Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak dbać o serce i uniknąć chorób układu krążenia?

Aktywność fizyczna (szczególnie bieganie), rzucenie palenia, dieta śródziemnomorska, optymizm… Jeśli nie dla własnego szczęścia i sylwetki, to zrób to dla swojego serca: poznaj pozostałe z 13 patentów na zdrowe serce.
MA 2015-01-13

Statystyki mówią same za siebie: choroby serca to najczęstsza przyczyna śmierci wśród kobiet – dotyczy aż 1/4 z nas. Trzy razy bardziej prawdopodobne jest, że zachorujemy na serce niż na raka piersi. Mimo to wciąż panuje powszechna opinia, że to zagrożenie zdrowotne dotyczy głównie mężczyzn. Z tego powodu zbyt wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, co im naprawdę grozi.

Zatem bijemy na alarm: z sercem nie ma żartów! Dlatego sprawdź nasze argumenty na rzecz zmiany nawyków na korzystniejsze dla Twojego serca i nie wahaj się – zacznij wprowadzać zmiany już teraz.

1. Staraj się ćwiczyć godzinę dziennie

Rozumiemy to – jesteś zajęta, ale ten nawyk niesie ze sobą niesamowite korzyści. Zgodnie z najnowszymi badaniami American Heart Association kobiety w każdym wieku, które angażowały się w umiarkowaną aktywność fizyczną przez 60 minut dziennie (lub intensywną aktywność przez 30 minut) były o 46% mniej narażone na choroby serca.

Poświęcanie godziny dziennie na ruch może wydawać się ogromnym wyzwaniem, ale wysłuchaj nas: nawet jeśli nie dasz rady dobić do 30 czy 60 minut każdego dnia, to nic straconego – autorzy badań twierdzą, że Twoje serce odniesie korzyści nawet z krótszego treningu. Tak dla ścisłości – Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom (CDC) zaleca 150 minut umiarkowanych ćwiczeń każdego tygodnia, a to daje około 20 minut wysiłku dziennie.

Jeśli utrzymanie regularnej aktywności fizycznej sprawia Ci szczególne problemy właśnie teraz, w czasie najzimniejszej pory roku, to wypróbuj nasze 4 patenty na kontynuowanie ćwiczeń zimą i nie daj się mrozowi!

2. Zacznij biegać

To prawda, że jakikolwiek rodzaj umiarkowanej lub intensywnej aktywności obniża ryzyko zachorowania, ale bieganie może mieć przewagę nad pozostałymi formami ruchu. Nowe badanie opublikowane w „Journal of the American College of Cardiology” wykazało, że jogging (nawet nieregularny i w wolnym tempie), może zmniejszyć prawdopodobieństwo śmierci z powodu choroby serca aż o 45%. Jak zawsze, najtrudniej jest zacząć. Wystarczy jednak spróbować – zobacz, jak zakochać się w bieganiu.

3. Zwróć uwagę na swoje zdrowie psychiczne

Oprócz wyraźnie odczuwalnego gwałtownego spadku nastroju przed miesiączką, zwróć też uwagę na inne zmiany w zakresie zdrowia psychicznego i porozmawiaj z lekarzem lub terapeutą, jeśli będziesz miała wrażenie, że coś jest nie tak.

Zgodnie z „Journal of the American Heart Association” kobiety w wieku poniżej 55 lat cierpiące na umiarkowaną lub ciężką depresję mają ponad dwa razy większe szanse na problemy z sercem (na przykład zawał). Jeśli z jakiegoś powodu wydaje Ci się, że możesz mieć do czynienia z kliniczną depresją – objawy obejmują między innymi stałe uczucie smutku i beznadziei trwające dłużej niż 2 tygodnie, myśli samobójcze i zmiany w zakresie jedzenia i spania  porozmawiaj z lekarzem lub terapeutą, którzy mogą Ci pomóc.

4. Rzuć palenie – na dobre

Wybacz, ale to po prostu trzeba powtarzać: zgodnie z kampanią American Heart Association o nazwie „Go Red” palenie papierosów zwiększa ryzyko chorób serca i udaru aż od dwóch do czterech razy w porównaniu z osobami niepalącymi. Dodatkowo u palących kobiet występuje aż o 25% większe prawdopodobieństwo, że zachorują na serce, w porównaniu z palaczami płci męskiej. Na pewno nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Dowiedz się, jak rzucić palenie.

5. Poświęcaj czas swojemu partnerowi

Zdrowy, udany związek może dosłownie chronić Twoje serce. Jedno z badań wykazało, że ludzie, którzy nie czują emocjonalnego wsparcia ze strony partnera, częściej chorują na zwapnienie tętnic wieńcowych, znane również jako stwardnienie tętnic, które może prowadzić do zawału serca.

Badacze uważają, że te wyniki mogą mieć coś wspólnego z faktem, że jeśli nie otrzymujesz wsparcia, to jesteś bardziej zestresowana, co z kolei ma zły wpływ na zdrowie Twojego serca. Dlatego zwróć szczególną uwagę na swój związek i zadbaj o to, żebyście wraz z partnerem byli dla siebie wyrozumiali i wspierający.

6. Szukaj pozytywnych stron

To nie oznacza, że musisz wybielać wszystko, co negatywne w Twoim życiu, ale optymizm i pogoda ducha są związane z niższym ryzykiem rozwoju chorób serca. Szczególnie w przypadku osób, które mają już historię takich chorób wśród członków swojej rodziny. W jaki sposób to pomaga? Badacze myślą, że pozytywne nastawienie może łagodzić stres, który jest podstępną przyczyną chorób serca.

7. Przejdź na dietę śródziemnomorską

Zadbaj o to, by na Twoim talerzu królowały świeże owoce i warzywa, źródła roślinnego białka, takie jak fasola czy orzechy oraz oliwa z oliwek. Dwa ostatnie produkty to świetne źródło jednonienasyconych, „dobrych” tłuszczów. Tłuszcze te pomagają utrzymać niskie ciśnienie krwi i niski poziom cholesterolu LDL, który przyczynia się do tworzenia płytek miażdżycowych blokujących tętnice.

Nic dziwnego zatem, że według badań opublikowanych w „The New England Journal of Medicine” ludzie stosujący dietę śródziemnomorską, bogatą w oliwę z oliwek i orzechy, są o 30% mniej narażeni na choroby serca.

8. Częściej uprawiaj seks

Wiemy, że nie potrzebujesz kolejnego powodu, by to robić, ale igraszki w pościeli, przynajmniej dwa razy w tygodniu, pomagają utrzymać niskie ciśnienie krwi i obniżają stres –a to dwa istotne czynniki ryzyka problemów z sercem. Już samo uczucie podniecenia zdaje się wywoływać wyrzut hormonów zwiększających przepływ krwi. A może potrzebujesz jeszcze większej zachęty? Jeśli tak, to sprawdź inne korzyści zdrowotne z uprawiania seksu.

9. Ogranicz słodkie napoje gazowane

Czas pozbyć się tego nawyku. Zgodnie z wynikami badań zaprezentowanych na spotkaniu European Heart Rhythm Association w Atenach nadmierne ilości słodkich napojów gazowanych mogą prowadzić do zaburzeń rytmu serca. Autorzy badania sądzą, że takie napoje (działające moczopędnie ze względu na dużą ilość cukru i kofeiny) wypłukują potas z organizmu – a odpowiednia ilość tego pierwiastka jest kluczowa dla utrzymania dobrego rytmu serca.

Dlatego postaraj się ograniczyć spożycie tych płynów tak bardzo, jak tylko dasz radę. Najlepiej całkiem. I nie przerzucaj się na te dietetyczne – sztucznie słodzone napoje są związane z przybieraniem na wadze i otyłością, która niesie ze sobą inny rodzaj ryzyka chorób serca.

10. Używaj nici dentystycznej każdego dnia

Według Academy of General Dentistry prawdopodobieństwo wystąpienia choroby serca u kobiety zwiększa się dwukrotnie, jeśli cierpi ona na zapalenie dziąseł. Bakterie z jamy ustnej mogą przedostać się do innych części ciała, co grozi stanami zapalnymi, które mogą zaszkodzić Twojemu sercu. Stosowanie nici dentystycznej to jeden z najlepszych sposobów na pozbycie się tych bakterii.

11. Nie łykaj zbyt wielu leków przeciwbólowych bez recepty

Zgodnie z badaniami opublikowanymi w „The Lancet” osoby, które przyjmują dziennie duże dawki niesterydowych leków przeciwzapalnych, jak ibuprofen, są bardziej narażone na atak serca lub śmierć w wyniku choroby tego organu – choć, tak dla ścisłości, jeden z grupy tych leków (naproksen) nie zdawał się działać w ten sam sposób. Jeśli odczuwasz tak duży ból lub dyskomfort, że stosujesz takie leki codziennie, porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat ryzyka i bezpieczniejszych alternatyw.

Dowiedz się więcej na temat bezpieczeństwa leków przeciwbólowych i poznaj proste sposoby na powracające bóle.

12. Pij więcej herbaty

Zielona i czarna herbata zawiera związki chemiczne, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Herbata może także zwiększyć wydolność tętnic, a popijanie jej przed snem jest doskonałym sposobem na zwalczanie stresu. Omijaj tylko butelkowe wersje, które mają często dużo cukru i zaparzaj ją sama.

13. Spróbuj wysypiać się każdej nocy

Cała sterta badań dowodzi, że niewystarczający odpoczynek w nocy jest związany z wystąpieniem chorób serca. Jedno badanie wykazało, że bezsenność może nieco zwiększyć ryzyko zawału serca, podczas gdy inne udowodniło, że niska jakość snu podwyższa prawdopodobieństwo wysokiego ciśnienia krwi – czynnika ryzyka zawału.

Sprawdź też inne sposoby na zdrowe serce – zobacz, jak o nie dbać.

Tekst: Esther Crain

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij