Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak sól kuchenna wpływa na Twoje zdrowie?

Też uwielbiasz słone przekąski? Dosalasz sałatki, kanapki i zupy? Szczypta tu, szczypta tam i nagle okazuje się, że w diecie mamy nawet 3-krotnie więcej soli, niż jest to zalecane przez WHO. Nadciśnienie to tylko jedno z zagrożeń, jakie niesie ze sobą takie odżywianie – poznaj pozostałe.
KD 2015-01-24
fot. Melica 2015/shutterstock.com fot. Melica 2015/shutterstock.com

Nie jest dobrze. Najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie naukowym „The New England Journal of Medicine” wykazały, że co roku nawet 1,65 milionów zgonów związanych jest ze zbyt dużym spożyciem sodu. Okazuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych około 10% wszystkich zgonów związanych z chorobami serca wynika z nadmiernej ilości spożywanego sodu.

W Polsce nie jest lepiej. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, spożycie soli w naszym kraju 2 a nawet 3-krotnie przekracza ilość zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia. Na dodatek w badaniach nie brano pod uwagę żywności pochodzącej z sektora gastronomicznego, więc faktyczne spożycie chlorku sodu jest jeszcze wyższe.

Sól ma fatalny wpływ na Twój organizm. Wraz z naszym ekspertem, lekarką i dietetyczką Kristin Kirkpatrick postanowiłyśmy przygotować listę z najczęstszymi zagrożeniami, na które się wystawiasz, konsumując za dużo soli. Za dużo soli w Twoim codziennym menu może skutkować problemami z sercem i, jak pokazują statystyki, przyczyniać się do przedwczesnej śmierci. Przeczytaj poniższą listę, by uświadomić sobie, że naprawdę najwyższy czas ograniczyć nadmierne spożycie soli.

Wzdęcia

„Zbyt duża ilość sodu sprawia, że Twój organizm zaczyna zatrzymywać płyny, a to z kolei skutkuje wzdęciami” – tłumaczy nasz ekspert. Nie dość, że czujesz się ociężała, to tak też wyglądasz.

Nadciśnienie tętnicze

“Nadmiar płynów w organizmie zwiększa ciśnienie krwi” – mówi Kirkpatrick. Jak podaje raport opublikowany w 2011 r. w  czasopiśmie „British Medical Journal”, wiele różnorodnych badań wykazało „stały i bezpośredni związek między spożywaniem soli a wzrostem ciśnienia krwi”.

Autorzy raportu twierdzą, że zmniejszenie dziennego spożycia soli o 4,6 gramów (co równa się 1,840 miligramom sodu) zmniejszy ogólny poziom ciśnienia krwi. Z naukowego na nasze: im więcej soli spożywasz, tym masz wyższe ciśnienie krwi.

A wiesz, co jeszcze skutecznie pomoże Ci obniżyć ciśnienie krwi? Aktywność fizyczna! Zobacz, jak ruch i dieta wpływają na nadciśnienie tętnicze.

Udar mózgu

Te same badania opublikowane we wspomnianym już „British Medical Journal” wykazały, że wysokie ciśnienie krwi może prowadzić do wzrostu ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

Ochota na słone

Z czasem Twoje kubki smakowe przyzwyczajają sie do słonego smaku, co oznacza, że będziesz chciała coraz więcej soli. „W ludziach może rosnąc ochota na sól i coraz bardziej słone potrawy, jeśli spożywają  jej duże ilości” – potwierdza dietetyczka.

Obciążone nerki

„Wyższe ciśnienie krwi może także prowadzić do niewydolności nerek, ponieważ nadciśnienie dodatkowo obciąża tętnice nerkowe” – wyjaśnia nasz ekspert.

Jej słowa potwierdzają także badania z 2013 r., które ukazały się na łamach „Journal of the American Society of Nephrology”. Okazało się, że osoby cierpiące na chroniczne problemy z nerkami, poprawiły ich funkcjonowanie, zmniejszając ilość soli w diecie. Naukowcy podejrzewają, że  jej zwiększone przyjmowanie było w pierwszym miejscu przyczyną występowania problemów z nerkami.

Spadek zdolności kognitywnych

„Kiedy ciśnienie krwi wrasta, zaczynają się problemy z mózgiem” – zdradza dietetyczka. Jak podają badania z 2011 r. opublikowane w „Neurobiology of Aging”, dieta bogata w sól i siedzący tryb życia prowadzą do zaburzeń zdolności poznawczych w późniejszym wieku, a  to oznacza m.in. problemy z pamięcią i koncentracją.

Aby nie mieć nigdy problemów z koncentracją, pamięcią i inteligencją, poznaj 35 produktów, które utrzymają Twój mózg w formie na długie lata.

Choroby serca

W 2009 r. na łamach „British Medical Journal” opublikowano badania, które wskazywały, że wysoka ilość sodu w diecie jest bezpośrednią przyczyną chorób układu sercowo-naczyniowego. A najnowsze badanie pochodzące z lipca wykazało, że zbyt dużo soli w diecie podwaja ryzyko wystąpienia tych chorób u cukrzyków.

Ile soli możemy jeść?

Ile więc soli powinno się maksymalnie znaleźć w naszej diecie? Zgodnie z zaleceniami WHO nie powinniśmy spożywać więcej niż 5 gramów soli  na dobę (co równa się 2000 miligramów sodu). Taką ilość zawiera płaska łyżeczka do herbaty.

Pamiętaj jednak, że zalecana dawka obejmuje także sól zawartą w gotowych produktach, dlatego czytaj uważnie etykiety i zawsze sięgaj po te o jak najmniejszej ilości soli w składzie. Podczas przyrządzania posiłków spróbuj zastąpić sól aromatycznymi ziołami i przyprawami, a jeśli już używasz soli do gotowania – dodawaj ją pod koniec.

A czy stosujesz w swojej kuchni kurkumę? Ta indyjska przyprawa dba o piękną cerę, pomaga w walce z nowotworami, chorobami serca i demencją. Dowiedz się, dlaczego warto jeść kurkumę.

Tekst: Annie Daly, Katarzyna Dwornik

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij