Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.4

Cukier niejedno ma imię: lista synonimów

Melasa, inulina, syrop glukozowo-fruktozowy… To niektóre z nazw, pod którymi kryje się nasz wróg numer 1 – cukier. Poznaj pozostałe i zobacz, dlaczego nie wszystkie kryształy są najlepszymi przyjaciółmi kobiet.

Michał Gołębiewicz 2015-02-03
fot. Jamie Chung fot. Jamie Chung

5% cukru

Zalecane przez WHO dzienne spożycie cukru na poziomie maksymalnie 5% wszystkich kalorii to przy naszych zwyczajach żywieniowych mocno wyśrubowany wynik. Żeby go osiągnąć, będziesz musiała odstawić nie tylko czysty cukier (zobacz, co kryje się w łyżeczce cukru), słodycze czy napoje gazowane, ale również sięgnąć po źródła mniej oczywiste.

Niezbędna będzie uważna lektura etykiet wszystkich produktów żywnościowych, do których dodaje się mnóstwo cukru pod najróżniejszymi nazwami. Żeby pomóc Ci go zidentyfikować, poniżej podajemy ich wyczerpującą listę.

Jeśli bardzo brakuje Ci słodkiego smaku, możesz sięgać po naturalne słodziki: stewię, ksylitol czy erytrol (erytrytol). Nie wydają się mieć negatywnych konsekwencji dla zdrowia, chociaż ksylitol w dużych ilościach może drażnić przewód pokarmowy.

Częściej i odważniej sięgaj po przyprawy, których intensywny smak może pomóc Ci zapomnieć o braku słodkiego. Do takich eksperymentów szczególnie nadaje się cynamon czy kardamon.

A czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego nie wyobrażasz sobie dnia bez cukru, choć wiesz, że jest przyczyną wielu chorób i prowadzi do otyłości? Czy to kwestia słabej woli? Dowiedz się więcej na temat uzależnienia od cukru i dowiedz się, jak przestać jeść słodycze i cukier.

cukier fot. Sea Wave 2015/shutterstock.com

Słodkie synonimy

Producent nie może ukryć obecności cukru w swoim wyrobie, ale może różnie go nazwać. Dlatego, studiując przed zakupem etykiety, szukaj tych nazw. Jedne będą brzmieć naukowo, drugie wywołają wrażenie wręcz korzystnych dla zdrowia, ale wszystkie znaczą jedno: cukier.

  • cukier brązowy,
  • cukier demerara,
  • cukier inwertowany,
  • cukier organiczny,
  • cukier palmowy,
  • cukier puder,
  • cukier trzcinowy,
  • cukier waniliowy,
  • cukier wanilinowy,
  • cukier winogronowy,
  • dekstroza,
  • fruktoza (krystaliczna),
  • galaktoza,
  • glukoza,
  • insulina,
  • karob,
  • laktoza,
  • mascobado,
  • muscovado (cukier z Barbados),
  • maltodekstryna,
  • maltoza,
  • mannitol,
  • melasa,
  • melasa buraczana,
  • miód,
  • słód jęczmienny,
  • słód ryżowy,
  • sorbitol,
  • sukroza,
  • syrop cukru inwertowanego,
  • syrop buraczany,
  • syrop daktylowy,
  • syrop glukozowo-fruktozowy,
  • syrop klonowy,
  • syrop kukurydziany,
  • syrop z agawy,
  • syrop z melasy,
  • syrop z sorgo,
  • turbinado,
  • zagęszczony sok owocowy,
  • złoty syrop.
fot. Oksana Shufrych 2014/shutterstock.com fot. Oksana Shufrych 2014/shutterstock.com

Wybierz swoją truciznę

Syrop glukozowy-fruktozowy

Oskarża się go, że jest gorszy od zwykłego cukru, ponieważ zawiera fruktozę. Jednak najczęściej używane odmiany syropu zawierają jej 55% albo 42%, a więc podobną ilość, co zwykły cukier (50%).

Problem leży więc raczej w tym, że jest powszechnie używany do dosładzania żywności i zjadasz go o wiele za dużo. Czytaj uważnie etykiety i jeśli tylko możesz, wystrzegaj się go.

Syropy: klonowy, daktylowy, z agawy

Są uważane za zdrowe zamienniki cukru, ale my nie jesteśmy do nich przekonane. Owszem, mają lekką przewagę nad zwykłym cukrem, ponieważ zawierają niewielkie ilości witamin i minerałów, ale trudno uznać je za ich dobre źródło. Zawierają za to sporo fruktozy – syrop z agawy nawet do 85%, dlatego je sobie odpuszczamy.

Miód

Nie mamy wątpliwości i jemy miód ze względu na jego rozliczne prozdrowotne właściwości (pamiętaj, że traci je pod wpływem wysokiej temperatury i wtedy zostaje z niego praktycznie sam cukier). Oczywiście jemy go z umiarem.

Owoce

Jeśli jesteś zdrowa, naturalne cukry w ilościach zawartych w owocach raczej nie mogą Ci w żaden sposób zaszkodzić. Przed negatywnymi konsekwencjami chroni zawarty w owocach błonnik, który spowalnia przyswajanie cukrów i redukuje skok insuliny.

Tego efektu nie zagwarantują Ci już soki owocowe, zwłaszcza z koncentratów, dlatego z wyjątkiem okazjonalnej szklanki soku ze świeżych owoców raczej wykreślamy je z menu (możesz wypróbować nasze przepisy na świeże soki i koktajle).

WH 01/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij