Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Jod: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Niedobór jodu niesie ze sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji, m.in. zaburzenia w funkcjonowaniu tarczycy czy nieuzasadnione tycie. Zaopatrzysz się w ten pierwiastek nie tylko spacerując po nadbałtyckich plażach. Sprawdź.

WH 2016-07-26
sól fot. shutterstock.com

Chociaż nie potrzebujesz go wiele, jod to kolejny pierwiastek, który jest niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kumuluje się w tarczycy, wspomagając produkcję ważnych hormonów. W związku z tym odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego.

Może też sporo namieszać w kwestii Twojego odchudzania. Jest odpowiedzialny także za utrzymanie stałej temperatury ciała, pracę mięśni, pracę układu nerwowego i krążenia. Pierwiastek ten ma ponadto działanie uspokajające. Przede wszystkim u dzieci, ale u dorosłych również – usprawnia pracę mózgu i wpływa pozytywnie na pamięć i koncentrację.

Niedobór

To przez niedobór jodu stajesz się powolna i nie masz na nic siły. Ubytek tego minerału skutkuje również tym, że nie możesz się na niczym skoncentrować i marzniesz w ciepłe dni. Niedobór sprawia również, że pojawiają się częściej infekcje dróg oddechowych (stąd częsta chrypka), a Twoje włosy i paznokcie stają się suche i łamliwe.

Poza tym brak jodu może negatywnie wpływać na płodność i późniejsze utrzymanie ciąży. Najwięcej jodu złapiesz, spacerując po nadbałtyckiej plaży, dlatego na jego niedobór narażone są przede wszystkim osoby mieszkające na południu kraju.

Dzienne zapotrzebowanie

Codziennie potrzebujesz 160 µg jodu. Jeśli spodziewasz się dziecka – dzienne zapotrzebowanie na jod wzrasta do 185 µg, a jeśli karmisz – 200 µg.

Nadmiar

O nadmiar jodu w organizmie musiałabyś się naprawdę postarać, bo dopiero kilkudziesięciokrotnie przekroczona norma daje objawy przedawkowania, tj.: ból głowy, biegunka czy wysypka. Preparaty z jodem zażywaj jedynie po konsultacji z lekarzem.

Najlepsze źródła

Sól sprzedawana w sklepach jest najczęściej jodowana i stanowi bogate źródło tego niezbędnego mikroelementu. Nie rzucaj się jednak na solniczkę, bo zbyt duża ilość soli kuchennej niesie ze sobą szereg chorób.

Lepiej sięgnij po ryby morskie. W dorszu i mintaju znajdziesz ponad 100 µg jodu w 100 gramach. Sięgaj też po makrele, sardynki czy śledzia. Pierwiastek ten znajdziesz także w przetworach mlecznych.

Warto też dietę uzupełnić o urlop nad Bałtykiem. Jeśli jesteś raczej z tych, co wolą z plecakiem przemierzać góry, wykąp się od czasu do czasu w wodzie z dodatkiem solanki. Jod wchłania się nie tylko od wewnątrz, ale i również od zewnątrz.

Taka kąpiel sprawi, że przez rozszerzone pory Twój organizm pozbędzie się toksyn i jednocześnie wchłonie zawarte w roztworze składniki mineralne. Na dodatek twoja skóra będzie bardziej nawilżona, jędrna i gładsza.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij