśni, prawdopodobnie możesz mocniej reagować na wiatr, deszcz lub ciśnienie. Zwłaszcza wiosną, gdy aura jest zmienna jak Ty w czasie PMS.

Dieta

Tego unikaj: badania pokazują, że 3/4 osób dotkniętych tą dolegliwością to mieszkanki miast, które większość czasu spędzają w biurze, pracują pod presją, a z żołądka robią śmietnik. „Osłabiony organizm nieprawidłowo reaguje na szybkie zmiany pogody i długości dnia” – mówi Anna Martynuska, biometeorolog z IMGW w Warszawie.

Dlatego meteopatia dotyka również przewlekle chorych np. na astmę, alergię, nadciśnienie czy cukrzycę.Nie ma tabletki na nagłe zmiany frontów atmosferycznych czy temperatur, ale jeśli wprowadzisz pewne zmiany, możesz zmniejszyć dolegliwości. Przede wszystkim wysypiaj się i i jedz o ściśle określonych porach, a nie wtedy, gdy wilczy głód każe zagryźć pączka śledziem. Zrób też listę produktów „must have”.

To jedz: pracując w stresie, częściej sięgasz po przekąski. Wybieraj takie, które pomogą Ci obniżyć napięcie. Im mniejsze, tym większa odporność na zmiany pogodowe. Banany to bogactwo magnezu i potasu (rzuć okiem na przepisy z bananem w roli głównej), a pestki słonecznika zdrowych tłuszczów, witamin z grupy B i wapnia, który pomaga właściwie dotlenić organizm. Mini kompendium wiedzy o pestkach, nasionach i kaszach znajdziesz na naszej stronie.

Ruch

Wyjdź z biura: musisz nauczyć swój organizm na powrót żyć w naturalnym środowisku – tylko wtedy uodpornisz się na zmiany pogodowe. Staraj się codziennie spacerować, a w deszczowe dni pływać Pływanie zmusza do pracy wszystkie partie mięśni, a jednocześnie pozytywnie wpływa na układ nerwowy, obniżając poziom stresu. W dni treningowe warto wzbogacić dietę w mięso. Wołowina to źródło pełnowartościowego białka, które odżywi mięśnie, oraz witaminy B, która wyciszy emocje.

Memo WH

Lepiej nie myśleć o meteopatii jako o pewnej przypadłości, z którą trzeba nauczyć się żyć. Nawet jeśli dopiero zauważasz u siebie reakcje na zmiany pogodowe, pamiętaj, że zawsze mają one tendencję rozwojową. Właściwą dietą i ćwiczeniami zmniejszysz dolegliwości.

WH 03/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij