Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fosfor: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Fosfor wraz z wapniem i witaminą D odpowiada za mocne kości i zdrowe zęby. Znajdziesz go w żywności przetworzonej, ale są też inne sposoby na zadbanie o jego odpowiedni poziom w organizmie. Warto je poznać, bo zarówno skutki nadmiaru, jak i niedoboru fosforu wpłyną niekorzystnie na Twoje zdrowie

WH 2016-07-26
nabiał, mleko, ser, jajka fot. shutterstock.com

Fosfor to wielozadaniowy minerał, którego – zaraz po wapniu – masz w swoim organizmie najwięcej. Z wapniem i witaminą D tworzą trio, które odpowiada za kondycję układu kostnego. Zatem jeśli chcesz mieć zdrowe zęby i mocne kości, musisz o nim pamiętać.

Poza tym fosfor wchodzi w skład kwasów nukleinowych DNA i RNA, pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej i jest jednym ze składników wielu enzymów.

Niedobór

Jeśli zaczniesz odczuwać bóle mięśni, kości, a także nudności czy ogólne osłabienie, może to oznaczać, że Twojemu organizmowi brakuje fosforu. Objawami niedoboru są także zaburzenia układu nerwowego, m.in. drgawki, dezorientacja, zaburzenia świadomości. Na fluorozę narażone są głównie osoby cierpiące na niewydolność nerek.

Dzienne zapotrzebowanie

Najwyższe zapotrzebowanie na fosfor występuje u dzieci i nastolatków, ponieważ ich kości wciąż rosną. Ty w celu zaspokojenia potrzeb swojego organizmu powinnaś spożywać 700 mg fosforu na dobę. Wbrew pozorom nie jest to duża dawka i odżywiając się odpowiednio, jesteś w stanie ją spokojnie przyswoić.

Nadmiar

Zbyt duża ilość fosforu w diecie wypiera z organizmu i kości wapń, co może się skończyć osłabieniem kości i osteoporozą. Pamiętaj, że fosfor wspiera wchłanianie wapnia jedynie, gdy ilość fosforu w diecie jest zbliżona do ilości wapnia. Nie zapominaj też o witaminie D, która wspomaga wchłanianie obu tych pierwiastków i wspiera utrzymanie równowagi fosforowo-wapniowej.

Dodatkowo nadmiar fosforu może wypierać też inne ważne minerały z Twojego organizmu, m.in. cynk, magnez, żelazo czy miedź. Jeśli jest go za dużo, wywołuje też biegunki i wymioty.

Najlepsze źródła

Fosfor znajduje się w żywności wysokoprzetworzonej. Znajdziesz go w parówkach czy coli, ale tych produktów nie rekomendujemy. Pamiętaj natomiast, że fosfor znajdziesz w produktach, w których występuje także wysoki poziom wapnia.

Takie kombo występuje w mleku i nabiale. Poza tym wpleć do swojej diety chleb pełnoziarnisty, nasiona słonecznika, sezam, wędzone ryby, mięso i warzywa strączkowe. Strączki przed ugotowaniem namocz w wodzie, zwiększysz w ten sposób dostępność fosforu i innych składników mineralnych.

Zajrzyj do naszego leksykonu makroelementów i przeczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij