Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Womenshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Chrom: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Jeśli szukasz sposobu na to, jak skutecznie schudnąć, może Ci w tym pomóc chrom. Przyjmowany w odpowiednich dawkach przyspieszy metabolizm i wspomoże spalanie tłuszczu. Zahamuje też apetyt. A to nie wszystkie zalety tego pierwiastka. Poznaj pozostałe.

WH 2016-07-21
chleb, pieczywo fot. shutterstock.com

Chrom to Twój sprzymierzeniec w walce o szczupłą sylwetkę. Przyśpiesza przemianę materii i spala tłuszcz. Zmniejsza przy tym apetyt, więc dzięki niemu nie będziesz miała ochoty zabić koleżankę z pracy, która wyciągnęła z torebki batonika.

Poza tym pierwiastek ten pobudza trzustkę do produkcji insuliny, dzięki czemu oddala niebezpieczeństwo zachorowania na cukrzycę typu 2. Dodatkowo, jak dowodzą badania, chrom uspokaja skołatane nerwy.

 Niedobór

Chociaż chrom w naszych organizmach występuje w śladowych ilościach, jego brak potrafi dać się we znaki. Niedobór skończy się bólami głowy, ogólnym zmęczeniem oraz drętwieniem palców.

Oprócz tego może spowodować wzrost poziomu cholesterolu oraz cukru we krwi. Zwróć też szczególną uwagę na ten pierwiastek, jeśli intensywnie trenujesz lub pracujesz fizycznie.

Dzienne zapotrzebowanie

Brakuje konkretnych ustaleń, jaka dzienna dawka chromu jest dla nas najodpowiedniejsza. Ogólnie twierdzi się, że wystarczy 0,2 mg dziennie, aby zachować równowagę w organizmie.

Nadmiar

Chrom często jest składnikiem preparatów wspomagających odchudzanie. W umiarkowanej ilości pomoże spalać tłuszcz, podkręci metabolizm i zahamuje nadmierny apetyt.

Jednak uważaj z suplementacją, bo nadmiar tego mikroelementu może zaburzyć produkcję insuliny i działanie wątroby. Jeśli masz cukrzycę (sprawdź, czy masz objawy cukrzycy), nie przyjmuj suplementów zawierających chrom bez uprzedniej konsultacji z lekarzem.

 Najlepsze źródła

Najwięcej chromu zawierają produkty, takie jak: kasze i produkty pełnoziarniste, drożdże, kurze udka, wątróbka, suszone śliwki, orzechy i grzyby, a nawet niektóre przyprawy (np. pieprz).

W przyswajaniu tego pierwiastka pomoże Ci witamina C, a proces utrudnią cukry proste, fosforany i tłuszcze zawarte w wysokoprzetworzonej żywności. W odstawkę idzie więc cola, słodycze i zupki chińskie. Ale o tym chyba już wiesz nie od dziś.

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij