Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.2

Jak się dobrze wysypiać - co powoduje zmęczenie po przebudzeniu?

Przesypiasz całe noce, w dzień bez problemu ucinasz sobie drzemki, a mimo to nieustannie czujesz się zmęczona, jakbyś nie spała od tygodni? Zobacz, dlaczego Twój sen nie przynosi Ci odpoczynku.

WH 2014-02-02

Uczciwe przesypianie 8 godzin w nocy i ucinanie sobie krótkich drzemek w ciągu dnia niesie ze sobą mnóstwo korzyści: regenerujesz siły,  znikają worki pod oczami, we śnie możesz być nawet dziewczyną Ryana Goslinga, a co najważniejsze – Twój mózg ma czas na oczyszczenie i uporządkowanie przestrzeni. Najnowsze badania University of Rochester dowodzą, że sen bardzo skutecznie pomaga usunąć bałagan z Twojej głowy. Jeśli jednak dużo śpisz, a mimo to wciąż jesteś zmęczona, coś musi niszczyć Twój dobry sen.

 

Badania opublikowane w magazynie naukowym „Science” pokazują, że unikalna zdolność mózgu do oczyszczania się – znana jako system glimfatyczny – jest najbardziej aktywna podczas snu. Właśnie wtedy z mózgu usuwane są toksyny, które w innym wypadku kumulowałyby się, wywołując w końcu zaburzenia neurologiczne, takie jak choroba Alzheimera. Może właśnie dlatego tak dobrze czujesz się po ucięciu sobie krótkiej drzemki (pomijając, oczywiście, rozczarowanie, gdy pryskają senne marzenia o byciu panią Gosling).

Ale co jeśli o poranku Twojemu spojrzeniu daleko do świeżości, a umysł nie jest tak jasny, jak powinien? Za oknem wciąż o poranku zimno i ciemno, więc wstawanie z łóżka o tej porze roku staje się heroicznym wysiłkiem. To naturalna reakcja organizmu, który podpowiada Ci, że jesienią oraz zimą potrzebujesz więcej czasu w łóżku. Posłuchaj go i zapewnij sobie odpowiednią ilość snu - tutaj znajdziesz sprawdzone sposoby na dobry sen.

Jeśli jednak zasypiasz, gdzie tylko się da i na jak długo się da, a mimo to wciąż czujesz się zmęczona – któryś z opisanych poniżej 7 czynników może być winowajcą.

1. Odwodnienie

Bez odpowiedniej ilości płynów w organizmie ciśnienie krwi spada, spowalniając szybkość dostarczania tlenu do mózgu – to sprawia, że czujesz się znużona. Sprawą indywidualną jest, ilu litrów potrzebujesz, aby dobrze się nawodnić. Zalecana ilość to 3-6 szklanek napojów na bazie wody (wlicza się w to kawa i herbata). Średnio powinnaś odwiedzać toaletę przynajmniej 3 razy dziennie.

2. Niedoczynność tarczycy

Niedoczynność występuje, kiedy tarczyca – gruczoł kontrolujący uczucia senności i głodu – nie jest wystarczająco aktywny. To ją możesz obwiniać o kolejne zaspanie do pracy, choć sama nie zdiagnozujesz jej z całą pewnością. Trudno stwierdzić tę dolegliwość bez wizyty u lekarza, ale już proste badanie krwi pozwoli wykryć nieprawidłowości w pracy gruczołu. Jeśli więc pomimo wysypiania się, wciąż czujesz się zmęczona, zarejestruj się na wizytę u specjalisty endokrynologa.

3. Alkohol

Ponad połowa z nas sięga po szklankę piwa lub lampkę wina 3-4 razy w tygodniu, żeby zrelaksować się po ciężkim dniu. Chociaż początkowo alkohol rzeczywiście pozwala Ci się rozluźnić, w dłuższej perspektywie zagraża jakości Twojego snu – nawet jeśli wylegujesz się w łóżku przez zalecanych 7-8 godzin. Związki chemiczne zawarte w alkoholu zakłócają cykl snu, nie pozwalając Ci wejść w jego głęboką fazę. Trzymaj się z dala od kieliszka, przynajmniej przed położeniem się do łóżka.

4. Bezdech śródsenny

To zaburzenie dotyka 3-7% populacji. Dotknięci nim budzą się z powodu zatrzymania oddechu od 5 do 100 razy na godzinę. Brzmi dość przerażająco i faktycznie nie należy tego problemu lekceważyć, bo może mieć groźne konsekwencje (niedotlenienie organizmu, podwyższone ciśnienie krwi, większa podatność na choroby układu krążenia i infekcje, problemy z koncentracją itp.),  a dodatkowo z powodu bezdechu potrzebujesz dużo więcej snu, ponieważ jego jakość jest niska.

Problem w tym, że nie pamiętasz swoich seryjnych przebudzeń w nocy, więc trudno Ci się zorientować, że cierpisz na to zaburzenie. Głośne chrapanie, nadwaga czy ból głowy po przebudzeniu (spowodowany nocnym niedotlenieniem mózgu) – to wszystko mogą być objawy bezdechu. Jeśli coś z tej listy dotyczy Ciebie – porozmawiaj z lekarzem.

5. Zbyt długie drzemki

Popołudniowa sjesta może ocalić Cię przed niejednym kryzysem, ale czas jej trwania jest kluczowy. Zostało klinicznie udowodnione, że przywracająca energię jest tylko drzemka o długości do 30 minut. Jeśli po tym czasie się nie obudzisz, wejdziesz na następną godzinę w fazę REM. Pobudka w środku cyklu snu sprawi, że przez resztę dnia będziesz oszołomiona i skołowana. Jeśli więc masz ochotę na drzemkę dłuższą niż dwa kwadranse, zarezerwuj na nią 1,5 godziny.

6. Zły nastrój

Większość osób cierpiących na depresję nie tylko czuje się zdołowana i przybita, ale też jest senna przez większość czasu. Ale jest w tym pewien haczyk: depresja niekoniecznie sprawia, że więcej śpisz – ona po prostu sprawia, że trudniej jest Ci rano wstać z łóżka, co może prowadzić do nadmiaru snu, który nie przynosi jednak oczekiwanego relaksu i odpoczynku. Więc jeśli zauważyłaś u siebie brak energii do zmagania się z codziennymi sprawami, wybierz się do swojego lekarza rodzinnego – nie zaszkodzi sprawdzić, czy wszystko jest w porządku.

7. Niedobór minerałów

Magnez odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Jest też odpowiedzialny za zdrowe mięśnie oraz  koncentrację – jego niedobór może wywoływać u Ciebie apatię i ospałość. Uzupełniaj jego poziom, jedząc liściaste warzywa oraz orzechy, które są jego bogatym źródłem. Mogą też pomóc różnego rodzaju naturalne suplementy. Zobacz, jakie my przygotowaliśmy dla Ciebie w artykule "Przekąski na dobry sen".

zdjęcie: Pressmaster 2014/shutterstock.com

WH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij