Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Złe samopoczucie: jak poprawić sobie humor jesienią?

Jedyne, na co masz ochotę, to założyć ciepłe skarpety, owinąć się kocem i z kubkiem herbaty zasiąść przed telewizorem. Zobacz, jak szybko uporać się ze złym nastrojem i jesienną chandrą. Oto przepis na dobry humor.

WH 2014-10-01
jesień, bieganie, biegaczka fot. shutterstock.com

Diagnoza

Jeśli Tobie nie przyszło to do głowy, to pewnie niejedna koleżanka w ramach koleżeńskiej porady zaproponowała, żebyś udała się do lekarza, „bo to na pewno depresja”! Być może. Ale najpierw spróbuj poradzić sobie sama. Jeśli się uda, to znaczy, że był to tylko zwykły, zimowy spadek nastroju.

Rozwiązanie

Taki stan zwykle zaczyna się pojawiać późną jesienią, gdy ilość światła słonecznego drastycznie się zmniejsza. Sterowany właśnie światłem zegar biologiczny trochę się rozregulowuje i dlatego wszystkie Twoje drogi w ciągu dnia prowadzą do łóżka. Dodatkowo, organizm produkuje mniej serotoniny – hormonu szczęścia, stąd Twój melancholijno-depresyjny stan.

Dieta

Tego unikaj

Masz kiepski nastrój, nic Ci się nie chce, zawieszasz więc na chwilę doskonale znane zasady i w desperackiej próbie znalezienia pocieszenia pozwalasz sobie na wyjątkowo niezdrowe uczty. Słodkie ciasteczka, nutella prosto ze słoika, cukierki... Słodycze przecież tak szybko poprawiają nastrój!

Ale nie tędy droga. Słodycze powinnaś teraz ograniczyć bardziej niż w innych porach roku. W przeciwnym wypadku nawet nie zauważasz, kiedy urosłaś o jeden rozmiar. To kolejny powód do zmartwień. Błędne koło.

To jedz

Niektóre produkty spożywcze naprawdę poprawiają humor! Częściej niż w lecie kupuj ryby. Jak podaje Europejska Rada Informacji o Żywności, składniki tłuszczu rybiego obniżają podatność na depresję oraz poprawiają nastrój. Jedz orzechy włoskie, również bogate źródło kwasów omega-3. Jesienią i zimą są tańsze.

Dodaj też zielonego koloru na talerz. Szparagi, brokuły, szpinak i fasola są bogate w kwas foliowy, a gdy poziom tego kwasu spada, zwiększa się skłonność do depresji. Zielone warzywa zawierają też dużo witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na system nerwowy. Znajdziesz je także w ziemniakach.

Przepis na poprawę humoru? Carpaccio z buraka! Rozrzuć na talerzu rukolę. Nożem do parmezanu pokrój ugotowanego buraka w cieniutkie plastry i ułóż na rukoli. Posyp włoskimi orzechami. Połam palcami kozi ser i skrop oliwą. Voila!

Przejdź na kolejną stronę i sprawdź pozostałe sposoby na jesienną deprechę.

 

kobieta na bieżni fot. shutterstock.com

Wysiłek fizyczny poprawia nastrój

Aktywność fizyczna zwiększa wydzielanie wspomnianej na wstępie serotoniny. Obniżenie nastroju zimą może więc, przynajmniej częściowo, wynikać z braku ruchu. Wiatr, deszcz, śnieg i mróz skutecznie odstraszają przed wyjściem z domu.

Na szczęście nie musisz z niego wychodzić, żeby się poruszać – możesz przecież ćwiczyć w domu. Świetnie sprawdzi się rowerek stacjonarny albo bieżnia. Najlepiej ustawione pod oknem, żeby dodatkowo się doświetlić.

Doskonale na poprawę nastroju działają również ćwiczenia siłowe, jeśli więc masz w domu ławeczkę i jakieś przyrządy, wykonaj jeden z naszych pobudzających treningów, np. trening z kettlebellem, trening body pump albo trening bokserski.

Lekarze z Mayo Clinic podpowiadają, że poprawić nastrój może też zwykła codzienna aktywność. Przekonaj się, że wyjście na dłuższy spacer czy zwykłe grabienie liści też może przywrócić uśmiech na Twojej twarzy.

Zwykły leń, jesienno-zimowe przesilenie czy depresja?

Jak odróżnić zwykłego „lenia” od jesienno-zimowego przesilenia, a przesilenie od choroby depresyjnej? Ważną cechą przesilenia jest alienowanie się od ludzi. „Leń” sprowadza się głównie do obowiązków. Jeśli jednak odgradzasz się od ludzi i świata dłużej niż 2 tygodnie, zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu. W przypadku poważnych przesłanek skieruje Cię do specjalisty.

WH 01/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij