Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Co pomoże na niskie ciśnienie?

Często masz zawroty głowy, zwłaszcza gdy szybko wstajesz z łóżka lub fotela? Cierpisz na meteoropatię? Dokucza Ci senność, masz zimne dłonie i stopy? Ktoś Ci kiedyś powiedział, że to pewnie niedociśnienie. To możliwe. Zobacz, jak powinny wyglądać dieta i trening osoby cierpiącej na hipotensję.

WH 2015-07-20
ciśnienie fot. shutterstock.com

Diagnoza

Niedociśnienie, czyli hipotensję, rozpoznaje się u osób, u których kilka pomiarów wykazało, że jest ono niższe niż 90/60 mm Hg. Przy czym wystarczy, że poniżej poziomu spadnie jedna z wartości (skurczowe albo rozkurczowe). W praktyce lekarze nie przejmują się za bardzo niskimi wartościami pomiarów, o ile nie odczuwasz żadnych dolegliwości.  

Rozwiązanie

Niedociśnienie może oznaczać, że jesteś odwodniona lub masz anemię. Może być również zwiastunem cukrzycy. Dlatego, jeśli trwa przez cały dzień i utrzymuje się około tygodnia, a do tego czujesz się słaba i senna, powinnaś pójść do lekarza.

Prawdopodobnie będziesz musiała zrobić badanie krwi, moczu i EKG. Te informacje pozwolą lekarzowi ocenić, czy za Twoim niskim ciśnieniem stoi inna dolegliwość, czy też taka już Twoja uroda.

Na kolejnych slajdach podpowiemy Ci, jaką dietę i aktywność fizyczną powinnaś wybrać, jeśli cierpisz na niedociśnienie.

fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com fot. Dima Sobko 2015/shutterstock.com

Dieta

Niskociśnieniowcy właściwie nie wyobrażają sobie życia bez kawy, nie musisz więc się za bardzo ograniczać. Pamiętaj, że kofeina najbardziej zaczyna działać mniej więcej 25 minut po wypiciu i utrzymuje pobudzenie około godziny. Jeśli więc masz ważną robotę do skończenia lub prezentację, pamiętaj, by kawę wypić odpowiednio wcześniej.

Częściej niż inni możesz sięgać po zieloną herbatę, w której ilość kofeiny porównywana jest do tej, jaka znajduje w kubku czarnej kawy (ok. 80 g), lub po napój energetyczny. Warto również uzupełniać zapasy wody w organizmie, zwłaszcza latem, gdy szybciej się odwadniasz. Odwodnienie powoduje spadek ciśnienia, to dlatego chorzy na nadciśnienie dostają leki moczopędne.

Zwróć też uwagę na węglowodany w diecie. Zawsze będziemy przekonywać do zamiany prostych na złożone. Dla hipotoników ma to szczególne znaczenie. Złożone dłużej uwalniają energię, utrzymując poziom cukru na odpowiednim poziomie. Dzięki temu masz więcej energii.  

rower fot. michaeljung 2015/shutterstock.com

Wsiadaj na rower!

Ciśnienie krwi podniesiesz również, uprawiając sport. Wybieraj jednak te dyscypliny, które obciążają nogi. Serce wprawdzie pompuje krew tętnicami do najdalszych zakamarków, ale wcale jej nie zasysa z powrotem.

Żeby wróciła do serca, musi skorzystać z tzw. pompy mięśniowej, czyli, mówiąc w uproszczeniu, skurcze mięśni wtłaczają krew żyłami z powrotem w górę. Mocniejsze mięśnie ułatwiają utrzymanie ciśnienia na przyzwoitym poziomie.

Wyciągnij z piwnicy zakurzoną damkę albo zainwestuj w nowy rower i przesiądź się na dwa kółka. Nie tylko poprawisz ciśnienie, ale również wysmuklisz sylwetkę. Poznaj pozostałe zalety jazdy na rowerze.

WH 05/2015

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij