Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Fluor: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Fluor to pierwiastek, który chroni przed próchnicą, ale coraz częściej zaleca się stosowanie pasty do zębów bez fluoru. Dlaczego? Okazuje się, że łatwo go przedawkować, a nadmiar jest bardzo szkodliwy dla naszego organizmu. Nie znaczy to, że go nie potrzebujesz.

WH 2016-07-25
pasta do zębów fot. shutterstock.com

Fluor jest składnikiem większości past do zębów, ponieważ stosowany w niewielkich ilościach, wzmacnia szkliwo i tym samym chroni zęby przed niszczącym działaniem kwasów i próchnicą.

Wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie całego kośćca. Zwróć na niego szczególną uwagę, jeśli jesteś w ciąży. Fluor pomaga przyszłym mamom wchłaniać żelazo i tym samym zapobiega anemii.

Niedobór

Jeśli w Twoim organizmie zabraknie fluoru, dosięgną Cię przykre konsekwencje. Niedobór tego pierwiastka objawia się najczęściej osłabieniem szkliwa nazębnego i próchnicą zębów. Ale raczej nie obawiaj się takiej sytuacji, ponieważ zapotrzebowanie na fluor jest niskie i w większości przypadków w zupełności wystarczy ilość, jaką dostarcza Twoja codzienna dieta.

Nawet jeśli jako przyszła mama, chciałabyś się wspomóc suplementami fluorkowymi, skonsultuj to uprzednio z lekarzem, bo nadmiar fluoru jest bardzo szkodliwy.

Dzienne zapotrzebowanie

Odpowiedni poziom fluoru w organizmie dla dorosłej kobiety wynosi 3 mg dziennie. Dawkę taką spokojnie zapewni Ci Twoja codzienna dieta.

Przedawkowanie

Z fluorem nie ma żartów. Przedawkowanie tego minerału skutkuje fluorozą, czyli pojawieniem się żółtawych plam na zębach, które z czasem ciemnieją. Ale nie tylko Twoja jama ustna odczuje skutki nadmiaru fluoru.

Zbyt wysokie stężenie tego mikrolementu w organizmie może przyspieszyć procesy starzenia się, zaburzać prace tarczycy, doprowadzić do większej kruchości kości, osłabiać układ odpornościowy i wpływać na działanie układu nerwowego. Utrudnia wchłanianie magnezu i wapnia. Pamiętaj – co za dużo, to niezdrowo!

Najlepsze źródła

Fluor znajdziesz nie tylko w pascie do zębów. Zawiera go przede wszystkim woda pitna, ale znajdziesz go także w herbacie. Jeśli chodzi o jedzenie, fluor znajdziesz w rybach, produktach pełnoziarnistych i serach: żółtych, pleśniowych i topionych.

Pasta do zębów bez fluoru?

Nie zapominaj tez o paście do zębów i nie daj się zwariować. Zawartość fluoru w pastach do zębów nie jest szkodliwa. Pamiętaj jednak, że dzieci, ze względu na stężenie fluoru nie powinny korzystać z tej samej pasty, co dorośli. Zwróć też uwagę, jeśli jesteś mamą, by maluch zawsze dokładnie płukał buzię i nie połykał fluoru.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij