Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

Cynk: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Piękne włosy i mocne paznokcie to zasługa m.in. cynku. Poza tym ten pierwiastek wzmacnia odporność, pomaga w potreningowej regeneracji i zwiększa libido. A jakie są skutki niedoboru cynku? Sprawdź w naszym leksykonie.

WH 2016-07-28
ostrygi, owoce morza fot. shutterstock.com

Twój organizm nie potrzebuje wiele cynku, żeby funkcjonować na pełnych obrotach. Z drugiej strony ciężko uzupełnić jego niedobory, bo w produktach, które jemy na co dzień nie ma go zbyt wiele. Warto mieć na uwadze jego uzupełnianie, bo ten mikroelement wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu na wiele sposobów. Poza tym sprawia, że jesteśmy piękniejsze. I mamy większą ochotę na seks.

Zwróć szczególna uwagę na cynk, jeśli intensywnie trenujesz. Ten pierwiastek pomaga Twoim mięśniom się zregenerować, dlatego jest jednym ze składników ZMA – kompleksu witamin i minerałów dla sportowców.

Niedobór

Brak odpowiedniego poziomu cynku w organizmie może spowodować, że zaczniesz mieć problemy z pamięcią i koncentracją. Niedobór tego pierwiastka może również negatywnie wpłynąć na Twój wygląd.

Bez odpowiedniego poziomu cynku cera staje się sucha i nabiera skłonności do łuszczenia się. Możesz mieć też większe problemy z trądzikiem. A jeśli dodatkowo zauważyłaś, że masz ostatnio łamliwe paznokcie, a na szczotce zostaje coraz więcej włosów, to znak, że powinnaś zadbać o dostarczenie sobie większej dawki cynku.

Dzienne zapotrzebowanie

Chcąc utrzymać odpowiedni poziom cynku w organizmie, powinnaś spożywać go od 15 do 30 mg dziennie, najlepiej przy każdym posiłku. Dwunastogodzinna przerwa w dostawie tego mikroelementu powoduje spadek jego stężenia we krwi aż o 50%.

Przedawkowanie

Jeśli odżywiasz się zdrowo i nie stosujesz suplementów diety w nadmiarze, nie grozi Ci przedawkowanie. Zresztą nie warto doprowadzać się do takiego stanu, bo przyjmując cynk w zbyt dużych ilościach możesz szybko osłabić organizm. Poskutkuje to nudnościami i częstymi biegunkami.

Najlepsze źródła

Lubisz owoce morza? To właśnie w ostrygach i małżach znajdziesz potężną dawkę tego mikroelementu – 100 gramów ostryg dostarczy Ci niezbędnej dawki cynku aż na 5 dni. Jeśli nie jesteś fanką frutti di mare, sięgnij po ogórki, kapustę i zielony groszek. Sporo cynku znajduje się także w wątróbce, żółtku jajka oraz orzechach.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij